Iná krajina

Páll Stefánsson

„Fotografovanie krajiny sa odvíja od svetla a to najdramatickejšie a najzvláštnejšie získate, keď sa odovzdáte počasiu,“ hovorí islandský fotograf Páll Stefánsson. V priebehu rokov sa s premenlivým islandským počasím zžil. Zrejme viac než tisícky fotografov, ktorí každoročne cestujú do jeho domoviny.

„Je zaujímavé, že keď je zlé počasie, môžete ísť na najfotografovanejšie miesta Islandu a iného fotografa tam neuvidíte. Ak však prídete počas najsilnejšieho poludňajšieho svetla, uvidíte ich tam stovky, všetkých pripravených odfotografovať ten istý záber v tom istom svetle. Mám chuť povedať im: ‚Prosím, prosím, vráťte sa zajtra. Zajtra má byť škaredo.‘, no mysleli by si, že som blázon.“

páll stefánsson sony RX1RII sopečná islandská krajina
© Páll Stefánsson | Sony α7R II + 90 mm f/2,8 Macro G| 1/640 s pri f/6,3, ISO 100

Počasie a svetlo sa na Islande dokážu rýchlo meniť, no Páll to neberie ako prekážku. Nadchýna ho to. Premenlivé počasie a svetlo mu poskytujú neustále sa meniaci pohľad na krajinu, ktorú má pred sebou a ktorou sa potom môže inšpirovať: „Záber, ktorý sa chystám zachytiť, si nikdy neplánujem, pretože snímky si ma jednoducho nájdu. Pri fotografovaní krajiny obmedzovanie neprichádza do úvahy, lebo svetlo je najdôležitejším faktorom. Som neustále v pohybe. Chodím pešo, na túry, autom a vždy som v strehu. Keď zbadám zaujímavú scénu, musím zastaviť.

páll stefánsson sony alpha 7RII kone pasúce sa v islandskej krajine
© Páll Stefánsson | Sony α7R II + 90 mm f/2,8 Macro G| 1/640 s pri f/6,3, ISO 100

Podľa Pálla má tiež veľký vplyv na jeho fotografie dĺžka islandských dní. „Dni strávené fotografovaním vonku vedia byť počas leta dlhé, pretože vždy niečo zbadáte a svetlo býva zaujímavé. Do decembra už však denné svetlo trvá len tri hodiny. Je to naozaj výzva, keď musím cestovať 500 km a na zhotovenie záberov mám len obmedzený čas.“ 

páll stefánsson sony alpha 99II letecký záber islandskej krajiny so sopkou

© Páll Stefánsson | Sony α99 II + 135 mm f/1,8| 1/2 000 s pri f/4,0, ISO 100

Hoci Páll na fotografovanie krajiny využíva fotoaparát α7R III od spoločnosti Sony, spôsob, akým ho používa, v značnej miere vychádza z jeho 30 rokov snímania na film, a to najmä pomocou fotoaparátu stredného formátu. 

„Takmer nikdy sa nepozerám na fotoaparát. Snímam takmer tak, ako na film. Na tvorbu záberov s vysokým dynamickým rozsahom nikdy používam stupňovanie. Takisto nesnímam veľa fotografií. Prvá snímka v mojej nedávno vydanej knihe bola prvou a jedinou, ktorú som urobil. Vedel som, že mám presne tú, ktorú potrebujem, tak prečo by som teda robil inú kompozíciu?“

Všetky fotografie v Pállovej najnovšej knihe o islandskej krajine vznikli v priebehu dva a pol roka. Ide o prístup, ktorý si osvojil, aby bola jeho práca aktuálna: „Nerád sa pozerám späť. Myslím, že pre fotografov je dôležité vytvárať a vidieť nové, odlišné veci. Rád hľadím dopredu a myslím si, že ako fotograf sa stále zlepšujem.“

páll stefánsson sony RX1RII odraz lodí v islandskom prístave
© Páll Stefánsson | Sony RX1R II| 1/160 s pri f/6,3, ISO 200

„Nikdy v živote som nepoužil transfokačný objektív. 95 % svojich fotografií vytváram len za pomoci troch ohniskových vzdialeností: 35 mm, 50 mm a 85 mm. Myslím, že keď svoje vybavenie obmedzíte na niekoľko objektívov, budete mať lepšie fotografické oko a budete prirodzene vedieť, ktorý objektív použiť a aký prístup k scéne zaujať.“

Vysvetľuje, že všetky tri objektívy, ktoré používa, naplno využívajú snímač formátu Full Frame jeho fotoaparátu, a popisuje spôsob, akým mu aj pri použití minimálneho vybavenia umožňujú vytvárať množstvo rozličných záberov. „Tieto objektívy poskytujú kvalitu a rozostrenie, na ktoré som bol zvyknutý pri svojom fotoaparáte a objektívoch stredného formátu – a sú také dobré, že ich môžete používať od krajiny až po portréty. Môžem snímať portréty pri clone f/1,4 a docieliť skvelé rozostrenie pozadia a zároveň výrazne ostré oči alebo môžem snímať krajinu pri clone f/8 a mať zaostrené všetko od popredia až po pozadie. Ide o rovnaký objektív, no snímky majú iný vzhľad a atmosféru. Je to ako používať dva objektívy v jednom.“

páll stefánsson sony alpha 7RII islandské hory pokryté snehom

© Páll Stefánsson | Sony α7R II + 85 mm f/1,4 GM| 1/1 250 s pri f/5,6, ISO 100

Ďalším nástrojom v Pállovej taške je kompaktný fotoaparát RX1R II od spoločnosti Sony, ktorý podľa neho dodáva fotografiám novú dynamiku. „Mám rád svoje štvorcové snímky z čias, keď som snímal fotoaparátmi stredného formátu, takže keď som zbadal, že tento fotoaparát má režim štvorcových snímok, ohúrilo ma to. Rád tvorím snímky v štvorcovom formáte, čo síce nie je ľahké, no ak sa to urobí správne, stojí to za to.“ 

páll stefánsson sony alpha 7RII delta rieky v islandskej krajine

© Páll Stefánsson | Sony α7R II + 90 mm f2,8 Macro G| 1/1 250 s pri f/8,0, ISO 200

Tipy na uchvacujúce snímky krajiny

Skúste sa obmedziť na jeden alebo dva pevné objektívy. Pomôže vám to zlepšiť cit pre snímky a stať sa lepším fotografom.

Zmierte sa so zlými poveternostnými podmienkami. Málokedy vidíme zábery, ktoré by ich zachytávali, takže tie vaše budú jedinečné a priamo po búrke sa dá navyše zachytiť nádherné svetlo a obloha.

Snímajte fotografie vo štvorcovom formáte. Skúšajte s nimi experimentovať. Na obrazovke fotoaparátu si môžete vytvoriť malý štvorcový rám a po nasnímaní skúšať poorezávať štvorcové snímky.

 Produkty spomínané v tomto článku 

ILCE-7RM2

Fotoaparát α7R II s obrazovým snímačom Full Frame so zadným osvetlením

ILCA-99M2

Model α99 II s obrazovým snímačom Full Frame so zadným osvetlením

DSC-RX1RM2

Profesionálny kompaktný fotoaparát RX1R II s 35 mm snímačom

TEST
SEL90M28G

FE 90 mm F2,8 Macro G OSS

SEL85F14GM

FE 85 mm F1,4 GM

SAL135F18Z

Sonnar T* 135 mm F1,8 ZA

Alejandro Ceresuela
Alpha Universe

Páll Stefansson

Island

„Moje fotografovanie je trochu ako vietor. Nie je jedno, odkiaľ fúka. Najradšej mám výzvy, aj tie malé.“


x