Rýchlo a zbesilo

Alejandro Ceresuela

Alejandro Ceresuela je jedným z tých šťastlivcov, ktorých práca je zároveň aj ich vášňou. No v jeho prípade sa to nestalo náhodou.

„Nič sa nedeje náhodou, ale preto, že to chcete. Podľa mňa s tým šťastie nemá nič spoločné. Musíte na sebe tvrdo pracovať a veriť si.“

Alejandro odštartoval svoju kariéru asi pred desiatimi rokmi, keď ako fanúšik pretekov cestných motocyklov fotografoval MotoGP. Jeho zábery však rýchlo zaujali širokú verejnosť a stal sa veľmi žiadaným fotografom.

Alejandro-ceresuela-sony-alpha-9-pretekar-na-motogp-pripraveny-na-start
© Alejandro Ceresuela| Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS| 1/500s @ f/9.0, ISO 100

Kľúčom k nádherným fotografiám, rovnako ako k úspešným pretekom MotoGP, je dobrá pozícia a načasovanie. Alejandro vysvetľuje: „Musíte používať správnu techniku a musíte mať aj jasnú predstavu o tom, čo chcete vyjadriť. Motorky podľa mňa predstavujú rýchlosť a to sa snažím zachytiť vo svojich snímkach. Aby ste to mohli urobiť poriadne, musíte stáť na správnom mieste a mať dokonalú techniku.“

alejandro-ceresuela-sony-alpha-9-pretekar-na-motogp-s-kolenom-na-zemi-v-rychlej-zakrute
© Alejandro Ceresuela| Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS| 1/50s @ f/22, ISO 100

Aby fotografia vyzerala presne podľa jeho predstáv, Alejandro má okrem správnej techniky na pamäti aj jej finálnu podobu, a to tak počas fotografovania, ako aj počas úprav.

„Na trati trávim veľa času, no rovnako dlho sa venujem aj úprave fotografií v mediálnom centre. Najdôležitejšia je pre mňa vízia, ktorú nosím v hlave, potom nasleduje spôsob, akým fotoaparát používam.“

Keďže je Alejandro expert vo svojej profesii s viac než desaťročnými skúsenosťami, musí sa vysporiadať s výzvou, ako svoje fotografie udržať stále svieže. „Klienti budú vždy vyžadovať typické zábery okruhu, ktoré im, samozrejme, dodám. Ale počas víkendu to chcem aj trochu obmeniť a skúšam vytvárať iné, umeleckejšie snímky. Každý rok sa snažím fotografovať z nových pozícií, aby moje fotografie nevyzerali rovnako. Nový rok pre mňa predstavuje novú výzvu. Síce chodievame na rovnaké miesta, ale ja chcem zachytávať iné zábery. Chcem sa zdokonaľovať. A vďaka tomu sú moje fotografie stále svieže a zaujímavé.“

Alejandrove fotografie sú plné všakovakých kľučiek a zákrut, ale okrem toho ponúkajú aj pohľad do zákulisia – môžete vidieť bleskové dianie v boxoch, ako aj jazdcov so zavretými očami, ktorí si v duchu predstavujú každú zákrutu, predtým než vysadnú na motorku. Vyznať sa v danom športe a vedieť, kam a kedy sa postaviť, je kľúčovým faktorom v zachytávaní takýchto okamihov.

alejandro-ceresuela-sony-rx1rII-jazdec-a-mechanici-v-boxoch-zachyteni-pomocou-dlhej-expozicie

© Alejandro Ceresuela| Sony RX1R II| 1s @ f/22, ISO 100

„Ak chcete zachytiť kvalitnú snímku mechanikov v boxoch, musíte vedieť, čo budú kedy robiť. Môžete spraviť dobrý záber mechanikov meniacich pneumatiku, ale z tých desiatich sekúnd, ktoré na to máte, je iba jedna rozhodujúca. Celé je to o skúsenostiach a o tom, že sa nesústredíte iba na jednu fotografiu. Aj za tri sekundy môžete spraviť tri rôzne fotografie – len musíte vedieť, kedy sa na čo zamerať.“

Počas víkendových pretekov sa objekt fotografovania môže často meniť. Alejandro preto používa hneď niekoľko modelov fotoaparátov a objektívov, aby objekty zachytil čo najlepšie. „Na trati väčšinou používam fotoaparát α9 od spoločnosti Sony pre jeho automatické zaostrovanie a rýchlosť snímania, čo sa hodí práve na zachytenie akcie. Musíte snímať rýchlosťou 1/50 s, lebo vďaka pomalšej rýchlosti uzávierky a panorámovaniu dokážete akciu verne zachytiť.“

alejandro-ceresuela-sony-alpha-9-pretekar-na-motogp-sa-nebezpecne-naklana-do-zakruty
© Alejandro Ceresuela| Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS| 1/100s @ f/22, ISO 100

„Fotoaparát α7R III používam, keď fotografujem boxovú uličku alebo portréty, ale siahnem po ňom aj vtedy, ak chcem extra vysoké rozlíšenie pri fotografovaní motoriek v pohybe. Inokedy to zas robím naopak – ak chcem zachytiť jazdca, ako oslavuje svoje víťazstvo, alebo dianie počas zastávky v boxoch, použijem model α9 pre jeho rýchlosť snímania 20 snímok/s.“

alejandro-ceresuela-sony-alpha-7rIII-motocyklovy-pretekar-oslavuje-vyhru-na-motogp-flasou-sampanskeho
© Alejandro Ceresuela| Sony α7R III + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS| 1/500s @ f/5.6, ISO 125

Alejandro nám porozprával, ako mu život zjednodušili práve funkcie jeho fotografickej výbavy: „Jednou z funkcií, ktorú som si na svojich fotoaparátoch naozaj obľúbil, je automatické zaostrovanie na oči, lebo vďaka nemu dokážem z objektívov vyťažiť čo najviac. S objektívmi typu 35 mm f/1,4, 50 mm f/1,4 alebo 85 mm f/1,4 by mohlo byť pomerne náročné presne zaostriť na oči snímanej osoby, ale vďaka automatickému zaostrovaniu na oči sú moje zábery zakaždým ostré.“

Aby Alejandro vždy zachytil ten správny záber, používa hneď niekoľko objektívov, ktoré pravidelne obmieňa podľa toho, čo fotografuje. Vysvetľuje: „Na trati zvyčajne používam objektív 100 – 400 mm f/4,5 – 5,6 GM OSS s 1,4x konvertorom. Občas tam využijem aj objektív FE 70 – 200 mm f/2,8 GM OSS, ale ten skôr používam na parc fermé, štartovom rošte a v boxovej uličke.“ Pre Alejandra je dôležitá aj nízka hmotnosť, keďže s celou výbavou cestuje z pretekov na preteky: „Tiež so sebou nosím menšie objektívy, ako sú FE 28 mm f/2 a FE 85 mm f/1,8 – hoci ide o cenovo dostupnejšie modely, stále sú neuveriteľne výkonné.“

Alejandro má jednu radu pre všetkých, čo by sa chceli vydať v jeho stopách: „Celé to závisí od vás. Ak ste pripravení, dokážete čokoľvek.“

Produkty spomínané v tomto článku

ILCE-9

Bezzrkadlový fotoaparát a9 Full Frame s vrstveným snímačom CMOS

ILCE-7RM3

Fotoaparát α7R III s 35 mm snímačom formátu Full Frame a automatickým zaostrovaním

DSC-RX1RM2

Profesionálny kompaktný fotoaparát RX1R II s 35 mm snímačom

TEST
SEL100400GM

Supertransfokačný teleobjektív radu G Master s rozsahom FE 100 – 400 mm

SEL14TC

1,4x telekonverzný objektív

Alejandro Ceresuela
Alpha Universe

Alejandro Ceresuela

Španielsko

Fotografia je spôsob, ako pretlmočiť to, čo chcete ukázať.

Zobraziť profil


x