„Na fotografiách s dlhou expozíciou je niečo magické,“ zanietene hovorí Bertrand Bernager. „Zachytávajú niečo, čo je 100-percentne prirodzené, no čo voľným okom nevidíte. Toto čaro vytvára dlhá expozícia.“
Pôsobivosť je jednoznačná. Dlhou expozíciou vytvoríte vo fotoaparáte efekty, ktoré vyzerajú zdanlivo bežne, no keď sa pozriete zblízka, objavíte vzory. Odhalí sa spôsob, akým sa na mieste pohybujú objekty, svetlo a ľudia. „Jasným príkladom je fotografovanie dopravy – prúdov svetla, ktoré vytvárajú pohybujúce sa autá a iné vozidlá,“ vysvetľuje Bertrand. „Môžete tiež vytvoriť vlastný pohyb, ako napríklad na tomto zábere, ktorý som vytvoril v Kjóte, kde som počas expozície pohybom statívu vytvoril tieto neskutočné svetelné stopy.“
Táto technika nefunguje len pri práci so svetlami. Môžete ju použiť aj na fotografovanie ľudí a ich pohybu.
„Použite dostatočne dlhú expozíciu a ľudia z daného miesta zmiznú, pretože nestoja nehybne dostatočne dlho, aby sa stali súčasťou záberu,“ hovorí. „Táto snímka bola vytvorená na jednom z najrušnejších miest sveta – na priechode pre chodcov v tokijskej štvrti Šibuja. V jej prípade som použil 15-sekundovú expozíciu. Na tomto zábere sa mi páči, že uprostred priechodu bola jedna osoba, ktorá fotografovala svoj autoportrét. Túto postavu možno jasne vidieť, zatiaľ čo všetci okolo nej, ktorí priechodom okolo nej prechádzajú, sú siluetami pripomínajúcimi duchov.“
Žiadne z miest alebo scén, ktoré sa Bertrand rozhodne fotografovať, nie sú náhodné. Hľadá miesta, ktoré sú rušné, na ktorých sa pohybujú svetlá alebo ľudia a na ktorých sa tento inak skrytý pohyb odhalí pomocou dlhej expozície. „Zameriavam sa na veľké scény plné energie,“ vysvetľuje Bertrand, „pretože toto zvýrazňuje atmosféru veľkomiest. Zábery s dlhou expozíciou nebudem vytvárať v malej lokálnej uličke s bežnými budovami. Zameriam sa na pôsobivé miesta a pokúsim sa, aby vyzerali ešte strhujúcejšie.“
Cit pre tvorbu snímok s dlhou expozíciou je skutočnou zručnosťou. Výber vybavenia, ktoré na to potrebujete, je však pomerne jednoznačný. Bertrand sníma zábery s dlhou expozíciou pomocou kombinácie fotoaparátov α6000 a 42-megapixlového fotoaparátu α7R III od spoločnosti Sony, ktoré používa s objektívom 16 – 35 mm f/2,8 G Master. Tento širokouhlý objektív mu umožňuje zachytiť celú scénu, ktorú má pred sebou. Kľúčovým vybavením na zachytenie dlhej expozície je statív, vďaka ktorému zostáva fotoaparát nehybný. „Už ste asi počuli, že najlepší fotoaparát je ten, ktorý máte so sebou. Tak to isté platí aj pre statív,“ smeje sa Bertrand. „Kľúčom na zachytenie snímok s dlhou expozíciou je statív, ktorý si viete bez problémov vziať všade, kam cestujete.“
Ďalším nevyhnutným príslušenstvom na fotografovanie s dlhou expozíciou je podľa Bertranda diaľkové uvoľnenie uzávierky, pretože fotoaparát musí zostať úplne nehybný. Umožňuje mu stlačiť uzávierku bez toho, aby sa dotkol fotoaparátu. Na tento účel však možno použiť aj smartfón s aplikáciou Image Edge Mobile od spoločnosti Sony a ovládať pomocou nej fotoaparát na diaľku.
Posledným dielikom skladačky je filter neutrálnej hustoty (ND). „Ak chcete snímať zábery s dlhou expozíciou počas dňa, musíte použiť filter ND,“ radí, „pretože redukuje svetlo vstupujúce do objektívu. Ak sa počas dňa snažíte vytvoriť záber s dlhou expozíciou, ktorá trvá približne minútu, váš záber bude úplne biely. Najčastejšie používam filter ND 1000, čím znižujem množstvo vstupujúceho svetla až o 10 EV, no používam aj filter ND 32, ktorý svetlo znižuje len o 5 EV. Používanie rozličných filtrov ND vám umožní vytvárať rozličné typy záberov s dlhou expozíciou.“
Fotografovanie záberov s dlhou expozíciou môže znieť ako technicky náročnejšie aj pre ľudí, ktorí už strávili určitý čas za fotoaparátom. Bertrand však odporúča, aby si ho fotografi vyskúšali, keď ešte len začínajú.
„Je to skvelý spôsob, ako porozumieť fungovaniu rýchlosti uzávierky,“ vysvetľuje, „a je to tiež výborný spôsob zlepšenia vášho fotografovania a komponovania záberov. Snímanie s dlhou expozíciou pripomína maľovanie alebo kreslenie a umožňuje vám vytvoriť všetko, čo chcete. Preto je moja práca aj mojou veľkou vášňou.“
„Prostredníctvom fotografie sa snažím sledovať svetlo, premeniť pohyb a zachytiť moment.“