Premena návrhu na realitu

Rozhovor s tímom vývojárov stojacim za objektívom FE 50 mm F1,2 G Master

Vedúci oddelenia optického dizajnu drží objektív XA a vysvetľuje jeho fungovanie
Vášeň pre optický dizajn
Vedúci oddelenia mechanického dizajnu drží lineárne motorčeky XD a vysvetľuje ich fungovanie
AF a mechanický dizajn
Obrázok fotoaparátu s pripevneným objektívom FE 50 mm F1,2 GM, pričom niekto ho drží vo zvislej polohe
Spoľahlivosť a jednoduchosť používania
Koncept vývoja

Vývoj objektívu F1,2, ktorý sa jednoducho používa

Produktový vedúci a vedúci oddelenia optického dizajnu – Acuo Kikuči

Vedúci oddelenia optického dizajnu drží objektív FE 50 mm F1,2 a vysvetľuje jeho fungovanie

– Aké ciele ste si vytýčili pri navrhovaní prvého objektívu s clonou F1,2 od Sony? 

Kikuči: Na trh sme priniesli množstvo pevných objektívov s veľkou clonou, vedeli sme však, že zákazníci z celého sveta túžia po rýchlejšom objektíve so širokou clonou. Najväčší dopyt bol po „štandardnom“ 50 mm objektíve F1,2 G Master.
 
Pri vývoji objektívu F1,2 so širokou clonou sme vedeli, že potrebujeme zachovať vysokú úroveň rozlíšenia a rozostrenia radu G Master, ako aj jednoduchosť používania. Ak by sme sa sústredili len na veľkosť clony a objektív by bol príliš veľký a ťažký, prišli by sme o kompaktnosť a nízku hmotnosť spojenia objektívu s telom, čo predstavuje hlavnú výhodu systému E-mount. Nech by boli jeho optické vlastnosti akokoľvek dobré, objektív, ktorý nedokáže vyťažiť maximum z vynikajúcich systémov automatického zaostrovania fotoaparátu, prípadne by nedokázal automatické zaostrovanie využívať vôbec, by u zákazníkov neuspel.

Keďže sme chceli vytvoriť objektív s najnižším clonovým číslom a najrýchlejším AF v histórii radu Alpha a zároveň zachovať prenosnosť a jednoduchosť používania bez zníženia výkonu AF, potrebovali sme doň zapracovať tie najšpičkovejšie technológie od Sony. Podľa mňa zákazníci, ktorí si zakúpia tento objektív F1,2 so širokou clonou, budú milo prekvapení nielen jeho skvelým optickým výkonom, ale aj nízkou hmotnosťou, ako aj rýchlosťou a tichosťou AF, čo nie je pre takýto typ objektívu typické.

Verím, že pridanie objektívu F1,2 do radu Alpha otvára tvorcom dvere do sveta ďalších možností snímania. Môžu ho používať profesionáli aj amatéri v rozličných situáciách od snímania portrétov a svadieb po snímanie krajín a momentiek.

Rad Alpha už zahŕňa objektív Planar T* FE 50 mm F1,4 ZA. Keď s ním porovnáme nový objektív FE 50 mm F1,2 GM, rozdiel medzi maximálnymi clonami F1,4 a F1,2 sa môže zdať malý, no v skutočnosti ide o celú polovicu kroku. Dodatočné zachytávanie svetla objektívu F1,2 si navyše vyžaduje efektívnu clonu (priemer) takmer o 17 % väčšiu (alebo oblasť clony o 40 % väčšiu), čo pri navrhovaní a vývoji kompaktného objektívu F1,2 predstavovalo obrovské prekážky.
 
Aby sme ich prekonali, museli sme sa vysporiadať s mnohými dosiaľ nevídanými výzvami.

Jednou z nich bola potreba zachovať čo najmenšiu veľkosť predného prvku objektívu, a to napriek tomu, že má objektív clonu F1,2. Daný problém sme vyriešili implementáciou viacerých objektívov XA (mimoriadne asférických), čo je jedinečná technológia od Sony. Vyhli sme sa tým zväčšeniu predného objektívu a mohli sme kompenzovať aberácie, ku ktorým dochádza pri objektívoch s väčším priemerom.

Aby sme ich potlačili úplne, implementovali sme nezávislý mechanizmus pohyblivého zaostrovania s dvomi skupinami zaostrovania, čo prinieslo optimálnu kompenzáciu aberácií v celom rozsahu zaostrenia vrátane minimálnej vzdialenosti zaostrenia.

Tento systém využíva technológiu lineárnych motorčekov XD (Extreme Dynamic) od Sony, ktorá spája vysoký výkon s tichou prevádzkou. Vďaka štyrom kompaktným motorčekom Direct-Drive s presným ovládaním môže skupina zaostrovania zahŕňať viacero prvkov, ktoré sa starajú o výnimočnú kompenzáciu aberácie.

Výsledkom je objektív s rozlíšením na úrovni radu G Master, ktorý využíva maximálnu rýchlosť, presnosť a funkciu sledovania AF fotoaparátu, pričom meria iba 108 mm (4 3/8 palca) a váži len 778 g (27,5 unce) – rovnako ako súčasný objektív Planar. Sme hrdí na to, že sa nám podarilo vytvoriť jedinečný objektív F1,2. Veríme, že ho naplno využijú profesionáli aj nadšenci.

Vášeň pre optický dizajn
Výnimočné rozlíšenie aj pri clone F1,2

Kikuči: Aby sme dosiahli vysoký optický výkon a zároveň zachovali malé rozmery objektívu F1,2, implementovali sme doň objektívy XA vyvinuté spoločnosťou Sony, ako aj simulačné technológie na rozlíšenie, rozostrenie a chromatickú aberáciu.
 
Aberácie môžete v podstate potlačiť tak, že zvýšite optický výkon.

Z historického hľadiska 50 mm objektívy väčšinou využívali Gaussovo rozloženie. Jeho podstatou je symetrické rozloženie skupín prvkov objektívu po oboch stranách centrálnej clony, čo spôsobuje vzájomné potláčanie aberácií po oboch stranách clony. Hodí sa to predovšetkým pri zornom uhle pri ohniskovej vzdialenosti 50 mm, takže toto rozloženie v minulosti využívala väčšina 50 mm objektívov.

Táto symetrická štruktúra však kompenzuje iba skreslenie a zakrivenie aberácií poľa a pri sférickej aberácii či sagitálnom nežiaducom osvetlení je neefektívna. V skratke, ak by sme sa rozhodli využiť tento optický dizajn, nezískali by sme požadovanú úroveň kompenzácie aberácie.

Ako skúsení fotografi isto vedia, bez dostatočnej kompenzácie aberácie nie je možné dosiahnuť vysoké rozlíšenie po celej ploche snímky. Bodové svetelné zdroje, ako napríklad hviezdy na oblohe, by mali byť na celej snímke ideálne zaostrené, no pre nedostatočne kompenzovanú aberáciu môžu namiesto bodov vyzerať ako vtáky či rozmazané fľaky. Používateľ sa tomu môže vyhnúť väčším privretím clony, čo však narúša pointu objektívu so širokou clonou.

Cieľom tohto objektívu bolo priniesť takú úroveň optického výkonu, aby bolo možné pohodlne snímať pri maximálnej clone. Dosiahli sme to tak, že naše optické rozloženie čiastočne „narúša“ symetrický dizajn a dôkladne potláča aberácie, ktoré symetrické rozloženie iba ťažko kompenzovalo.

Ak chcú objektívy symetrického typu potláčať sférickú aberáciu a sagitálne nežiadúce osvetlenie, zvyknú disponovať veľkými prednými prvkami a väčšinou sú zložené z veľkého množstva prvkov.

Naše nové optické rozloženie využíva iba tri objektívy XA (mimoriadne asférické), vďaka čomu sme nemuseli zväčšovať priemer predného prvku ani zvyšovať počet prvkov objektívu, výsledkom čoho je kompaktná veľkosť. 

Ilustrácia znázorňujúca konfiguráciu objektívu
Graf konfigurácie objektívu

[1] Extrémne asférický objektív (objektív XA) 

Ako už pojem „asférický“ naznačuje, povrchové zakrivenie objektívu XA nie je konštantné – mení sa od stredu prvku k jeho okrajom. Tvar všetkých troch prvkov objektívu XA použitých v tomto objektíve je optimalizovaný na základe niekoľkých opakovaní vykonaných pomocou technológie optickej simulácie vyvinutej spoločnosťou Sony.
 
Ako už možno viete, povrchová presnosť objektívov XA použitých v rámci radu G Master sa upravuje na úrovni menšej ako mikrometer. Veľká clona F1,2 si spolu s veľkým priemerom vonkajšieho prvku objektívu vyžadovala počas výroby troch objektívov XA vyššiu presnosť v rámci jednotlivých procesov, aby bolo možné dosiahnuť zvýšenú povrchovú presnosť. Išlo o doteraz najväčšiu výzvu v rámci výroby, akú sme museli zvládnuť. Integrácia dizajnových a výrobných procesov každý krok vylepšila a potreba priameho prekonania nových technologických výziev nám pomohla získať veľký priemer, ako aj vysokú presnosť.

Predovšetkým objektív XA umiestnený na druhej pozícii za predným prvkom (ako môžete vidieť v grafe konfigurácie objektívu) vo vysokej miere prispieva k zníženiu počtu prvkov objektívu v prednej časti, ako aj k zníženiu celkovej veľkosti a hmotnosti. To, že sme mohli na tejto pozícii použiť asférický objektív s veľkým priemerom vyrobený s takou presnosťou, akú dokáže dosiahnuť iba spoločnosti Sony, predstavovalo neskutočnú výhodu, ktorá posilnila celý optický dizajn kompaktného objektívu F1,2.

Pri výrobe sklenených materiálov bola použitá patentovaná technológia simulácie chromatickej aberácie spoločnosti Sony, ktorá umožnila značne potlačiť chromatické aberácie a rozmazávanie farieb a dosiahnuť tú najvyššiu úroveň rozlíšenia a kontrastu v súlade s radom G Master, a to aj napriek veľkej clone.

Keď sa optický inžinier pozrie na graf konfigurácie objektívu, tak si možno povie, že „tento prvok veľmi neprispieva ku korekcii aberácií“ (smeje sa). Mojím cieľom ako inžiniera je dosiahnuť čo najefektívnejšiu korekciu aberácie pri čo najnižšom počte prvkov. Inými slovami potrebujem nájsť riešenia, ktoré sa postarajú o celkovú kompaktnosť objektívu pri zachovaní optického výkonu. Ako môžete vidieť na grafe konfigurácie objektívu FE 50 mm F1,2 GM, nenájdete v jeho konštrukcii žiadne kompromisy ani nič navyše, pričom sme mysleli aj na vplyv zakrivenia jednotlivých prvkov objektívu na aberácie. Verím, že sa tvorcom bude páčiť kombinácia kompaktnosti a optického výkonu dostupná v neprekonateľnom optickom dizajne.

Jedinečné objektívy XA (mimoriadne asférické) od Sony
Vedúci oddelenia optického dizajnu drží objektív XA a vysvetľuje jeho fungovanie
Ilustrácia znázorňujúca grafy MFT
Graf MTF

[1] Kontrast (%)  [2] Vzdialenosť od optického stredu objektívu (mm) [3] Maximálna clona  [4] Clona F8  [5] Priestorová frekvencia [6] 10 párov čiar/mm  [7] 30 párov čiar/mm [8] Radiálne hodnoty  [9] Tangenciálne hodnoty

Objektív F1,2 G Master prináša výnimočne plynulé a bohaté rozostrenie (bokeh)

Kikuči: Objektívy F1,2 sú známe pre svoje bohaté rozostrenie. V tomto objektíve však nejde iba o rozsah rozostrenia, ale aj o jeho plynulosť a jemnosť, čo je typickým znakom radu G Master. Rozostrenie je dôležité predovšetkým pri snímaní portrétov, kedy pomáha objektom prirodzene vyniknúť. Nejde o hmotnú vec, a tak sa veľmi ťažko implementuje. Vedeli sme však, že očakávania zákazníkov týkajúce sa objektívu F1,2 G Master splníme iba vtedy, ak bude dokonalé.
 
Už v počiatočných fázach tvorby návrhu sme vykonávali opakované simulácie rozostrenia, ktoré sme následne upravovali, aby sme zistili ideálnu úroveň sférickej aberácie, čo nám umožnilo súčasne optimalizovať rozostrenie a rozlíšenie a vyhnúť sa tak kompromisom.

Počas výroby sa navyše vzdialenosti medzi jednotlivými prvkami upravujú v každom objektíve zvlášť, čo nám umožňuje presne upraviť sférickú aberáciu a zvládnuť tak rovnováhu medzi rozostrením popredia a pozadia, vďaka čomu získame nádherne neutrálny celkový efekt.

Už predtým som sa okrajovo zmienil o rozlíšení pri výrobe objektívov XA, no zvládnutie povrchovej presnosti na úrovni menšej ako mikrometer potláča aj prstencový efekt v rámci kruhového rozostrenia.

Objektívy XA: povrchová presnosť na úrovni 0,01 mikrometra

[1-1] Konvenčný povrch asférického objektívu  [1-2] Nežiaduci výsledok rozostrenia (bokeh)  [2-1] Povrch objektívu XA (mimoriadne asférický)  [2-2] Nádherný výsledok rozostrenia (bokeh)

Ilustrácia porovnávajúca nepravidelnosti povrchu bežných objektívov a objektívov XA, pričom výsledné rozdiely zobrazuje v rámci prstencového rozostrenia
Vedúci oddelenia mechanického dizajnu drží objektív FE 50 mm F1,2 a vysvetľuje jeho fungovanie

Vedúci oddelenia mechanického dizajnu – Juičiro Takata

Takata: Jemné a nádherné rozostrenie je výsledkom aj 11-lamelovej kruhovej clony. Jednotku clony sme vyvinuli nanovo, aby sme zachovali takmer dokonale kruhový tvar, a to aj pri dvoch krokoch deliacich ju od úplného otvorenia.
 
Keďže hodnota F1,2 predstavuje veľkú clonu, pri bežnom dizajne by aj lamely clony boli veľké. A pri otvorení clony sa musia veľké lamely skryť do priestoru mimo optickej dráhy a efektívneho priemeru, čo zvyšuje celkový priemer objektívu. Aby sme zachovali čo najmenšiu veľkosť jednotky clony, museli sme všetko navrhnúť odznova – od tvaru lamiel po súčiastky pohonného mechanizmu. Jednu po jednej.

Jednotka clony je mimoriadne dôležitá pri nastavovaní hodnoty clony a expozície. Menšia veľkosť komponentov si vyžaduje vyššiu presnosť pri výrobe jednotlivých prvkov, ako aj pri ich montáži. Prepracovaním výrobných aj montážnych procesov sme dokázali získať miniaturizáciu a presnosť.

Vedúci oddelenia mechanického dizajnu drží jednotky clony a vysvetľuje ich fungovanie
Jednotka clony
Záber spredu na objektív FE 50 mm F1,2, ktorého clona je privretá o niekoľko krokov
Kruhový tvar je zachovaný aj pri privretí clony o 2 kroky
Lineárne motorčeky: kľúč k miniaturizácii

Takata: Ak sme chceli pri automatickom zaostrovaní získať vysoký optický výkon, tímy pre kontrolu technickej a softvérovej stránky produktu museli spolu úzko spolupracovať.

Ako som vysvetlil už predtým, na zachovanie vysokého výkonu v celom rozsahu zaostrenia sa vyžadovali dve skupiny zaostrovania pozostávajúce z viacerých prvkov. A veľký priemer objektívu F1,2 neodvratne zvýšil hmotnosť skupín zaostrovania. Vyššia hmotnosť skupiny zaostrovania so sebou priniesla výzvy týkajúce sa rýchlosti zaostrovania, ako aj zvýšeného hluku a vibrácií počas prevádzky jednotky.

Základnou otázkou bolo, ako zachovať ideálnu úroveň rozlíšenia a rozostrenia bez zníženia rýchlosti zaostrovania. V prípade tohto objektívu riešenie spočívalo v zapracovaní lineárnych motorčekov XD (Direct-Drive) vyvinutých spoločnosťou Sony.

AF a mechanický dizajn
Rýchle automatické zaostrovanie s vysokou presnosťou – aj pri clone F1,2

Takata: Pokiaľ ide o vysokovýkonné automatické zaostrovanie v objektíve F1,2, najväčšiu výzvu predstavovalo dosiahnutie mimoriadne vysokej presnosti zaostrenia, ktorú si vyžaduje malá hĺbka poľa.

Ak objektívy s maximálnou clonou F1,2 neprinášajú rovnako vysokú úroveň presnosti automatického zaostrovania a sledovania, tak o nich nemôžeme tvrdiť, že sa ľahko používajú. Dosiahnuť také hodnoty je však po technickej stránke veľmi náročné. Tento objektív disponuje rozličnými technológiami a technikami zameranými na dosiahnutie vysokorýchlostného automatického zaostrovania s vysokou presnosťou, a to aj pri mimoriadne malej hĺbke poľa clony F1,2. Najväčšiu zásluhu na tom majú tieto štyri prvky: štruktúra pohyblivého zaostrovania, lineárne motorčeky XD, štyri snímače pozície zaostrenia a optimalizovaná rovnováha ťažísk dvoch skupín zaostrovania objektívu.

Okrem toho, že štruktúra pohyblivého zaostrovania zvyšuje optický výkon, rozdelenie skupín zaostrovania na dve znižuje hmotnosť oboch skupín, čo pomáha pri dosahovaní rýchleho a presného automatického zaostrovania.

Pri dosahovaní vysokého rozlíšenia pri clone F1,2 je nevyhnutná vysoká presnosť zaostrovania, ktorá vyžaduje dokonale synchronizovaný pohyb oboch skupín zaostrovania, ktoré sú aj naďalej pomerne veľké a ťažké. A to je možné vďaka lineárnym motorčekom vyvinutým spoločnosťou Sony, ktoré sú aj napriek svojej malej veľkosti dostatočne výkonné.

Pri malej hĺbke poľa clony F1,2 neexistuje priestor na chyby, a tak štyri snímače pozície sledujú skupiny zaostrovania, aby ich presná pozícia bola vždy známa.

V neposlednom rade bola medzi dve skupiny zaostrovania implementovaná pevná optická skupina, ktorá zabezpečuje efektívne fungovanie lineárnych motorčekov XD, ako aj optimalizovanú rovnováhu ťažísk oboch skupín zaostrovania. Zarovnáva zdvihový bod motorčekov s ťažiskom oboch skupín zaostrovania, čím zefektívňuje prenos energie a eliminuje zbytočne vyvinutú silu. Prispieva tak k dosiahnutiu vysokej rýchlosti, presnosti a tichosti automatického zaostrovania. 

Vedúci oddelenia motorčekov a objektív FE 50 mm F1,2

Vedúci oddelenia motorčekov – Juki Mizuno

Mizuno: Chcel by som doplniť niekoľko informácií o jednotke zaostrovania.
 
V prvom rade tento objektív používa celkom štyri lineárne motorčeky XD (Direct-Drive), pričom ku každej skupine zaostrovania sú priradené dva motorčeky.

Dizajn každého motorčeka vychádza z údajov získaných z patentovanej simulácie dizajnu motorčeka spoločnosti Sony. Pokrok v technológii simulácie dizajnu motorčeka umožnil vývoj vysokoefektívnych motorčekov, ktoré napriek malej veľkosti produkujú dostatočný výkon a spoľahlivo fungujú v celom rade drsných prostredí. To, že sme mohli navrhnúť motorčeky s veľkosťou a ďalšími špecifikáciami optimalizovanými pre tento objektív, prispelo k získaniu kompaktnosti bez kompromisov vo výkone.

Pohon ťažkých skupín zaostrovania väčšinou zabezpečujú rotačné motorčeky, no vačky a prevody konvertujúce otáčavý pohyb na lineárny spôsobujú stratu výkonu. Navyše vysoký počet mechanických častí môže sprevádzať hluk a vibrácie.

A to pre náš vysokovýkonný objektív F1,2 nestačí. Rozhodli sme sa preto použiť malé, ale výkonné motorčeky, ktoré dokážu skupiny zaostrovania poháňať priamo a lineárne, a tak sme implementovali lineárne motorčeky XD, ktoré prinášajú vysokú rýchlosť s nízkym hlukom a minimálnymi vibráciami.

Keďže však lineárne motorčeky nedisponujú mechanizmom na zníženie rýchlosti, rýchle a presné automatické zaostrovanie si vyžadovalo mimoriadne responzívne ovládanie.

Konkrétne spomínané štyri snímače zisťujú presnú pozíciu skupín zaostrovania a získané údaje poskytujú kontrolnému systému v podobe mimoriadne rýchleho cyklu spätnej väzby, ktorý zrýchľuje odozvu. Využíva sa pri tom aj patentovaná technológia simulácie ovládania spoločnosti Sony. Dôkladne a opakovane sme simulovali pohyby objektívu a zmeny clony, ktoré sme následne otestovali na skutočnom hardvéri a výsledky analyzovali. V neposlednom rade sme vyladili pohyb motorčeka od zrýchlenia po brzdenie, aby bol plynulý a optimalizovaný pre tento objektív.

Znížili sme tým hluk a vibrácie do takej miery, až sa môže zdať, že sa objektív vôbec nehýbe. Lineárne motorčeky XD ovláda softvér s cieľom dosiahnutia maximálnej rýchlosti a odozvy automatického zaostrovania, čo nám umožnilo vytvoriť kompaktný objektív s výnimočným optickým výkonom.

Objektív zrodený z vízie spoločnosti Sony o budúcnosti fotoaparátov

Kikuči: Chcel by som poukázať aj na schopnosť objektívu F1,2 naplno využívať funkcie tela fotoaparátu. Spoločnosť Sony vyvíja všetky základné komponenty vrátane obrazového snímača na úrovni zariadenia, čo znamená, že fotoaparáty a objektívy sú vyvíjané súčasne a interne ako komplexný systém. Pri vývoji vymeniteľných objektívov berieme do úvahy aj budúci pokrok v telách fotoaparátov, aby objektívy dokázali vyťažiť maximum aj z budúcich tiel.

Tento objektív sa, samozrejme, hodí na používanie s novým fotoaparátom α1 predstaveným v januári 2021, ktorý ponúka sériové snímanie rýchlosťou až 30 snímok/s, rozlíšenie 8K a snímanie videozáznamov v rozlíšení 4K 120p. No tiež sme sa pri jeho vývoji snažili predvídať budúce trendy v oblasti tiel fotoaparátov. Naším cieľom je venovať sa tvorbe dizajnov, ktoré poskytnú maximálny výkon nielen dnes, ale aj v budúcnosti.

Spoľahlivosť a jednoduchosť používania
Funkčnosť bez kompromisov

Takata: Pri vývoji tohto objektívu sme nerobili žiadne kompromisy, a to ani v súvislosti s jeho funkčnosťou, takže ho môžete bez obáv používať aj v profesionálnom prostredí.
 
Objektív má napríklad napriek svojej kompaktnej veľkosti na vrchnej a bočnej časti prispôsobiteľné tlačidlo na podržanie zaostrenia, vďaka čomu ho môžete pohodlne ovládať aj pri snímaní v horizontálnej polohe, ako aj pri snímaní portrétov vo vertikálnej polohe.

Mizuno: Pri navrhovaní objektívu F1,2 sme mysleli aj na manuálne zaostrovanie, a tak sme venovali špeciálnu pozornosť umiestneniu zaostrovacieho krúžku, ako aj jeho krútiacemu momentu a pocitu z otáčania. Objektív disponuje lineárnou odozvou Linear Response MF, ktorá priamo a lineárne reaguje na rotáciu zaostrovacieho krúžku, čím zabezpečuje presné nastavenie zaostrenia, pričom jej neujde ani nepatrný pohyb zaostrovacieho krúžku. Dosiahnuť presnosť polohovania pri clone F1,2 je naozaj náročné, nám sa však podarilo vyvinúť objektív, ktorý ju dosahuje.

Dostatočne odolný na používanie v profesionálnom prostredí

Kikuči: Tento objektív je dobre chránený pred špinou, prachom a striekajúcou vodou. Vďaka odolnosti proti prachu a vlhkosti používatelia vedia, že sa naň môžu spoľahnúť.
 
Predný objektív má fluórovú povrchovú vrstvu odolnú proti špine, vďaka čomu sa z povrchu ľahko odstraňujú nečistoty alebo odtlačky prstov.

Mizuno: Brali sme do úvahy aj rozdiely v teplote okolia. Vlastnosti mechanických a elektrických komponentov, ako napríklad výkon motorčekov, závisia od prostredia a teploty. Objektív disponuje softvérom, ktorý neprestajne optimalizuje výkon autonómnymi výpočtami rozličných kontrolných parametrov s cieľom zachovania presnosti aj v náročných podmienkach.

Tvorcovia sa tak môžu spoľahnúť na vysoký výkon aj pri snímaní v teréne v drsných podmienkach, ako napríklad v extrémne chladnom aj horúcom prostredí.

V neposlednom rade: jedinečný objektív F1,2

Kikuči: Nebudem preháňať, ak poviem, že z pohľadu optického dizajnéra tento objektív s dokonalým rozlíšením a rozostrením predstavuje vrchol radu G Master. Teším sa, keď naši zákazníci uvidia toto nádherné rozostrenie a vysoké rozlíšenie objektívu F1,2 na vlastné oči.
 
Tento objektív napriek clone F1,2 prináša dokonalú rovnováhu medzi kompaktnosťou a vysokým výkonom, ako aj aspekty, ktoré je ťažké vyjadriť v rámci špecifikácií. Odporúčam tvorcom, aby si ho vyskúšali sami. Objektív je plný rôznych technológií od Sony, takže ako jeho inžinier by som rád videl, ako s ním používatelia snímajú rozličné typy scén.

Mizuno: Ide o naozaj flexibilný objektív, ktorý môžu profesionáli či nadšenci používať na rozličné účely. Takýto objektív F1,2 ešte nikto nikdy nevyrobil. Hodí sa nielen na snímanie portrétov a svadieb, ale vďaka vysokovýkonnému automatickému zaostrovaniu sa hodí aj na snímanie letmých okamihov či sledovanie rýchlych objektov, ako napríklad pri športe.

Takata: Tento kompaktný objektív F1,2 ponúka skvelý výkon aj na snímanie videozáznamov. Či už ho budete držať v ruke, alebo ho pripevníte na stabilizátor, s výkonným automatickým zaostrovaním budete môcť jednoducho sledovať objekty aj pri malej hĺbke poľa clony F1,2. A vďaka tichej prevádzke automatického zaostrovania a clony spolu s jemným, presným a citlivým krúžkom na ručné zaostrenie môžu po ňom siahnuť aj kameramani. Verím, že sa ľuďom budú tieto nové formy vizuálneho vyjadrenia pri snímaní videozáznamov páčiť.

Tento objektív, ktorý prináša nové možnosti na ovládnutie umenia snímania, zosobňuje hodnotu a potenciál radu G Master.

Produktová snímka objektívu FE 50 mm F1,2 GM
FE 50mm F1,2 GM