Zdolávanie extrémov

Andrea Frazzetta

Počas rozhovoru s Andreom Frazzettom je zrejmé, že pociťuje to, po čom túžia všetci fotografi – vie, že svoju najnovšiu zákazku zvládol na výbornú.

andrea frazzetta sony alpha 7R II baník s čelovkou na hlave nesie 2 koše síry

© Andrea Frazzetta | Sony α7R II | FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/30s @ f/2.8, ISO 6400

Spomínaná fotografia zachytáva baníka namáhavo pracujúceho v sopke Mount Ijen v Indonézii. Andrea vie, že záber, kedy sa baník vynára z rastúcej temnoty a sírového dymu s čelovkou, jediným zdrojom svetla, na hlave, predstavuje jadro jeho projektu. „Veľmi som chcel odfotografovať baníkov v dyme,“ prezradil. „Títo ľudia sa obrazne i doslovne strácajú. Pokrok prichádza a ak sa táto práca stratí, stratia sa aj oni. Podmienky sú tu ťažké a ich život je tiež, no ide o ich odkaz, o ich príbeh. Chcel som zachytiť symbol zmiznutia ich kultúry, a tým bol práve tento okamih. Vedel som, že je to tá pravá fotografia, stredobod môjho príbehu. A keď sa vám niečo také podarí, cítite sa úžasne.“

Vráťme sa na začiatok. Prečo je tu Andrea? Fotopríbeh Sírová cesta, ktorý je súčasťou väčšieho projektu – Beyond, mu priradil časopis National Geographic Traveller.

„Projekt Beyond je o vzťahu medzi človekom a prostredím – extrémnym prostredím,“ dodáva hrozivo.

andrea frazzetta sony alpha 7R II oblaky sírového dymu stúpajúce zo skál

© Andrea Frazzetta | Sony α7R II | FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/1000s @ f/3.5, ISO 6400

Projekt Beyond sa začal zákazkou pre New York Times, kedy mal zdokumentovať obrovskú Danakilskú preliačinu v Etiópii, oblasť posunu tektonických dosiek, čoho dôsledkom je 5 km hrubá kôra nad žeravými vnútornosťami Zeme, rozľahlá soľná púšť, jazero vo psychedelických farbách, aktívne sopky a smrtiace 50 °C teploty.

andrea frazzetta sony alpha 7SII baníci kontrolujú vnútro bane farebnými baterkami

© Andrea Frazzetta | Sony α7S II | Sonnar T* FE 35mm f/2.8 ZA | 1/25s @ f/2.8, ISO 10000

V takých náročných podmienkach je dôležité, aby mal Andrea tú správnu výbavu. V rámci zákazky Sírová cesta používal telá fotoaparátov α7R II a α7S II pre ich výnimočné spojenie kvality obrazu a nízkej hmotnosti. Andreov projekt sa však netýkal iba fyzických elementov zeme. Išlo v ňom aj o ľudí, ktorí tam žijú a pracujú. Vysvetľuje: „Ja ako fotožurnalista sa najviac zaujímam o environmentálne problémy a mojím cieľom je postaviť sa im. Máme sa čo učiť. Planéta sa mení rýchlym tempom, a tak by sme sa práve od týchto ľudí mohli niečo naučiť o prežití.“

andrea frazzetta sony alpha 7R II baník sa prehrabáva v hromade síry

© Andrea Frazzetta | Sony α7R II | FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/8.0, ISO 200

Keď Andreovi pridelili projekt Sírová cesta, potreboval sa zblížiť s baníkmi. Prvým jeho krokom, ako väčšiny fotožurnalistov, bolo najatie miestneho sprievodcu či „sprostredkovateľa“. Povedal: „Nech ste akokoľvek skúsení, nesmiete zabudnúť, že ste stále turista. Prichádzate z Európy do úplne inej kultúry a na príbeh máte okolo dvoch týždňov.“ Potreba zblížiť sa so snímanými objektmi ovplyvnila aj Andreov výber výbavy, a preto na vytvorenie puta používa dva typy transfokácie. „Počas celej svojej kariéry takmer výhradne používam objektívy 16 – 35 mm f/2,8 a 24 – 70 mm f/2,8. Občas však používam aj objektív 35 mm f/2,8 FE Zeiss Sonnar T*, ktorý je neuveriteľne malý, ľahký a zachytáva úžasne ostré zábery. Dlhé objektívy nepoužívam vôbec, lebo mi ide predovšetkým o to, aby som bol súčasťou príbehu,“ vysvetlil.

andrea frazzetta sony alpha 7R II baník lezie po úbočí hory s košmi plnými síry

© Andrea Frazzetta | Sony α7R II | FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/1000s @ f/3.2, ISO 200

Počas fotografovania ho sprevádzal vulkanológ, ktorý bol zároveň amatérsky fotograf, a teda vedel, čo všetko budú potrebovať. No hoci je plánovanie dôležité, „nikdy nakoniec neviete, čo vás bude v teréne čakať.“

Prezradil nám, že je dôležité vedieť rýchlo zareagovať a byť otvorený nepredvídateľným okolnostiam. Vysvetľuje: „Na sopku som chcel vyliezť hneď v prvý deň, ale dážď to znemožnil. A tak sme plán upravili, čo bolo skvelé rozhodnutie. Mohli sme tak stráviť čas s baníkmi v dedine, mohli sme sa s nimi porozprávať v ich príbytkoch. Na druhý či tretí večer sme prišli k bani a sledovali sme baníka, ako lezie po sopke do krátera.“ Čakanie sa mu naozaj vyplatilo, pretože práve vtedy Andrea zachytil svoje kľúčové zábery. „Stráviť čas s ľuďmi je veľmi dôležité, pretože sa tak s nimi zblížite a sú ochotnejší. Nejde o žiadnu novinku v spravodajstve, ale funguje to,“ vysvetlil.

andrea frazzetta sony alpha 7R II baníci zakrývajúci si ústa handrami, pričom sa okolo nich víri sírový dym

© Andrea Frazzetta | Sony α7R II | FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/3.5, ISO 6400

Ako tak baníci za súmraku vynášali koše plné síry z jazera na dne krátera, Andrea stál v aktívnej sopke obklopený stúpajúcim dymom. Nehostinnosť prostredia dopĺňa aj samotná náročnosť cesty tam – najskôr musíte vystúpiť 2740 metrov a potom zliezť 910 metrov, aby ste sa dostali do samotného krátera. Na takýto výstup sa asi nechcete vypraviť s preplnenou taškou na fotoaparát, však? „To určite nie,“ zasmial sa Andrea, „ale tie dva fotoaparáty Alpha od spoločnosti Sony, ktoré si so sebou brávam na zákazky, to značne zjednodušujú.“

andrea frazzetta sony alpha 7R II baník svieti čelovkou cez dym v sírovej bani

© Andrea Frazzetta | Sony α7R II | FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/30s @ f/2.8, ISO 6400

Spýtali sme sa ho na zábery v tmavých a dynamických prostrediach.

„Kľúčové zábery baníkov v dyme som zachytil pri veľmi slabom svetle. Chcel som preniesť atmosféru, a tak som množstvo z týchto záberov fotografoval pri citlivosti ISO 6 400 a 12 800. Niekedy používam aj samostatný blesk, no v tomto prípade by to atmosféru zničilo. Preto radšej fotografujem so širokou clonou f/2,8 a pri takej vysokej citlivosti,“ prezradil.

A ako sa Andrea cítil po fotografovaní? „Výsledky boli ohromujúce – išlo v podstate o experiment, v ktorom som dal fotoaparátu poriadne zabrať, ale vyšlo to.“

Produkty spomínané v tomto článku

ILCE-7SM2

Fotoaparát α7S II s objímkou E-mount a snímačom Full-Frame

ILCE-7SM2

ILCE-7RM2

α7R II s obrazovým snímačom Full Frame so zadným osvetlením

ILCE-7RM2

SEL35F28Z

Sonnar T* FE 35 mm F2,8 ZA

SEL35F28Z

SEL1635GM


FE 16 – 35 mm F2,8 GM

SEL1635GM

Andrea Frazzetta
Alpha Universe

Andrea Frazzetta

Taliansko

„Fotografia pre mňa znamená ideálny nástroj objavovania. Spôsob, ako spoznávať svet, iných ľudí a hlbšie aj samého seba. S každou fotografiou niečo „beriete“ a niečo dávate späť tým, že sa zapojíte do témy, ktorú zaznamenávate, a vyjadríte svoj názor. Každá snímka je ako zaujatie postoja vo svete.“

Zobraziť profil


x