Obraz a predstavivosť

Julien Mauve

„Pri projektoch ako tieto potrebujete vedieť, kam sa chcete dostať,“ hovorí umelecký fotograf Julien Mauve a s úsmevom dodáva: „nie však príliš.“

Julien popisuje kreatívny proces fotografických projektov definujúcich jeho kariéru prácami, akými sú Pozdravy z Marsu, Po zotmení a najnovšou sériou L'île Aux Libellules (Ostrov vážok), ktorá mu priniesla celosvetové uznanie. Momentálne sa sústreďuje takmer výlučne na ne. Fotografuje, edituje a prináša ich svojmu publiku – najprv online, potom prostredníctvom výstav a kníh.“

julien mauve sony alpha 7RII tmavá pôsobivá obytná budova s jediným rozsvieteným svetlom

© Julien Mauve | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/6s @ f/14.0, ISO 100

Samozrejme, že to tak nebolo vždy. „Začal som ako väčšina ľudí,“ objasňuje, „zachytával som spomienky, priateľov a rodinu, no čoskoro som chcel vyjadriť viac, povedať príbeh , nielen veci zaznamenávať.“

Svoju prácu na projektoch začal v roku 2011 s fotoaparátom α99 od spoločnosti Sony a odvtedy pokračuje.

 

julien mauve sony alpha 7R dvaja kozmonauti s mimozemskou krajinou v pozadí si robia selfie

© Julien Mauve | Sony α7R + FE 16-35mm f/2.8 ZA SSM | 1/160s @ f/13.0, ISO 200

Julienov najnovší projekt Ostrov vážok bol fotografovaný v Japonsku, trval mu dva roky a celkovo štyri návštevy. Koncept sa vyformoval náhodou počas toho, ako cestoval krajinou: „Všimol som si, že výstavba sa nachádza prevažne na okrajoch ostrova. Keď prekračujete jeho stredom, je to ako mŕtva zóna. Nežije tu veľa ľudí a vidíte veľa budov, ktoré sú stratené v prírode. Prinúti vás to k premýšľaniu o vzťahu človeka k prírode a tom, ako sa mení.“

julien mauve sony alpha 7RII dar hu v lese so stromami v pozadí

© Julien Mauve | Sony α7R II + FE 35mm f/2.8 ZA | 1/200s @ f/6.3, ISO 500

Opustené industriálne stopy a iné známky civilizácie, ktoré sú v sérii Ostrov vážok pomaly pohlcované prírodou, vytvárajú dojem temného, dystopického vedecko-fantastického žánru. Ako väčšina dobrých rozprávačov však často prepája rôznorodé prvky do kompaktného celku.

Napriek tomu, že vytvárajú konzistentný dojem, snímky nie sú všetky vytvorené na jednom mieste a dokonca ani v jednom ročnom období.

„Niektoré som vytvoril v Okinave, niektoré na severe a tvoril som v rozličných časových obdobiach. Kľúčové je dosiahnuť konzistentnosť, aby ste dosiahli správnu celkovú atmosféru. Z tohto dôvodu som väčšinou fotografoval ráno a bez priameho slnečného svetla. Rovnako ako konzistentnosť objektu veľa spraví aj práca s farbami, farebné tónovanie a farebná gradácia finálnych snímok. Nájdenie konzistentnej estetiky je súčasťou projektu,“ vysvetľuje.

julien mauve sony alpha 7R dvaja kozmonauti sedia na skalnom výčnelku a pozerajú sa na mimozemskú krajinu

© Julien Mauve | Sony α7R + FE 16-35mm f/2.8 ZA SSM | 1/50s @ f/9.0, ISO 200

Ako tomu napomáha Julienovo vybavenie radu Alpha od spoločnosti Sony? Pri prechode z radu α99 objavil rad α7R. No tam, kde by ste od fotografa očakávali výpočet technológií, ktoré sú pre neho dôležité, Julien ako umelec reaguje inak. To, čo je pre neho podstatné, je väčšinou to, čo fotoaparát nerobí.

„Ako umelec si myslím, že na fotoaparát treba zabudnúť… dostať sa cez neho a nemyslieť naň. Umožňuje to však len málo fotoaparátov,“ vysvetľuje a pokračuje, „fotoaparát radu α7R reaguje tak rýchlo a pracuje tak intuitívne, že sa môžem jednoducho sústrediť na to, čo sa snažím dosiahnuť, a nemusím sa sústreďovať na nástroj, ktorý používam. Je naozaj ľahký, takže si ho nevšimnete, je responzívny a vždy pripravený fotografovať za zlomok sekundy.“

julien mauve sony alpha 7RII tmavá panoráma mesta s jediným osvetlením poskytovaným bilbordom

© Julien Mauve | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/10.0, ISO 320

Čo sa Julienovej práce týka, nikde nevie, kde nájde inšpiráciu pre svoje snímky. Neustále putuje a snaží sa nájsť dokonalú fotografickú scénu.

„Mám fotoaparát pri sebe, aby som dokázal zareagovať na momenty, ktoré trvajú len zopár sekúnd, takže reakčný čas je kľúčový.“ Z rovnakého dôvodu pri fotografovaní využíva rýchlu transfokáciu a často pripája objektív 70 – 200 mm f/2,8 G Master k jednému telu a objektív 24 – 70 mm f/2,8 G Master k druhému, aby bol pripravený takmer na všetko.

julien mauve sony alpha 7R dvaja kozmonauti s mimozemskou krajinou v pozadí stoja na okraji a držia sa za ruky

© Julien Mauve | Sony α7R + FE 16-35mm f/2.8 ZA SSM | 1/250s @ f/11.0, ISO 100

Julien sa tiež spolieha na výrazné rozlíšenie a vynikajúcu kvalitu obrazu, ktoré mu poskytuje fotoaparát radu α7R. Je to veľmi dôležitý faktor, pretože jeho snímky sa vystavujú v tlačenej forme.

„Pozrite, rovnako ako v časopisoch a knihách svoju prácu ukazujem aj v galériách a štúdiách. Tlačím naozaj veľké snímky, takže si potrebujem byť istý ich kvalitou. V poslednej sérii, ktorú som vystavoval, mali výtlačky šírku 1 meter a toto viac nie je problém,“ vysvetľuje.

Vráťme sa ku kreatívnemu procesu, jeho plánovanej a neplánovanej ceste. Julienovi niekedy trvá mesiace alebo dokonca roky, kým prejde od konceptu k dokončeniu projektu so všetkými prekvapeniami a zmenami smeru, no najmä ťažkou prácou a odhodlaním, ktoré to zahŕňa.

julien mauve sony alpha 7RII predmestie v tme s jediným osvetleným oknom

© Julien Mauve | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/15s @ f/11.0, ISO 100

„Fotografický proces je o hľadaní scén, ktoré rozprávajú príbeh. Následná úprava môže byť bolestivým procesom, pretože máte 50 alebo 60 snímok a ich počet potrebujete znížiť na 20. Necháte si len tie najlepšie a tie, ktoré príbeh posúvajú vpred. V určitom bode však treba získať odstup a pozrieť sa na to, čo funguje a čo nie,“ vysvetľuje.

„Ak to príbeh potrebuje, možno musíte niečo zmeniť alebo začať odznova. Je to ako vkročiť do mora. Keď ste pod vodou, uprostred procesu, nedokážete vidieť celok. V určitom bode sa preto musíte vrátiť nadýchnuť vzduchu, rozhliadnuť sa a vrátiť sa späť,“ pokračuje. 

Produkty spomínané v tomto článku

ILCE-7R

Fotoaparát α7R s objímkou E-mount a snímačom Full Frame

ILCE-7R

ILCE-7RM2

α7R II s obrazovým snímačom Full Frame so zadným osvetlením

ILCE-7RM2

SEL2470GM

FE 24 - 70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL35F28Z

Sonnar T* FE 35 mm F2,8 ZA

SEL35F28Z

SAL1635Z2

Vario-Sonnar® T* 16 - 35 mm F2,8 ZA SSM II

SAL1635Z2

Julien Mauve
Alpha Universe

Julien Mauve

Francúzsko

Snažím sa zobraziť svet nie taký, aký je, ale taký, aký by som ho chcel vidieť.

Zobraziť profil