tri vtáky sa brodia plytkou vodou na pláži pri západe slnka

Pohľad na niečo výnimočné

Andreas Hemb

Každý, kto skúma prírodu, vám povie, že zmena je postupná. Adaptácia a inovácia vytvárajú nové oblasti a živočíšne druhy prosperujú z rozmanitosti. Môže to isté platiť aj pre fotografovanie prírody? Dá sa v dobe moderných technológií fotoaparátov, keď je snímanie ostrých a detailných záberov jednoduché ako nikdy predtým, vyniknúť iba vtedy, ak budete robiť niečo nezvyčajné? Odborník na prírodu Andreas Hemb sa to už niekoľko rokov snaží zistiť.

andreas hemb sony alpha 9 volavka vzlieta z vodnej hladiny s výrazným zväčšeným západom slnka v pozadí

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/1000s @ f/4.0, ISO 100

„V rámci svojej práce sa nie vždy pridŕžam pravidiel dokumentárnej fotografie. Snažím sa objaviť ďalšiu stránku fotografovania prírody, ktorá sa skôr zameriava na zachytávanie emócií, ktoré pobyt na daných miestach vyvoláva. Hovorím tomu ‚hranica medzi snom a realitou‘ a ide skôr o vyvolanie emócií ako o zachytenie zvieraťa. Možno ste záber toho istého tvora videli už 1 000-krát, ak však dokážete objekt vyobraziť inak, vyvoláte tým v ľuďoch záujem,“ prezradil Andreas.

Andreas využíva pri fotografovaní široké pozadie. Preto má dobré predpoklady, aby prekročil limity bežných fotografií života vo voľnej prírode. Keďže kedysi fotografoval krajinu, medzi scénickým fotografovaním a snímkami, ktoré robí v súčasnosti, je množstvo podobností.

andreas hemb sony alpha 9 vták zahalený do hmly hľadí na fotografa

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/500s @ f/4.0, ISO 125

Hoci Andreas využíva pri snímaní hlavné zásady fotografovania prírody, práve vďaka svojim skúsenostiam zo snímania divej zvery dokáže zachytiť dokonalý záber. „Potrebujete si osvojiť bežné aspekty fotografovania, napríklad musíte rozumieť osvetleniu, pozadiu a tak podobne,“ vysvetľuje, „no tiež musíte byť schopní zviera zachytiť vo výnimočnej situácii. Preto potrebujete skúsenosti z terénu, aby ste zviera nevyplašili. Musíte sa dokázať k nemu priblížiť na dostatočnú vzdialenosť, aby ste ho mohli odfotografovať, no tiež musíte rozumieť jeho správaniu – spôsobu, akým sa hýbe, ako reaguje na svoje okolie – aby ste mohli predvídať jeho ďalší krok. Pretože o okamih, ktorý chcete zachytiť, môžete prísť mimoriadne rýchlo.“

Keď Andreas fotografoval vo svojom rodnom Švédsku a na Floride, spoľahol sa na fotoaparáty α7R III a α9, ktoré mu pomohli zachytiť celý rad nádherných umeleckých záberov prírody. Keď napríklad fotografoval snežnú volavku pri lovení rýb, využil pri tom techniku panorámovania. Vysvetľuje: „Sledoval som ju pri rýchlosti uzávierky 1/60 s, čo je oveľa pomalšie, než sa zvyčajne pri fotografovaní divej zvery používa, a aj pri zámernom rozmazaní pohybu zostala hlava v podstate ostrá, vďaka čomu viete, o akého tvora ide, no krídlo a pozadie boli už rozmazané.“

andreas hemb sony alpha 9 vták vzlieta z hladiny jazera s rybou v zobáku

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/60s @ f/4.0, ISO 100

Elektronický hľadáčik dokáže spolu s histogramom naozaj uľahčiť snímanie siluet a objektov nasvietených zozadu. „Keďže máte spätnú väzbu ihneď poruke, inštinktívne viete, ako máte záber prispôsobiť osvetleniu. To môžete urobiť manuálne alebo pomocou kompenzácie expozície. Snímanie so slnkom na horizonte je priam hračka a rovnako tak si nepoškodíte zrak! Tichá uzávierka, režim IBIS a elektronický hľadáčik vo veľkej miere pomáhajú pri snímaní pod malým uhlom. Využil som ich napríklad pri fotografovaní siluet brodivých vtákov či labute v trblietajúcej sa vode, keď som sa k nim priblížil pomocou plávajúcej skrýše,“ prezradil.

andreas hemb sony alpha 7RM3 záber na stromy odrážajúce sa na hladine vody so skrývajúcim sa aligátorom, ktorý je zdanlivo hore nohami

© Andreas Hemb | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/25s @ f/10, ISO 100

Ďalšia z jeho floridských snímok zachytáva aligátora plávajúceho na pokojnej hladine odrážajúcej okolité prostredie. Andreas v tomto prípade záber umne prevrátil. Na snímke si najskôr všimnete stromy a oblohu a až potom samotného aligátora. Takmer utrpíte šok, keď si predátora všimnete. „V skutočnosti ide o veľmi jednoduchú techniku,“ smeje sa, „ktorá dokáže prekvapiť. Je to krásny prípad toho, ako ľahko môžete vystúpiť z davu. Verím, že vás táto snímka, ako aj ostatné, prinúti zastaviť sa a zamyslieť sa nad krásou prírody. A tiež nad tým, ako by sme ju mohli zachrániť pre ďalšie generácie.“

Vybrané produkty

Andreas Hemb

Andreas Hemb | Švédsko

„Fotografia zachytáva oveľa viac, než len obyčajný obraz nášho okolia. Nechcem, aby moje fotografie iba dokumentovali svet. Podľa mňa by mali v ľuďoch vyvolávať emócie.“

Zaregistrujte sa na príjem bulletinu α Universe

Gratulujeme, máte prihlásený odber bulletinu α Universe

Zadajte platnú e-mailovú adresu

Gratulujeme, máte prihlásený odber

Vždy ma zaujímalo pozorovanie voľnej prírody,“ hovorí, „ktoré sa u mňa rozvinulo prostredníctvom fotografovania krajiny, keď som chcel zachytiť na fotografii niečo živé a pocítiť väčšie prepojenie. Nech už bola scenéria akákoľvek krásna, stále tam niečo chýbalo. Život fotografii a zážitku vždy pridá dynamiku.