Redakčné a reklamné fotografie

Kenton Thatcher

Kenton Thatcher fotografoval všetky slávne osobnosti od filmových hviezd s puncom starej školy ako Pierce Brosnan až po nové futbalové superhviezdy ako Cristiano Ronaldo. V Lisabone, kde sídli, sníma reklamné a redakčné zákazky pre najväčšie svetové značky a časopisy.

kenton-thatcher-sony-alpha-9-dvaja-muzi-vo-vzduchu-a-jeden-fotografuje-druheho
© Kenton Thatcher | Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/5.0, ISO 400

Každé fotografovanie je pre Kentona iné. Vysvetľuje, že záleží hlavne na načasovaní – či už ide o plánovanie a prípravu, alebo o to, že na zachytenie záberu máte doslova pár minút.

„Musím dokázať zachytiť okamihy, ktoré trvajú zlomok sekundy. Fotografi zátiší majú čas si vydýchnuť a všetko poriadne premyslieť, no ja ako portrétový fotograf takéto možnosti nemám. Prirovnal by som to k šoférovaniu pretekárskeho auta. Keď pretekáte, nemôžete z cesty spustiť oči. Ja tiež musím svoje objekty neustále sledovať, inak by som mohol prísť o dobrý záber.“

kenton-thatcher-sony-alpha-9-modelka-s-anjelskymi-kridlami-stoji-na-streche-budovy-s-panoramou-lisabonu-v-pozadi
© Kenton Thatcher | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/160s @ f/6.3, ISO 100

Hoci samotné nasnímanie finálnej fotografie zaberie stotinu sekundy, predchádzajú mu hodiny príprav v zákulisí. Kenton nám porozprával o nedávnom reklamnom fotografovaní, v rámci ktorého na streche budovy v Lisabone fotografoval dievča s krídlami. Tiež nám priblížil, ako sa naň pripravoval.

„Vyšiel som tam snáď dvadsaťpäťkrát, aby som nasnímal krajinu do pozadia na tej fotografii, ale nikdy som ju nezachytil tak, ako som chcel. Fotografoval som to z jednej z najvyšších budov v Lisabone a strašne tam fúkalo. Hoci som mal fotoaparát na statíve aj so závažím, musel som bojovať s vibráciami a dlhou expozíciou. Boli dni, keď som nemohol pokračovať vo fotografovaní a musel som odtiaľ odísť. Takže som strávil doslova celé hodiny tým, aby som vytvoril túto jednu fotografiu.“

kenton-thatcher-sony-alpha-7RII-boris-johnson-popija-caj-v-ponozkach-s-britskou-vlajkou

© Kenton Thatcher | Sony α7R II + FE 50mm f/1.4 ZA| 1/125s @ f/8.0, ISO 100

A potom je tu redakčné fotografovanie, kde mal Kenton na snímanú osobu iba pár minút. Porozprával o tom, ako ho požiadali odfotografovať oficiálny portrét Borisa Johnsona, keď bol na návšteve v Portugalsku ešte ako minister zahraničných vecí. „Na žiadnom fotografovaní som sa zatiaľ nenudil,“ povedal. „Mal som na neho iba tri minúty, takže som deň predtým prišiel na miesto a dve hodiny som strávil prípravou vybavenia, aby som potom v takom krátkom čase toho stihol čo najviac. Úvodný portrét som zachytil na bielom pozadí. Hneď ako si napravil kravatu, spustil som uzávierku a spravil prvý záber. Vyzeral veľmi prirodzene a ďalších tridsať či štyridsať záberov bolo tiež celkom dobrých, ale pôsobili trochu umelo, čo nie je môj štýl. Keď sme mali hotovú oficiálnu snímku, ostávala mi ešte asi minúta na ďalšiu. A tak sme páskou rýchlo prilepili na stenu čierne pozadie a rozhodol som sa, že mu spravím typický britský portrét. Do jednej ruky som mu dal podšálku a druhou pil čaj. Hoci som mal na to iba minútu, spravil som snímku, s ktorou som bol nadmieru spokojný, a Borisovi sa očividne páči tiež.“

kenton-thatcher-sony-alpha-7RII-modelka-ma-na-hlave-opasok-ako-ciapku
© Kenton Thatcher | Sony α7R II + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS| 1/160s @ f/20, ISO 160

Kentonove začiatky sa spájajú s fotografovaním na film a používaním fotoaparátov stredného formátu. Odvtedy si však stihol osvojiť aj technologické novinky, ktoré so sebou prinášajú digitálne fotoaparáty.

„Otec mi bol niečo ako mentor. Bol to amatérsky fotograf a z garáže spravil tmavú komoru až so štyrmi zväčšovacími prístrojmi. Tam som sa naučil o zonálnom systéme Ansela Adamsa a ako správne exponovať fotografie, aby som z dynamického rozsahu vyťažil čo najviac. Keď som ešte fotografoval na film, vždy som pred jeho vyvolávaním kúsok otestoval a modlil sa, aby som sa do toho limitovaného dynamického rozsahu filmu trafil. Teraz používam fotoaparát α7R III od spoločnosti Sony a ten má dynamický rozsah priam neuveriteľný. Keď som ho použil prvýkrát, neveril som vlastným očiam, aké detaily sú zachované v najsvetlejších častiach aj v tieňoch.“

kenton-thatcher-sony-alpha-9-ciernobiely-portret-usmievajuceho-sa-muza-ktoremu-nanasaju-mejkap
© Kenton Thatcher | Sony α9 + FE 85mm f/1.4 GM | 1/100s @ f/5.0, ISO 100

Kenton na svojom fotoaparáte používa aj klasické objektívy s ohniskovou vzdialenosťou na fotografovanie portrétov. Medzi jeho najobľúbenejšie patrí objektív Zeiss FE 50 mm f/1,4, lebo ako hovorí: „Vyhovuje všetkým mojim požiadavkám. Je to úžasný objektív.“

Okrem neho na fotografovanie portrétov používa aj objektívy FE 85 mm f/1,4 GM a FE 70 – 200 mm f/2,8 GM od spoločnosti Sony, lebo sa na to skvele hodia. Kenton ale dodáva: „Objektív, ktorý však používam najčastejšie, je FE 24 – 70 mm f/2,8. Brávam ho so sebou všade. Páči sa mi, že fotí tak ostro.“

kenton-thatcher-sony-alpha-7RIII-portret-hudobnikov-kde je-jeden-z-nich-vo-vzduchu
© Kenton Thatcher | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/100s @ f/4.0, ISO 200

Ďalšia funkcia, ktorá Kentonovi pri digitálnom fotografovaní portrétov naozaj pomáha, je funkcia automatického zaostrovania na oči, ktorou disponuje fotoaparát α7R III. Oceňuje ju najmä vtedy, keď fotografuje na tému životný štýl.

 

„Voľakedy by som na kvalitné zaostrenie na oči snímanej osoby použil objektív typu 50 mm f/1,4 pri clone f/2,8 alebo dokonca f/4,“ priznal. „Ale vďaka automatickému zaostrovaniu na oči sú oči na mojich fotografiách výrazne ostré aj pri clone f/1,4, čo ovplyvnilo spôsob, akým teraz fotografujem. So snímanou osobou sa môžem rozprávať, hovoriť jej, čo má robiť, a vďaka automatickému zaostrovaniu na oči viem, že stačí spustiť uzávierku a výsledná fotografia bude ostrá.“

 

kenton-thatcher-sony-alpha-7RII-joaquim-de-almeida-pije-whisky
© Kenton Thatcher | Sony α7R II + FE 85mm f/1.4 GM | 1/500s @ f/1.7, ISO 800

Fotografia, ktorá to podľa Kentona nádherne zachytáva, je snímka vyhotovená pre kampaň Joaquima de Almeidu, na ktorej pije whisky. „Statív a plynulé osvetlenie veľmi často nepoužívam, ale stále sa hýbal. Buď sa nakláňal dopredu, dolieval si whisky, alebo sa smial, stále bol v pohybe. Hĺbka poľa bola veľmi plytká, ale oči mal krásne ostré na každom zábere. Je to naozaj prevratná technológia.“ 

Produkty spomínané v tomto článku

TEST
ILCE-7RM3

Fotoaparát α7R III s 35 mm snímačom formátu Full Frame a automatickým zaostrovaním

ILCE-7RM2

Fotoaparát α7R II s obrazovým snímačom Full Frame so zadným osvetlením

ILCE-9

Bezzrkadlový fotoaparát a9 Full Frame s vrstveným snímačom CMOS

SEL85F14GM

FE 85 mm F1,4 GM

SEL50F14Z

Planar T* FE 50mm F1.4 ZA

SEL70200GM

FE 70 - 200 mm F2,8 GM OSS

SEL2470GM


FE 24 – 70 mm F2,8 GM

Kenton Thatcher
Alpha Universe

Kenton Thatcher

Portugalsko

Fotografovanie je pre mňa nástrojom komunikácie. Vďaka fotoaparátu a počúvaniu príbehov ľudí, ktorých som fotografoval, som sa dozvedel o živote viac, ako keby som čítal knihy. Som totiž dyslektik.

Zobraziť profil


x