Dilian Markov vo svojej každodennej práci fotografuje pre bulharské vydania známych medzinárodných časopisov ako Elle, Cosmopolitan a Harper’s Bazaar, stále ho to však ťahá k cestovaniu a objavovaniu – a miluje silu, ktorú dokáže vyjadriť panoramatická fotografia.
„Okrem kreatívnej práce je mojou ďalšou vášňou cestovanie. Pred niekoľkými rokmi som sa dostal k malému fotoaparátu s výbornými objektívmi a skvelou kvalitou obrazu, s ktorým som mohol vyjsť od ulíc a snímať „skutočný život“ bez príkras a umelého osvetlenia. V tom istom roku som si vybral dlhú dovolenku. Z náhleho popudu som sa aj s rodinou na mesiac a pol presťahoval do karavanu a vydali sme sa na cesty. Počas našich objavných výprav som každý deň fotografoval mojich blízkych a život okolo nás“
Na cestách Diliana sprevádzal fotoaparát Sony NEX-6, čo sa prejavilo aj na tom, aké fotografie snímal. Fotoaparát mal funkciu, pomocou ktorej mohol Dilian objavovať snímanie panoramatických záberoch, ktoré ho vždy fascinovali, ale nikdy na ne nemal dostatok trpezlivosti.
„Pri práci som veľmi dynamický. Takmer nikdy nepoužívam statív a neustále sa presúvam, pretože hľadám „niečo nové“, možno gesto, úsmev alebo prirodzenú reakciu osoby, ktorú fotografujem. A pri cestovateľskej fotografii je to presne rovnaké.“
„Rešpektujem presnosť a trpezlivosť mojich kolegov, ktorí snímajú panoramatické zábery po jednotlivých snímkach pomocou statívu, ale ja to takto nerobím, jednoducho na to nemám trpezlivosť a nemal by som z takého fotografovania potešenie. Odkedy som objavil panoramatickú funkciu, skutočne sa teším z toho, aké príležitosti mi poskytuje pri fotografovaní.“
Informácia pre nezasvätených: panoramatický režim na fotoaparátoch Sony umožňuje fotografom vytvoriť panoramatický záber jedným plynulým pohybom fotoaparátu. Fotoaparát sníma zábery a zároveň ich spája, aby vznikol jeden panoramatický pohľad, ktorý tak dosiahnete skutočne bez námahy.
„Intuitívne ma vždy lákala panoramatická fotografia bez toho, aby som to dokázal presne vysvetliť. Milujem otvorené široké plochy krajiny s množstvom priestoru, pričom veľký vplyv na mňa má aj svetlo a voda. Na takýchto miestach si dobíjam energiu a túžbu fotografovať. Keď mám pred sebou takéto scenérie, jedine panoramatické zábery mi umožňujú vyjadriť, čo vidím očami a cítim srdcom.“
„Keď som pracoval pre jednu medzinárodnú chemickú spoločnosť, bol som na služobnej ceste v Cannes a mal som dve hodiny voľno. Išiel som sa poprechádzať s fotoaparátom po nábrežnej ulici. Bolo poludnie a všetko bolo zaliate ostrým slnkom. Podľa všetkých pravidiel to nebol vhodný čas na fotografovanie. Poza davy turistov na pláži som sa dostal na koniec ulice a náhle ma niečo upútalo: mladé dievča, ktoré s očakávaním pozeralo na lode v zálive pred ňou. Vzal som fotoaparát a intuitívne a bez premýšľania som začal fotografovať. Vedel som, že mám len jeden alebo dva pokusy. Dievča otočilo hlavu smerom k fotoaparátu, pozrelo sa na mňa a odišlo. Ale ja som už mal svoj záber. Nie je to tradičná panoráma, ale pôsobí skutočne magicky“.
Na otázku, prečo aj naďalej sníma panoramatické zábery, má Dilian jednoduchú odpoveď: „Mám nádherné fotografie z rôznych miest po celom svete v klasickom formáte 2/3 a 1/1. Keď ale ukážem panorámu s dĺžkou 2,50 metra, spraví to úplne iný dojem. Keď pred ňou stojíte, musíte otáčať hlavou, aby ste obsiahli celý záber. V tej chvíli vidím v očiach ľudí, ako sa v mysli preniesli na miesto, ktoré som odfotografoval. A to je skutočne niečo jedinečné!“
„Prostredníctvom panoramatických záberov som si uvedomil, že ak fotografujem srdcom, dokážem sa dotknúť ľudskej duše.“
Najdôležitejšie Dilianove odporúčania:
„Poslaním fotografie je podľa mňa dotknúť sa duše iných ľudí.“
Prihláste sa na odber v sieti YouTube™
Pochváľte nás v sieti Facebook®