Volám sa Zimy, no pracovne ma ľudia poznajú pod prezývkou „Zimy Da Kid“. Som švajčiarsky filmový režisér, fotograf a ochranár prírody a práve moja láska k prírode ma inšpirovala k tomu, aby som sa delil o krásy prírodného sveta a života, ktorý v ňom prekvitá.
Nie je tajomstvom, že príroda a voľne žijúca zver je vystavená veľkej hrozbe, preto sa prostredníctvom svojich zručností v oblasti filmárstva a fotografovania snažím zvýšiť povedomie o týchto problémoch. Zároveň sa však usilujem znázorniť nielen zápornú stránku, no aj tú kladnú– aké riešenia môžeme zaviesť v záujme ochrany prírody a jej bezbrehej krásy.
Prvé dojmy z natáčania s kamerou Sony FX30
Príležitosť vyskúšať si novú kameru Sony FX30 som mal počas nedávnej výpravy do Francúzskej Polynézie. Ako filmový režisér so zameraním na svet prírody musím zaistiť, aby som získal tú najlepšiu kvalitu obrazu pri zachovaní čo najnižšej hmotnosti svojho batoha, keďže celú svoju výbavu musím nosiť na chrbte, a to aj v náročných podmienkach.
V takých situáciách je pre mňa kamera FX30 dokonalou voľbou, pretože mi ponúka profesionálnu kvalitu obrazu porovnateľnú s omnoho väčšou filmárskou výbavou, a to aj napriek tomu, že je malá a skutočne ľahká. Nastavuje sa mimoriadne rýchlo a jednoducho a keďže má zabudovaný vrchný úchop, nemusím so sebou nosiť a nastavovať ďalšie puzdro. Na tejto kamere ma naozaj zaujalo, že ide o skutočne profesionálnu kameru, ktorá sníma zábery v rozlíšení 4K, v prípade potreby so spomalenými zábermi, a to všetko pri 10-bitovej farebnej hĺbke 4 : 2 : 2 a za veľmi prijateľnú cenu!
Keď som v teréne a natáčam dokumentárne filmy, medzi najdôležitejšie aspekty patrí zároveň aj zvuk, ktorý môže predstavovať skutočnú výzvu. Práve preto je jednou z najobľúbenejších vlastností tohto fotoaparátu vrchná rukoväť, vďaka ktorej môžem používať profesionálne mikrofóny XLR pre zvuk vysokej kvality. Naozaj to padlo vhod, pretože som mohol použiť mixážny adaptér XLR a zároveň dodať záberom roztrasený/prirodzený dojem, ktoré sú z filmového hľadiska omnoho pôsobivejšie ako stabilné zábery z gimbalu.
Okrem toho som si obľúbil aj menší snímač APS-C, ktorý mojim plnoformátovým objektívom dodáva väčší rozsah ohniskovej vzdialenosti, a zároveň mi umožňuje používať omnoho menšie a ľahšie objektívy s orezaním formátu, čo mi výrazne pomôže obmedziť hmotnosť výbavy – najmä vtedy, keď natáčam priamo v teréne.
Mať možnosť spomaliť zábery bez toho, aby som ich musel snímať pri nižšom rozlíšení ako 4K, je dnes už nevyhnutnosťou, a keď mi to navyše umožňuje aj ľahká a kompaktná kamera, je to úžasné. To isté platí pre 10-bitovú farebnú hĺbku 4 : 2 : 2 – v postprodukcii potrebujem rôzne narábať s hodnotami farieb podľa svojich predstáv, no zábery zachytené kamerou FX30 ma nikdy nesklamú.
Vzhľad obrazu a výbava používaná pri snímaní
V rámci projektu som používal kombináciu plnoformátových objektívov a objektívov s orezaním formátu. Medzi mojich obľúbencov patrí objektív FE 90 mm f/2,8 Macro. Má všestranné využitie a umožňuje mi zachytávať zábery z extrémnej blízkosti, no zároveň zachováva špičkovú ostrosť aj pri záberoch z väčšej vzdialenosti. Tiež ma zaujalo, ako sa pri dlhšej ohniskovej vzdialenosti komprimuje pozadie. Obvykle pri natáčaní za pohybu používam krátky teleskopický objektív, ako je FE 24 – 70 mm f/2,8 GM. Má skvelý rozsah ohniskových vzdialeností a na kamere FX30 so snímačom APS-C mi dodáva maximálnu flexibilitu. A nakoniec, pri natáčaní rozľahlých krajín nesmie chýbať ani širokouhlý objektív. Používam objektív Sony PZ 10 – 20 mm f/4 G, ktorý sa s malými kamerami používa naozaj skvelo. Zachytáva ostré zábery a vďaka svojej nízkej hmotnosti skvele vyváži kameru FX30. Širokouhlé objektívy sa však snažím nepoužívať príliš často – zvyčajne zachytím len niekoľko záberov na predstavenie prostredia alebo zobrazenie jedinečnej krajiny. Osobne si totiž myslím, že ak sa použije príliš veľa širokouhlých záberov za sebou, spomaľuje to plynutie filmu.
Na nahrávanie zvuku som použil mikrofón typu shotgun K3M spolu s protiveternou ochranou, ktorá chráni zvuk pred šumom spôsobeným vetrom. Zachytáva dokonalý zvuk, ktorý môžem využiť pri zvukovom dizajne v postprodukcii. Hoci som v tomto krátkom filme nepotreboval zachytiť žiadny dialóg, aj pri ňom by som mohol bez problémov použiť úplne rovnakú zostavu.
Rady pre nádejných tvorcov obsahu a myšlienky na záver
Ak by som vám mohol dať niekoľko rád na dosiahnutie filmovej kvality natáčania:
Nenatáčajte vždy pri vyššej obrazovej frekvencii. Áno, natáčaním pri vyššej frekvencii máte možnosť spomaliť zábery, no pri natáčaní pri nižších obrazových frekvenciách, napríklad 24 alebo 25 sn./s, dosiahnete vzhľad filmovej kvality s rozmazaním pohybu. Ako som už spomínal, nesnažte sa nadmerne používať gimbal. V závislosti od situácie môžete docieliť filmovejšie zábery, ak držíte fotoaparát ručne pomocou vrchného úchopu, čím im dodáte roztrasený vzhľad, ktorý diváka zasadí do centra diania. A nakoniec sa uistite, že máte kvalitné systémy nahrávania zvuku. Vrchný úchop kamery FX30 ponúka možnosť napojenia na XLR, vďaka čomu môžete používať mikrofóny profesionálnej kvality a získať tak maximálnu flexibilitu úpravy zvuku pri postprodukcii.
Najdôležitejším aspektom pri natáčaní a fotografovaní je podľa mňa vytvoriť si vlastný štýl, aby si ľudia mohli vašu tvorbu spojiť s vaším menom. Nesnažte sa napodobňovať iných tvorcov, lebo to nikam nepovedie. Zistite, čo vás inšpiruje (nemusí to byť niekto konkrétny, mňa napríklad najviac inšpiruje nepoškvrnená krása prírody) a použite to pri budovaní svojho štýlu prostredníctvom tvorby autentického umenia
Je to ako šport – musíte veľa trénovať. Čím viac natáčate a upravujete, tým viac sa zlepšujete. Nebojte sa vyjsť s kožou na trh, aj keď na svoju prácu ešte nie ste stopercentne hrdí. Je to veľmi dlhý proces, nesnažte sa ním len prebehnúť. Ak má v sebe človek dostatočný zápal a je ochotný investovať úsilie, každý môže byť úspešný.