V športe spočíva rozdiel medzi úspechom a neúspechom v presných okamihoch. Víťazstvo sa môže zakladať na zlomku sekundy; majstrovské tituly sa vyhrávajú a prehrávajú v závislosti od drobných detailov. Presne to isté platí aj pre športovú fotografiu. Okamih je podstatný a zmocniť sa ho vám pomôže len kombinácia tých správnych zručností a správnej výbavy.
Práca Danasa Macijauskasa v oblasti vodných športov to dokonale potvrdzuje, čo dokazujú jeho nedávne snímky zachytené pomocou fotoaparátu α7 III z kitesurfingového podujatia Red Bull King of The Air v Kapskom Meste v Juhoafrickej republike.
Podľa Danasa ide v prvom rade o ocenenie snímaného objektu.
„K surfovaniu, wakeboardingu a kitesurfingu som sa dostal nezávisle od fotografovania,“ hovorí, „ale nakoniec som chcel tieto dve činnosti spojiť. Zistil som, že tu existuje spojitosť, ktorá sa vyníma na obrazoch. Ak ako fotograf poznáte šport, ktorý snímate, športovci s vami komunikujú lepšie a rozpoznáte zábery, ktoré u nich zaberajú.“
Kým sa Danas sám začal venovať športu, neuvedomoval si, že nevyhnutným predpokladom na zachytenie tých najlepších okamihov je hlboké porozumenie danému športu. „Na svojom prvom podujatí som chlapcom priniesol fotky a bol som z nich nadšený. No oni reagovali štýlom no snáď si tie ostatné už nevymazal. Pochopil som, že si o nejakej snímke môžete ako fotograf myslieť, že je vynikajúca, no športovci chcú, aby niečo povedala aj o samotnom športe.“
Takže čo je to, čo robí kitesurfingovú snímku skvelou? Danas hovorí, že je to celé o skombinovaní podstatných prvkov v rámci jednej snímky. Je to niečo, čo vystihne ten kľúčový okamih.
„Ide o spojenie viacerých vecí,“ vysvetľuje, „napríklad pozadia, pózy športovca, svetla, načasovania… Športovec musí byť v perfektnej pozícii, pretože chceš, aby ti povedal: ‚Fíha, vyzerám tak cool.‘“ Fotografie z Kapského Mesta dokonale ilustrujú Danasovo tvrdenie. Sú to tie najdôležitejšie súčasti, ktoré vystihujú rozhodujúci moment.
Danas hovorí, že rôzne zložky znamenajú, že štýl má menej do činenia s bežnou športovou fotografiou, ako si možno myslíte.
„Pri big-air kitesurfingu,“ vysvetľuje, „ide vlastne skôr o krajinársku fotografiu. Je to o mierke, pretože chcete zachytiť draka, surfera i krajinu ako jeden celok, a až potom uvidíte, ako neuveriteľne vysoko skáču. To je dôvod, prečo to musí byť širší záber, nielen tesne okolo surfera, ako je to v niektorých iných športoch.“
Pre rozmanitosť v požadovanom snímaní používa univerzálne typy transfokácie ako Sony FE 70 – 300 mm f/4,5 – 5,6 G OSS a 24 – 105 mm f/4 G OSS a tiež FE 135 mm f/1,8 GM na prácu s portrétmi na pláži.
Tým sa dostávame k otázke techniky. Ako kombinujete zručnosti krajinárskej kompozície s nutnosťou sledovať a zamerať sa na rýchlo sa pohybujúci a nevyspytateľný objekt? „V podstate je to dosť ťažké!“ smeje sa Danas. „No práve vtedy prichádza na scénu môj systém automatického zaostrovania modelu Alpha. Surfer bude prirodzene na snímke dosť malý a môže ísť kamkoľvek. Nemusíte totiž vedieť, kde sa chystá skákať.“
Na svojom fotoaparáte α7 III kombinovane používa dotykovú obrazovku a režimy širokouhlého sledovania objektu spolu s nepretržitým automatickým zaostrovaním.
„Stačí sa dotknúť osoby na obrazovke a fotoaparát ju bude stále sledovať a zaostrovať na ňu,“ vysvetľuje „a to aj vtedy, ak je veľmi malá. A keďže na rozdiel od digitálnej zrkadlovky je oblasť automatického zaostrovania od okraja po okraj snímky, je oveľa menšia šanca, že ju stratíte.“
Vzhľadom na rýchlosť surfistov sa tiež rozhoduje pre najrýchlejšie možné časy uzávierky, v čom práve α7 III so svojou automatickou reguláciou ISO vyniká. „Automatická regulácia ISO je veľmi praktická,“ hovorí, „a môžete sa spoľahnúť, že bude fungovať. To vám pomôže inštinktívne reagovať na dôležité okamihy. Úplne jej dôverujem a nastavil som ju tak, aby zachovávala rýchlosť uzávierky 1/1 000 sekundy alebo viac.“
Dôležitá je tiež robustná konštrukcia modelu α7 III. Danas si myslí, že vďaka nej s týmto modelom zvládne každú výzvu. To sa nedalo povedať o jeho predchádzajúcej súprave.
„Mával som problémy,“ hovorí nám. „Po týždňoch snímania v lete na Srí Lanke som napríklad vzal fotoaparát do opravy, kde mi povedali, že možno by som ho nemal umývať. Tamojšia vlhkosť totiž spôsobila, že celé vnútro bolo mokré a súčiastky zhrdzaveli. Ale moja súprava Alpha má neuveriteľne spoľahlivú ochranu proti poveternostným vplyvom, takže aj keď som na piesočnatej pláži s morským vzduchom a vetrom s rýchlosťou 20 metrov za sekundu, fotoaparát je pripravený zvládnuť každú úlohu. Keď ten okamih nastane, nesmie zlyhať.“
„Všetko, čo máme, je prítomnosť. Včerajšok by sme mali vnímať ako lekciu, zajtrajšok ako príležitosť a dnešok – ako najlepšiu chvíľu nášho života.“
Prihláste sa na odber v sieti YouTube™
Pochváľte nás v sieti Facebook®