Mal som obrovské šťastie, že som vyrastal a učil sa fotografovať v uliciach Paríža. Veľké mestá sú perfektné na fotografovanie v uliciach, pretože sa v nich toho toľko deje a sú plné rozličných budov a miest. Máte tak príležitosť skúšať rôzne veci a naozaj si rýchlo osvojiť potrebné techniky.
Posledných pár rokov som však nefotil len v Paríži, no aj vo veľkomestách po celom svete. Najskôr pomocou fotoaparátu α6000 a potom fotoaparátom α7R III od spoločnosti Sony.
Mesto je plné príležitostí
Mestá sú ako bludisko. Každý deň je pre mňa príležitosťou, novou výzvou pokúsiť sa nájsť miesta a zachytiť scény, ktoré predtým neboli odfotené. Mojou prvou radou je teda prejsť sa ním a vychutnať si ho. Vyberte sa na potulky vlastným mestom a pozrite sa naň inými očami.
Keď sa mi zdá, že som našiel scénu, ktorú chcem zachytiť, rád sa na sekundu či dve zastavím a najprv pozorujem, čo sa tam deje. Hľadám niečo magické, či už výnimočné svetlo, alebo len niečo, čo zachytáva náladu a atmosféru mesta v danom čase. Kľúčové však je zastaviť, poobzerať sa a až potom fotiť.
Nesnímajte, čo je zrejmé
Najdôležitejšou vecou je pre mňa snaha o zachytenie atmosféry, energie a DNA mesta. Je ľahké vytvoriť pohľadnicový záber napríklad takého New Yorku. Získate dobrú snímku, no všetci sme takú videli už tisíckrát predtým. Hľadajte namiesto toho zaujímavé kompozície alebo farby a pokúste sa, aby bol váš záber originálny. Dodajte každej fotografii niečo vlastné.
Jedným zo spôsobov, ako sa učiť spoznávať scénu a nájsť niečo nové, je vytvoriť prvoplánový záber a potom sa po danej scéne prejsť. Skúste snímať z väčšej či menšej výšky alebo sa pozrieť opačným smerom. Nájdite si iný záber. Po čase sa prirodzene začnete na kompozíciu pozerať inak a nachádzať iné ako bežné turistické snímky.
Načasovanie je kľúčové
Ako v ktoromkoľvek inom fotografickom žánri, aj tu je svetlo veľmi dôležité. Tvorím veľa záberov pri východe a západe slnka. Rád vstanem skoro ráno, povedzme o piatej alebo o šiestej, aby som v uliciach zachytil prvé lúče. Baví ma fotiť o tomto čase, pretože svetlo má zvláštne čaro a v uliciach takmer nikto nie je.
Jedným zo spôsobov, ako rád navodzujem atmosféru a čaro, je snímanie priamo oproti slnku. Rád sa hrám so svetlom a tým, ako vytvára odrazy, odlesky a trblietanie. Niektorým ľuďom sa tento efekt nepáči a snažia sa mu vyhnúť, no podľa mňa má niečo do seba.
Na hľadanie najlepšieho svetla používam aplikácie, ktoré zaznamenávajú, kde sa slnko počas dňa na oblohe nachádza, a potom sa snažím byť v správnom čase na správnom mieste. Stále presne neviem, aký záber sa mi podarí vytvoriť, no viem, že svetlo bude na budovu alebo ulicu dopadať pod určitým uhlom a teda mojou úlohou je z dojmu, ktorý navodí, vyťažiť čo najviac.
Venujte dostatok času úpravám
Úpravou fotografií trávim skoro toľko času ako samotným fotografovaním. Po celom dni snímania mám dosť záberov, ktoré môžem ďalší deň upravovať.
Pri úpravách sa sústredím na úroveň kontrastu, aby som vytiahol výrazné čierne a biele tóny, a potom sa zameriam na farbu a tvary. Mám na snímkach rád oranžové odtiene, takže sa so zábermi hrám, aby som ich dostal do popredia. Kľúčom je však identifikovať farby, ktoré chcete zvýrazniť, a pracovať na tom, aby boli kontrasty dobre vyvážené.
Stanovte si projekt
Rád si stanovím projekt a pokúšam sa vytvoriť sériu snímok, ktoré sa k sebe hodia. Nedávno som išiel do Singapuru a vymyslel som si architektonický projekt. Zmenil som spôsob práce a s fotoaparátom α7R III som používal objektív FE 12 – 24 mm f/4 G. Zameral som sa na abstraktné minimalistické čiernobiele snímky a hľadal minimalistické kompozície s množstvom lineárnych prvkov.
Keď máte projekt, na ktorom môžete pracovať, pomáha vám to sústrediť sa a motivuje vás to prekonávať sa, skúšať nové veci a stať sa lepším fotografom.
„Prostredníctvom fotografie sa snažím sledovať svetlo, premeniť pohyb a zachytiť moment.“