Vzájomné spojenie

Gábor Erdélyi

Dobré cestovateľské fotografovanie by nemalo byť iba o odškrtávaní položiek zo zoznamu. Nemalo by ísť len o sériu známych scén, kedy nohy statívu vložíte do vyhĺbených stôp, ktoré tam zanechali tí pred vami. A k svojim objektom snímania by ste sa nemali správať ako k obetiam fotografického safari.

Kľúčom k skvelým záberom je podľa Gábora Erdélyiho úplné ponorenie sa do sveta, ktorý fotografujete – musíte ho žiť. Koniec koncov, ak sa nestanete súčasťou dobrodružstva, ako sa ňou majú stať ľudia, čo si budú vaše fotografie prezerať?

Gábor vysvetľuje: „Podľa mňa je podstatou cestovateľského fotografovania radosť zo zvečňovania nových zážitkov. Ide o dobrodružstvo, o radosť z objavovania. Jediné, čo počas cestovania potrebujem vedieť, sú dva dátumy – dátum príchodu a dátum odchodu. V hlave mám hrubú predstavu o tom, čo chcem vidieť, ale typickým turistickým destináciám sa vyhýbam. Miestnych sa pýtam na cestu a rôzne skratky a mestskou dopravou cestujem čo možno najmenej. Ak je to možné, radšej všade kráčam.“

gábor erdélyi sony alpha 7RII nočná tmavá atmosférická ulička

© Gábor Erdélyi | Sony α7R II | 35mm f/1.4 | 1/200s @ f/2.2, ISO 3200

„Cestovateľské fotografovanie v sebe zahŕňa množstvo iných typov fotografovania, ako napríklad portrétové fotografovanie, fotografovanie prírody, fotografovanie krajiny a dokumentárne fotografovanie,“ vysvetlil. „Pre mňa zaznamenávanie ciest predstavuje skôr duševné rozpoloženie. Väčšinou cestujem štyri až päť týždňov, a tak sa môžem ponoriť do kultúry a nadýchať sa atmosféry daného miesta. Takže cesta samotná je v podstate projektom – fotografie sú len ozvenami vnútorného zážitku.“

gábor erdélyi sony alpha 9 chodec v polotieni s mnohými ďalšími ľuďmi kráčajúcimi okolo

© Gábor Erdélyi | Sony α9 | FE 50mm f/1.8 | 1/640s @ f/8.0, ISO 320

Gábor hovorí, že v cestovateľských projektoch mu v obrovskej miere pomohol prechod na bezzrkadlové fotoaparáty od spoločnosti Sony. „Fotoaparát α7R III používam najviac. Je malý, nenápadný a ľahký, čo je pri cestovaní nevyhnutné. Ak cestujete dva mesiace, na hmotnosti, ktorú musíte denne nosiť, naozaj záleží. Vďaka výklopnému monitoru a mimoriadne rýchlemu zaostrovaniu predstavuje dokonalého spoločníka na cesty. Navyše režim automatického zaostrovania na oči sa hodí najmä pri fotografovaní portrétov.“

Gábor nám prezradil, že práve jednoduchosť fotografovania a nastaviteľné ovládateľné prvky predstavujú obrovskú výhodu, vďaka čomu môže pracovať rýchlejšie a lepšie reagovať na snímané objekty. Vysvetľuje: „Fotografujem v manuálnom režime a najdôležitejšie nastavenia si vždy naprogramujem na hlavné tlačidlá, a tak mám po ruke nastavenie ISO, režimy automatického zaostrovania a možnosť tichého snímania, a teda všetko, čo je pri cestovateľskom fotografovaní dôležité.“

Gábor si z cestovateľských projektov spravil akýsi únik zo svojej bežnej profesionálnej práce, kedy fotografuje portréty, módu a akty pre veľké časopisy, a prístup k fotografovaniu sa v oboch typoch práce veľmi líši.

gábor erdélyi sony alpha 7RII tanečník vo výskoku vrhajúci ostrý tieň na stenu

© Gábor Erdélyi | Sony α7R II | 50mm f/1.4 | 1/800s @ f/6.3, ISO 125

„Keď fotografujem portréty, neustále sa sústreďujem a pripravujem na každý záber. Pri cestovateľskom fotografovaní je to však úplne iné. V prvom rade nepracujem vedome a ani si svoje cesty v rámci projektov neorganizujem. Spolieham sa na pocity a užívam si slobodu, ktorú cestovanie a fotografovanie ponúka. Spontánnosť je pre mňa veľmi dôležitá.“

Gábor nám prezradil, že na dlhších cestách má čas na prieskum. „Moje posledné cestovanie v Japonsku, kam som išiel na trikrát, trvalo dokopy takmer pol roka, a tak som mal čas na prieskum. Prvé zážitky cestovateľov vždy ohúria najviac, takže vidia len povrch.“

Hoci Gábor zámerne pracuje podvedome, v mnohých jeho cestovateľských projektoch môžeme badať ústrednú tému, pretože ako hovorí, veľmi sa zaujíma „o vzťah medzi človekom a jeho okolím – predovšetkým o vzťah medzi životným priestorom vytvoreným metropolitným človekom, mestom a ľuďmi, ktorí v ňom žijú. Ak niečo hľadám vedome, väčšinou ide o uzavretú subkultúru. V Japonsku ma napríklad fascinovali mestá v pustatine odrezané od okolitého sveta a kúpeľná kultúra – svet onsenov.“ 

gábor erdélyi sony alpha 9 červený klenutý priechod v japonsku lemovaný jesenným lístím

© Gábor Erdélyi | Sony α9 | 18mm f/2.8 | 1/320s @ f/7.1, ISO 1000

Tento spôsob fotografovania umožňuje Gáborovi vytvárať vzťahy s ľuďmi, ktorých na svojich cestách dokumentuje, a vyhnúť sa tak neosobným výsledkom prameniacim z fotografovania, kedy objekt ani nevie, že je fotografovaný. „Zaujímam sa o ľudí a o spôsob, ako môžem verne vyrozprávať ich príbeh a príbeh ich okolia. Keď som na cestách, chcem predovšetkým s ľuďmi nadviazať kontakt, porozprávať sa s nimi alebo zájsť s nimi na pivo. Niekedy však stačí aj obyčajný očný kontakt.“

gábor erdélyi sony alpha 7RII muž jediaci pomocou paličiek v kuchyni s náladovým osvetlením

© Gábor Erdélyi | Sony α7R II | 35mm f/1.4 | 1/25s @ f/6.3, ISO 2000

Čo sa týka objektívov, Gábor používa predovšetkým objektívy FE 12 – 24 mm f/4 G, FE 24 – 70 mm f/2,8 GM a FE 70 – 200 mm f/2,8 GM, ktoré mu zaručujú, ako hovorí, „voľnosť pri tvorbe kompozícií a špičkovú kvalitu obrazu. Tiež so sebou brávam pevné objektívy f/1,4, ako napríklad FE 85 mm f/1,4 GM, ktoré využívam na fotografovanie pri slabom svetle.“

gábor erdélyi sony alpha 9 kvapky vody na okne s pouličnými lampami na pozadí

© Gábor Erdélyi | Sony α9 | FE 50mm f/1.8 | 1/250s @ f/4.0, ISO 640

Gábor tvrdí, že ide o výsledok úplného ponorenia sa do prostredia, vďaka čomu sa z nesúrodých objektov cestovateľského fotografovania stane niečo súvisle exotické. Rôzne výroky poskladajú vizuálny sloh, vyrozpráva sa skutočný príbeh daného miesta a kultúry, kde sa aktuálne nachádzate, a ľudia, ktorých fotografujete, sa zasadia do pravého kontextu.

Produkty spomínané v tomto článku

ILCE-9

Bezzrkadlový fotoaparát a9 Full Frame s vrstveným snímačom CMOS

ILCE-9

ILCE-7RM2

α7R II s obrazovým snímačom Full Frame so zadným osvetlením

ILCE-7RM2

SEL50F18F

FE 50mm F1.8

SEL50F18F

Gábor Erdélyi
Alpha Universe

Gábor Erdélyi

Maďarsko

Jedna vec je nasnímať to, ako človek vyzerá, ale iná vec je urobiť portrét, ktorý vyjadruje, kým je.

Zobraziť profil