Podrobnosti o príbehu Alpha Universe
Podrobnosti o príbehu Alpha Universe
Zaostrené na fotografovanie jedla 

Pablo Gil 

Doplnkové svetlá, okrajové svetlá, komíny, odrazové dosky, klapky, reflektory – a to je len niekoľko faktorov, na ktoré musia fotografi jedla myslieť pri tvorbe kompozície. Fotografovanie jedál je rovnako komplikované umenie ako varenie.

No čo ak by nemuselo byť všetko také zložité? Čo ak by ste fotografie mohli nasvietiť jediným svetlom? A čo ak by toto jediné bodové svetlo dokázalo nahradiť samotný tanier? A presne touto cestou sa vydal fotograf jedla Pablo Gil vo svojom poslednom projekte, v ktorom sa spoľahol na fotoaparáty α7R III a α7R IV od spoločnosti Sony.

 

pablo gil sony alpha 7RM4 pomarančový puding výrazne osvetlený silným svetlom vrhajúci dlhé tiene

© Pablo Gil | Sony α7R IV + FE 100mm f/2.8 STF GM OSS | 1/250s @ f/8.0, ISO 100

„Celé sa to začalo, keď som hľadal nové spôsoby kompozície a osvetlenia jedla, no v minimalistickom štýle,“ vysvetľuje Pablo. „Doviedlo ma to až k tomu, že som znížil počet svetelných zdrojov na minimum a nechal som si len klasické mäkké svetlo. Popritom som sa trochu pohral aj s tvrdými smerovými svetlami. Podľa toho, kam svetlo umiestníte, sa na jedle objavia zaujímavé textúry a isté časti sa spriesvitnia. Tým môžete zvýrazniť oveľa viac vlastností snímaného objektu, ako napríklad jemné pripečenie zeleniny či textúru dokonale upečeného mäsa, ako na tejto fotografii.“

 

pablo gil sony alpha 7RM3 šťavnatý kúsok mäsa a kukurica opatrne položené na bielom tanieri

© Pablo Gil | Sony α7R III + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/250s @ f/5.6, ISO 50

Bez zložitého osvetlenia sa jedlo stáva stredobodom fotografie. Pripomína umelecké dielo, sochu vytvorenú šéfkuchárom. „Nechceli sme do záberov pridávať ďalšie prvky, ktoré by na seba strhli pozornosť namiesto jedla. Dokonca ani tanier,“ povedal. „A tak sa nám v hlave zrodil nápad vytvoriť tanier pomocou svetla. Myslím si, že táto fotografia je nádherným príkladom toho, keď je jedlo skutočným stredobodom pozornosti.“

pablo gil sony alpha 7RM3 osvetlený čips s krevetovou príchuťou ozdobený želé a kúskami čili na bielom tanieri

© Pablo Gil | Sony α7R III + FE 100mm f/2.8 STF GM OSS | 1/250s @ f/16, ISO 100

„Použili sme kruhové biele svetlo s jemne mäkkými okrajmi,“ pokračuje, “ktoré sme nastavili ako bodové svetlo v divadle. Vytvorili sme ho pomocou blesku Profoto B10 a komína s voštinou. Podobné výtvory, často od šéfkuchárov s michelinskou hviezdou, sú samé o sebe umeleckým dielom. Každému jednému kúsku venujeme špeciálnu pozornosť a snažíme sa zachovať jedinečnú štruktúru, kompozíciu a farby.“

pablo gil sony alpha 7RM3 cestoviny ozdobené rajčinou a kukuricou na reflexnom tanieri osvetlené bodovým svetlom

© Pablo Gil | Sony α7R III + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/250s @ f/5.6, ISO 50

Osvetlenie je mimoriadne dôležité najmä pri fotografovaní jedla. Spôsob, akým Pablo nasvieti fotografiu, môže výrazne zmeniť jej vzhľad a dojem. „Svetlo predstavuje základný kameň pri rozprávaní príbehu. Navodí atmosféru, odhalí, čo chceme ukázať, a skryje tajomstvá,“ prezradil Pablo. „Ide nepochybne o ten najsilnejší nástroj pri tvorbe fotografie spolu s farbou. Môžeme vďaka nemu vyrozprávať príbeh jedinou fotografiou.“

pablo gil sony alpha 7RM3 tri kukuričné placky naplnené mletým mäsom na čiernom reflexnom tanieri

© Pablo Gil | Sony α7R III + FE 100mm f/2.8 STF GM OSS | 1/250s @ f/16, ISO 200

Pablo v rámci svojho projektu pracuje s fotoaparátmi α7R III a α7R IV od spoločnosti Sony. Hlavným dôvodom sú ich snímače. Keď fotografoval komerčnú prácu, ktorá vyžaduje v záberoch čo najviac detailov, snímače s rozlíšením 42,2 a 61 megapixelov mu umožnili snímať fotografie v požadovanom rozlíšení. Počet pixelov však nie je všetko. „Zbožňujem rozlíšenie a farby a so snímačmi BSI s vysokým rozlíšením dokážem zachytiť väčší dynamický rozsah a ostrosť. Na tejto fotografii sú napríklad detaily vo svetlých aj tmavých miestach neskutočne ostré.“

Pablo fotoaparáty kombinuje s rôznymi objektívmi, no najradšej používa tieto dva:

„Objektív FE 100 mm f/2,8 G Master OSS od spoločnosti Sony má až neuveriteľne plynulé rozostrenie (bokeh),“ hovorí s nadšením, „a technológia Smooth Transition Focus (STF) sa stará o také prirodzené a úchvatné rozostrenie pozadia, aké takmer žiadne iné objektívy nedokážu.“ A potom je tu ešte objektív FE 90 mm f/2,8 G Macro od spoločnosti Sony: „Je úžasný,“ pochválil Pablo, „môžem vďaka nemu snímať extrémne zábery zblízka a vytvárať tak fotografie, ktoré sú ostrejšie ako nože mnohých šéfkuchárov.“

pablo gil sony alpha 7RM3 kopček citrónovej zmrzliny na bielom plastovom veku

© Pablo Gil | Sony α7R III + FE 100mm f/2.8 STF GM OSS | 1/60s @ f/16, ISO 200

Keďže je fotografovanie jedla stále populárnejšie, najmä vďaka sociálnym médiám, nasnímanie skutočne originálnych fotografií, ktoré vyniknú medzi obyčajnými fotografiami zachytenými zhora, môže byť naozaj náročné.

„Tou najlepšou radou, ktorú môžem dať komukoľvek bez ohľadu na to, kde pracuje, je, aby ste prekračovali hranice zaužívaného a nenechali sa nimi obmedzovať,“ odporúča Pablo. „Hrajte sa s osvetlením a fotoaparátmi. Keď skúšame nové nastavenia, kompozície či smer svetla, prebúdzame v sebe inštinkty a trénujeme intuíciu. A len vďaka tomu často natrafíme na veľmi príjemné prekvapenia,“ usmial sa. 

Vybrané produkty
ILCE-7RM4
α7R IV

ILCE-7RM4

ILCE-7RM3
α7R III

ILCE-7RM3

SEL100F28GM
FE 100mm F2.8 STF GM OSS

SEL100F28GM

SEL90M28G

FE 90 mm F2,8 Macro G OSS

SEL90M28G

Súvisiace články
Pablo Gil
alpha universe

Pablo Gil

Španielsko

Fotografie nikdy neklamú, moje možno áno

Zobraziť profil


x