Podrobnosti o príbehu Alpha Universe
Podrobnosti o príbehu Alpha Universe
Číslo 6
Snímanie s fotoaparátom Alpha 7S III 

António Morais 

Volám sa António Morais a som kameraman a ambasádor spoločnosti Sony z Portugalska. Môj otec vo mne už od útleho veku pestoval zmysel pre zobrazenie – od maliarskeho cez fotografické až po filmové. Po krátkom čase som si uvedomil, že statický obraz nepostačoval na vykryštalizovanie mojich myšlienok a že chcem niečo viac. Zmrazenie okamihu má svoje čaro, no nechať ho žiť v obdĺžniku pohyblivého záberu sa zdalo byť väčšou výzvou. Ani po skončení štúdia som neprestal snímať videá, a to posilnilo moju vášeň pre kinematografiu. Precestoval som vyše 30 krajín a vždy ma sprevádzali moji najobľúbenejší spoločníci – moje fotoaparáty a príslušenstvo. Keď pri snímaní narazím na ťažkosti, upokojím sa a cítim sa poctený, pretože som presvedčený, že moja práca pomáha ľuďom cestovať, či už zobrazovaním skutočného sveta alebo fikcie v záberoch, ktoré zachytím. Nedávno sa mi naskytla príležitosť snímať s novým fotoaparátom Alpha 7S III a rozhodol som sa ho vyskúšať vo filmárskom prostredí pri snímaní môjho nového projektu s názvom Číslo 6. 

Číslo 6: Výber správneho vybavenia pre fotoaparát Alpha 7S III

Pre tento krátky film som si zvolil jednoduchú a všestrannú zostavu, ktorá mi pri snímaní poskytla mobilitu. Použil som klietku SmallRig, monitor Atomos Ninja V, ako aj základnú dosku, tyče a oporu pre matný box.

Na osvetlenie som použil zostavu tvorenú výhradne svetlami LED. Mám ich rád, lebo sú rýchle a ľahko sa montujú. S Filipem Ferrariom (hlavným elektrikárom) a Pedrom Teixeirom (pomocným osvetľovačom) sa nám v krátkom čase poradilo pripraviť niekoľko veľmi zložitých konfigurácií osvetlenia. Uvediem vám príklad, aké to bolo náročné: snímali sme v kupole planetária, kde sme museli použiť svetlo projektora ako základnú expozíciu, ktorá bola nakoniec 24 snímok/s 1/30 sekundy pri hodnote ISO 16 000. Je neuveriteľné, že niektoré naše filmárske zdroje svetla sme využívali len na 5 až 10 %!

Ďalším dôležitým aspektom snímania je výber správneho objektívu. V mojom prípade to museli byť objektívy G Master, keďže sú navrhnuté špeciálne tak, aby z fotoaparátov od spoločnosti Sony vyťažili maximum. Pre jednotlivé zábery som zvolil objektívy 24 mm f/1,4 GM, 135 mm f/1,8 GM a 400 mm f/2,8 GM OSS.

Zvuková časť sa pripravovala výhradne v postprodukcii. Na účely vyrozprávania príbehu sme potrebovali zvukový dizajn zladený so štýlom krátkeho filmu. Režisér Ricardo Teixeira v úzkej spolupráci s naším skladateľom Danielom Carvalhom dosiahol takú úroveň zvukovej komplexnosti, akú si toto dielo vyžadovalo.

António Morais komponujúci snímku pomocou svojho fotoaparátu

Číslo 6: Výber správnych nastavení fotoaparátu Alpha 7S III

Ako môžete vidieť vo videu, oproti predošlým modelom Alpha 7S sa mi model Alpha 7S III ukázal ako vyzretejší a vyváženejší na snímanie. Snímal som v režime 4K (UHD) 24p až 120p s najvyšším rozlíšením a kodekom s nižšou kompresiou (XAVC-S-I) v 10-bitovom formáte 4:2:2, aby sme z obrazu vo všetkých konfiguráciách osvetlenia vyťažili maximum.

Pri obrazovom profile sme na zaistenie najlepšej dynamiky použili formát S-log3/S-gamut3, keďže scény boli plné kontrastu. Vyváženie bielej sme nastavili pre každú konkrétnu scénu zvlášť. Pri gradácii farieb sme s koloristom a kamerovým technikom Stéphanom Sagazom vyvinuli tabuľku LUT, ktorá umožnila naplno využiť dynamický rozsah vo formáte S-log3/S-gamut3 a ukázať všetkým na pľaci plánovaný vzhľad finálnej snímky. Je to dôležitý postup, pretože ním možno celému štábu naznačiť smerovanie konečného filmu. Vytvorenie tejto tabuľky vopred bolo užitočné aj pre začatie procesu úprav a išlo o dobré východisko.

V prípade automatického zaostrovania som nastavil také hodnoty rýchlosti a citlivosti sledovania, ktoré mi umožnili simulovať manuálne posuvné zaostrenie. Fotoaparát fungoval vždy bezchybne, samozrejme až na úplne tmavú scénu. V takýchto zvláštnych svetelných podmienkach sa dalo zaostrenie jednoducho zamerať na určité miesto, počkať na opätovné zapnutie svetla a potom zaostrenie vrátiť na tvár. V týchto situáciách som zaostroval manuálne s pomocnou funkciou pri zaostrovaní, ktorá sa vďaka novému elektronickému hľadáčiku a obrazovke LCD ľahko používa. Keď už hovoríme o obrazovke, vďaka dotykovému ovládaniu a novej ponuke sa tento fotoaparát používa ešte hladšie a ľahšie. Z hľadiska používateľa a najmä vzhľadom na náš 16-hodinový deň snímania je veľmi pôsobivá aj výdrž batérie a odvádzanie tepla.

Číslo 6: Postprodukcia

Postprodukcia predstavuje v štúdiu Golpe Filmes dôležitý proces. Náš postup zahŕňa používanie aplikácií Adobe Premiere Pro a Davinci Resolve v tandeme. Pri tomto projekte sme záznam previedli na ľahšie spracovateľný súbor, ktorý sme zostrihali v aplikácii Premiere a potom prepojili s pôvodnými súbormi na konečnú gradáciu. Vďaka 10-bitovému kodeku 4:2:2 sa nám v rámci celého tohto finálneho procesu robilo príjemnejšie a mohli sme byť kreatívnejší.

Režisérovi pri úpravách pomáhali asistentka réžie Ana Moreirová a kolorista Stéphane Sagaz. O nami zvolenom štýle treba povedať, že momentálne sme v ére, v ktorej vládnu pastelové farby. Naozaj rád idem proti tomuto prístupu. Preto sme sa rozhodli za pomoci pomerov osvetlenia a farebného kontrastu na scéne vytvoriť dynamickejší a kontrastnejší obraz a doladením v postprodukcii zdôrazniť svetlo a farby. Vždy sa mi páčil zvýraznený vzhľad a obdivujem kameramanov, ktorý ho vo svojich dielach predvádzajú. Mojimi najväčšími inšpiráciami sú Roger Deakins ASC a Vittorio Storaro ASC – obaja pracujú v rámci týchto hraníc svetla a farby.

António Morais zaostrujúci snímku na fotoaparáte

Súbory pochádzajúce z fotoaparátu Alpha 7S III sú omnoho lepšie ako pri predchádzajúcich modeloch. Najväčším rozdielom je samozrejme 10-bitová hĺbka a vzorkovanie farieb 4:2:2, je tam však aj niečo iné. Mám pocit, že spoločnosť Sony trochu upravila svoju technológiu farieb s cieľom dosiahnuť prirodzenejšie a čistejšie odtiene pokožky, čo je výborné. Nechápte ma zle – predchádzajúce modely boli mimoriadne výkonné, obmedzoval ich však 8-bitový kodek.

Ďalším dôležitým aspektom pri snímaní krátkych filmov sú rýchlosti prenosu súborov. Nové karty CFExpress Type A sú nesmierne rýchle. Plnú kartu s kapacitou 160 GB sme na pľaci skopírovali za menej ako 3 minúty. Jasne si napríklad spomínam, že som kartu dal Franciscovi (1. asistentovi réžie) a dostal ju späť za okamih, medzitým čo sa upravovala scéna. Potom som sa opýtal Stéphana, či ju môžem naformátovať, a povedal mi, že áno, že ju skopíroval dvakrát! To dokonale vypovedá o technológii použitej v týchto kartách.

Záverečná úvaha o používaní fotoaparátu Alpha 7S III na pľaci

Ako som už spomenul, z hľadiska profesionálneho použitia je tento fotoaparát omnoho vyváženejší a vyzretejší ako jeho predchodcovia. Počas snímania sa mi s ním pracovalo hladko a nikdy ma nesklamal. Od fotoaparátu tohto druhu požadujem vernosť a spoľahlivosť a presne to mi model Alpha 7S III poskytol. Počas snímania nemôžem riskovať, že by som čo i len minútu pochyboval o svojom vybavení, pretože všetok čas potrebujem venovať kreativite.

Vybrané produkty
ILCE-7SM3
Fotoaparát α7S III s profesionálnou funkciou na snímanie videozáznamov/fotografií

ILCE-7SM3

SEL24F14GM
FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

SEL135F18GM
FE 135mm F1.8 GM

SEL135F18GM

SEL400F28GM
FE 400 mm F2,8 GM OSS

SEL400F28GM

Súvisiace články