Prvá skúsenosť Jesseho McCartneyho so zvukovou technológiou 360 Reality Audio

S Jessem McCartneym sme sa porozprávali o tom, aké vzrušujúce sú vystúpenia naživo, o jeho prvej skúsenosti s technológiou 360 Reality Audio a o tom, ako dobrým nápadom nedokáže povedať nie.

V spolupráci s portálom LIVE NATION

Jesse McCartney

jessemccartney-still

Jesse McCartney sa narodil v New Yorku a je všestranný hudobník, skladateľ a herec. Ako 11-ročný bol dvakrát nominovaný na cenu Daytime Emmy ako stály herec v seriáli All my children. Bol členom popovej skupiny Dream Street, ktorá predala 800 000 kópií svojho debutového albumu.
Keď mal 16, vydal svoj prvý sólový album Beautiful Soul, ktorého sa predalo sa viac ako 1,8 milióna kópií. V roku 2008 spolupracoval s Ryanom Tedderom na hite Leona Lewisa Bleeding Love, ktorý bol ako jediný za posledné desaťročie na 1. mieste v 34 krajinách. Hit bol nominovaný na cenu Grammy a vyhral cenu Song of the Year (2009). Jeho singel Leavin z tretieho albumu Departure bol v roku 2008 na 1. mieste najhranejších skladieb v rebríčku Top 40 rádiových hitov. K jeho hitom v rebríčkoch patria skladby She’s No You, Body Language, How Do You Sleep, It’s Over a Shake. Medzi herecké roly patrili hlavné roly v seriáloch a filmoch ako Summerland a Keith a ako hosť hral v seriáloch Hannah Montana a Fear The Walking Dead. McCartney nahovoril kultové postavy, ako postava Theodora z filmov Alvin a Chipmunkovia, a teraz svoj hlas prepožičiava marvelovskému superhrdinovi Nightwing v seriáli Young Justice 3.
V roku 2018 singlom Better With You odštartoval vypredané turné s rovnakým názvom. V roku 2019 začal s americkou časťou turné The Resolution Tour, v rámci ktorého prvýkrát vystúpi v Juhovýchodnej Ázii. Teraz píše nové skladby, ktoré uverejnení koncom roka 2019.

„Hudba je moja prvá láska“

– LIVE NATION

Ďakujeme, že ste prišli, Jesse. Kariéru ste rozbehli veľmi mladý. Ako ste to vnímali vtedy a ako vás to ako umelca ovplyvňuje teraz?

JESSE MCCARTNEY

Vyrastal som v hudobne založenej rodine. Všetci – moji starí rodičia, rodičia, brat, sestra aj bratranci – mali vzťah k hudbe. Od malička si pestovali vzťah k umeniu, k hudbe a obzvlášť k divadlu. Keď som vyrastal, často sme s rodičmi sedávali pri klavíri a spievali si či spoločne počúvali staré albumy. Tam sa to vo mne zakorenilo.

Mal som asi sedem alebo osem rokov, keď som začal chodievať s rodičmi do divadla a sledoval som ich hrať v miestnych predstaveniach napríklad veci od Rogersa a Hammersteina. Nakoniec som sa k nim aj pridal. A vystupovali sme spolu ako rodina v takých tých divadlách vo viktoriánskom štýle, kam sa vošlo asi 500 divákov.

A potom jedného dňa zavítalo na predmestie niekoľko ľudí z New Yorku a povedali mojim rodičom, že som dosť dobrý. Že nech so mnou zájdu na Manhattan, či tam niekoho nezaujmem tiež. Mama ma tam ozaj vzala, a tak som sa začal zúčastňovať na konkurzoch na Broadwayi. Asi po roku alebo skôr som získal prvú rolu ako Louis v muzikáli Kráľ a ja. Annu tam hrala Hayley Millsová.

Keď som mal deväť rokov, absolvoval som s muzikálom Kráľ a ja prvé celonárodné turné. Vôbec mi to vtedy nepripadalo ako práca. A vlastne mi to tak nepripadá ani teraz. Dostával som síce honorár, no robil som to, lebo som to miloval. Nad obchodnou stránkou toho celého som sa vôbec nezamýšľal. Odvtedy prešlo už 20 rokov a stále to robím. A stále preto, že to milujem. Akurát je tam teraz trochu prítomná už aj tá obchodná stránka. [smiech] No stále je to moja prvá láska a myslím, že ňou aj zostane.

– LIVE NATION

Ako ste sa po tom všetkom nakoniec dostali k skladaniu piesní? A ako vás všetky skúsenosti, ktoré ste počas kariéry nazbierali, ovplyvňujú pri tvorbe teraz?  

JESSE MCCARTNEY

Vždy som chcel písať pesničky. Keď som mal asi 16, myslel som si, že budem skvelým textárom. To sa však nestáva často, v tomto období života však ešte nemáte taký rozhľad. Bol som iba pubertiak, stredoškolák, ktorý zápasí s ťažkosťami každého adolescenta, a tak som o svete nemohol vedieť všetko.

Myslím si, že mi chvíľu trvalo dospieť, a cestovať, a stretnúť nových ľudí, zaľúbiť – a odľúbiť – sa, okúsiť bolesť a zármutok a romániky, všetky tie veci, z ktorých potrebujete čerpať, keď píšete pieseň. [Teraz] pri písaní piesní oveľa viac ako predtým cítim, že som to dokázal, pretože sa mi viac [ako predtým] zdá, že som na vrchole svojich síl. Precestoval som svet, spoznal som veľa svetových kultúr. Bol som zadaný aj nezadaný. Myslím si, že sa dá povedať, že som zmúdrel. [Smiech] Tiež si myslím, že vďaka tomu je písanie pesničiek lepšie, úprimnejšie, a prístupnejšie.

– LIVE NATION

Ako veľa pre vás tvorenie hudby znamená dnes?

JESSE MCCARTNEY

Ako som už povedal, hudba je mojou prvou láskou. Mal som tri a pol až štyri roky pauzu, aby som mal priestor na iné veci a vyskúšal iné kreatívne činnosti. Keď som bol asi pred rokom naposledy v štúdiu a keď som začal tvoriť túto novú kolekciu skladieb, som si uvedomil, že som sa v tom zlepšil. Keď si totiž teraz vypočujem niektoré nahrávky, ktoré som napísal ako 16-ročný, chápem, prečo nahrávacia spoločnosť povedala niečo ako hmm, nie, to do albumu nedáme.

Myslím si, že som sa zlepšil a že sa ešte stále zlepšujem. Cítim, ako by som svojou najnovšou kolekciou nahrávok ukázal, čo dokážem ako textár a skladateľ. A milujem to, čo robím.

Teraz je jednou z mojich najobľúbenejších častí tvorby možnosť niečo napísať, okamžite to uverejniť, a – v priebehu niekoľkých minút – získať prvé reakcie od skupiny ľudí, ktorá ma počas tých rokov sledovala. Čo kedysi nebolo také jednoduché. Zvyčajne trvalo mesiace, kým sme prišli na to, ako ľudia vo všeobecnosti na danú skladbu reagujú.

– LIVE NATION

K spätnej väzbe sa ešte vrátime, no najprv nám prezraďte, či je skladanie hudby niečo, bez čoho by ste nevedeli žiť.

JESSE MCCARTNEY

Určite. Viete, znie to ako klišé, ale je to pravda – hudba je univerzálny jazyk. Môžem ísť do Japonska a nevedieť japonsky ani pol slova, no viem, že keď začnem hrať, na ich tvárach sa odzrkadlí pocit, ktorý z mojej hudby majú. A ešte je tu energia, ktorá vzniká na pódiu počas predstavenia – nemusíte si rozumieť na to, aby ste si rozumeli.

Nedokážem si predstaviť, že sa zobudím a k rannej káve si nepustím hudbu zo Spotify. V aute tiež počúvam – je to súčasť môjho každodenného života. Myslím si, že takto funguje väčšina ľudí.

– LIVE NATION

Ako veľa pre vás znamená vystupovať naživo pred tisíckami fanúšikov?

JESSE MCCARTNEY

No, najlepšie sa cítim, keď hráme naživo. Na pódiu som začínal a divadlo bola moja [prvá] výzva. Takže na pódiu sa cítim ako ryba vo vode. Najlepšie na tom [hraní naživo] je, že môžete z prvej ruky získať reakciu na skladbu, a to robím stále častejšie. Napíšem skladbu a zahrám ju na koncerte alebo na turné, pričom je to skladba, ktorú ešte nikto nepočul a ešte nebola vydaná. A dostaví sa okamžitá reakcia. Hneď cítite, či sa niekomu veľmi zapáčila alebo vôbec neudrela na správnu strunu. Je to moja obľúbená časť vystupovania.

Veľmi rád hrám skladby, ktoré všetci poznajú. Hranie hitov, ktoré všetci spievajú s nami, sa mi nikdy nezunuje. Mám pri tom neopísateľný pocit. Ale aj tak teraz na pódiu rád skúšam nový materiál. To ma teraz baví. Keď môžem niečo napísať, vybehnúť na pódium a zistiť, či sa to ľuďom páči.

– LIVE NATION

Sú pre vás fanúšikovia dôležití?

JESSE MCCARTNEY

Mám veľké šťastie, že aj v rýchlej dobe upriamovania pozornosti na stále ďalšie senzácie mi je moja fanúšikovská základňa verná spôsobom, ktorý podľa mňa už nie je veľmi bežný. Zdá sa mi to veľmi pozoruhodné.

Myslím si, že [moji fanúšikovia] obzvlášť počas posledného roka a pol ukázali svoju pravú tvár. Na dlhý čas som sa prestal venovať hudbe a bál som sa niečo nové vydať. Pretože som nevedel, s akou reakciou sa to stretne – nevedel som, či to ľudí bude vôbec zaujímať. A oni jednoducho prišli v rekordnom počte. Tento rok sme mali dve vypredané turné. Naozaj to svedčí o tom, akí sú moji fanúšikovia verní.

jessemccartney-hranie-1
jessemccartney-hranie-2

„Vízia a základná filozofia spoločnosti Sony je poskytovať možnosť zažiť kando prostredníctvom zvuku a hudby... Veľmi sa mi to páči.“

– LIVE NATION

Momentálne nahrávate nový album. Ako postupujete a ako veľmi vám záleží na tom, aby ste fanúšikom dali to najlepšie?

JESSE MCCARTNEY

Nuž, viete, fanúšikovia vycítia nepodarenú robotu na kilometre. A vedia, čo je pre vás autentické, vedia, kedy sa snažíte a kedy nie. Stačí, že pár dní nepridám žiadny príspevok, a hneď mi píšu: „Strácame ťa, odchádzaš nám, už zase sa to deje. Nerob to.“ Držia ma v strehu a mne sa to páči. Vážim si to.

Pre mňa ako umelca a perfekcionistu je dôležité, čo ponúkam ľuďom, ktorým na mojej tvorbe záleží, takže chcem, aby bola kvalitná. Aby moje skladby zneli neuveriteľne. Aby som ich napísal, ako najlepšie viem. Chcem nimi navodiť bolesť, vzrušenie či zamilovanosť. Chcem, aby ktoroukoľvek z týchto emócií zapôsobili na publikum. Aby cítilo, že sa s nimi môže stotožniť. To je podľa mňa vrchol toho, čo sa dá v hudbe dosiahnuť, a preto sa to snažím robiť čo najlepšie. Veď bez toho to ani nejde. Nechcem nič odfláknuť, práve naopak, snažím sa pracovať na sto percent.

– LIVE NATION

Tento nával skladateľskej práce, ktorý momentálne máte, vraj odštartovala reakcia fanúšika na singel Better With You, ktorý ste vydali začiatkom minulého roka. Len tak nezáväzne, že vraj sa ukáže…

JESSE MCCARTNEY

Áno, chcel som sa ním pripomenúť. Skladba Better With You prácu na novom albume spustila. A naozaj som ju vydal len tak, ako ste aj povedali, aby som videl, či sa uchytí. Vedel som, že chcem spraviť video na určitú tému. Bral som to viac-menej iba ako obsah, do ktorého chcem investovať. Viete, že to bude ozaj pekná skladba so skvelým vizuálom a že potom sa uvidí. A na reakciu som popravde nebol pripravený. No a aby som bol úprimný, momentálne sa mi písanie nedarí dokončiť, pretože vkuse cestujem a som na turné. Čo je ale skvelé.

Mám však napísaných len niekoľko skladieb, takže sa album snažím dokončiť. Baví ma to. Tým sa teda dostávam k tomu, že som si vôbec nemyslel, že budem pripravovať dosku, a vidíte. Aj keď mi ešte pár skladieb chýba, verím, že sa mi ju tento rok podarí dokončiť.

– LIVE NATION

Môžete nám porozprávať viac o svojom vzťahu s fanúšikmi a o tom, akým spôsobom s nimi udržiavate kontakt?

JESSE MCCARTNEY

To sa iba stupňovalo, hlavne počas posledných troch či štyroch rokov. Sociálne siete predstavujú útočisko pre hudbu. Predtým, za čias skladby Beautiful Soul, keď som vydal svoj debutový album, ma obklopoval celý tím ľudí, tím pre styk s verejnosťou, marketingový tím, a hovorili mi, čo treba urobiť. Kam budeme letieť. Komu mám poskytnúť rozhovor. Tieto veci sú stále dôležité, no najväčšou zmenou boli sociálne siete.

Teraz už nemusím robiť [mnohé] veci, ktoré človek po podpísaní zmluvy s nahrávacou spoločnosťou musel robiť pred 10, 15 rokmi. Teraz stačí zodvihnúť telefón, uverejniť na Instagram alebo Twitter 20 sekúnd piesne, na ktorej práve pracujem, a okamžite sa dostavia reakcie, ktoré si hneď prečítam. Každý deň si hodinu kontrolujem správy, píšem odpovede fanúšikom a pozerám, čo práve robia. Možno práve prežívajú niečo osobné alebo sa im nepáči, ako sme niečo urobili, a ja sa s nimi o tom porozprávam. Spýtam sa napríklad, čo sa im nepáčilo. Táto konverzácia prebieha práve teraz.

Môžu vás kontaktovať priamo, čo [predtým] nebolo možné. Umelec bol zahalený rúškom tajomstva, stál za oponou. Jednoducho nikdy nevideli, čo sa deje v zákulisí. A potom človek vyšiel na pódium, hral a bol sám sebou. Teraz je to úplne opačne. Žijeme vo svete, v ktorom sa všetko točí okolo obsahu, 25 percent sa týka hudby a 75 percent toho, čo ste mali na obed. Myslím si, že tým sa vo vzťahu umelca a fanúšika zmenilo úplne všetko. Chcem povedať, že je to o obsahu a o tom, že ľuďom dovolíte nahliadnuť do svojho každodenného života, aby vás mohli skutočne spoznať.

– LIVE NATION

Keď ste vydali svoj najnovší album s názvom In Technicolor, podľa poslucháčov predstavoval zrelší zvuk vašej tvorby. Rozprávali ste o tom, ako hľadanie toho správneho detailu môže znamenať prechod od skúmania nových zvukov po návrat k štýlu vašich prvých skladieb a naopak. Čo to pre vás znamená dnes a ako to ovplyvňuje hudbu, ktorú teraz tvoríte?

JESSE MCCARTNEY

Urobiť to dobre? Tak to podľa mňa závisí od toho, o čo sa človek usiluje. Myslím, že album In Technicolor bol spravený dobre. Bol som trochu mladší, no naplno som sa pri ňom zameral na audio zložku. Chcel som dosiahnuť taký ten popový zvuk z prelomu 70. a 80. rokov. Intenzívne sme sa sústredili na toto obdobie hudby. Chceli sme mu tým vzdať hold.

Momentálne pracujem na novom albume, a aj keď v štúdiu teraz všetci vravíme, že to je ono, to je presne to, môže sa stať hocičo. Som svojím najprísnejším kritikom. Som schopný mať vec rozpracovanú mesiace, kým sa ju rozhodnem vydať. A mám okolo seba tím ľudí s mysľou aj ušami hudobníka, ktorým dôverujem. Ťažko sa mi preto hovorí, kedy človek niečo spraví dobre. A aj keď to asi nie je najlepšia odpoveď, podľa mňa to skrátka viete. Cítite to.

Ale môže sa stať, že to tak aj cítite, no nevyjde to. Takže vlastne to nemáte ako vedieť. Ale to je na tom tak trochu to krásne. Niečo si myslíte, v niečo dúfate. A potom vyjdete na pódium a ľudia nie sú bohvieako nadšení. A tak musíte začať od začiatku. No niekedy niečo zložíte a poviete si, že je to dosť dobré, a naživo sa to uberie úplne iným smerom, do iného aranžmánu alebo remixu alebo sa z toho stane niečo, pri čom každý uznanlivo prikyvuje.

 Ako hudobník a ako skladateľ sa podľa mňa musíte snažiť, ako viete, a dostať zo seba to najlepšie. A čo sa stane potom, to je už na publiku.

– LIVE NATION

Ste producent, ale aj spevák a skladateľ. Je náročné oddeliť tieto rozličné zamerania?

JESSE MCCARTNEY

Zriedkavo nahrávam vokály v rovnaký deň, ako skladbu napíšem, pretože chcem, aby skladba trocha dýchala a žila, a tiež aby sa uležala – hlavne pokiaľ ide o melódie. Myslím si, že čím dlhšie so skladbou žijete, tým viac sa stáva vašou a o to lepšie ju potom dokážete zahrať. Čo sa týka melódie, má to veľký význam.

Ale áno, keď vojdem do kabíny, nastavím sa na hlasovú produkciu a viem, čo dokážem. Po toľkých rokoch v štúdiu a po práci s niektorými poprednými producentmi – hlasovými producentmi – na svete viem, ako to chodí, a poznám užitočné triky, ako zdôrazniť konkrétnu časť textu alebo ako stlmiť určitú časť skladby. Ovládanie vlastného hlasu je niečo, v čom podľa mňa za tie roky naozaj vynikám.

Ako producent sa potom nastavím na úlohu producenta. Rozhodujem, čo v nahrávke [je a] nie je potrebné. Zvyknem veci z nahrávky odstraňovať, až kým všetko nedotiahnem na holé minimum, ktoré potrebujem na vytvorenie čo najlepšej skladby.

Takže každý deň mám inú úlohu v inej funkcii, preto nie je jednoduché robiť to dobre. To však mám na svojej práci rád.

– LIVE NATION

Viete nám ako producent povedať niečo o tom, do akej miery zvuk skladby alebo zvuk nahrávky vplýva na vytvorenie emočného puta s publikom?

JESSE MCCARTNEY

K mojim najobľúbenejším nahrávkam všetkých čias patria tie, v ktorých sú nepatrné zvukové efekty, hlasové ozvláštnenia podobné tomu, čo robil Michael Jackson. Vyrastal som na dennom počúvaní skladieb z albumu Thriller a všetkých ostatným nahrávok Michaela Jacksona. Lákali ma tie nepatrné zvuky, ktoré som počul uprostred skladby, ktoré často ani nesúviseli s akordmi a melódiou.

Sú tam také maličkosti, ktoré by vás zarazili, alebo také nepatrné „ta-dá“, ktoré Prince zabrnkal na gitare a pritom iná gitara v tej časti ani nebola. No a nejako sa z toho stal ústredný bod nahrávky.

Každý producent sa podľa mňa snaží tieto momenty nájsť. Kde sú tie malé elementy, ktoré naozaj pritiahnu pozornosť publika? V nových skladbách, ktoré teraz vydávam, som to asi použil častejšie, ako kedykoľvek predtým. Myslím si, že v skladbe Selfless to je. Myslím si, že aj v skladbe Soul to je. Skladba Better With You, tak tam bol jednoduchý gitarový riff, no spôsob, akým sme použili oneskorenie a echo, z neho urobil nezabudnuteľnú časť skladby.

Pri počúvaní skladby je zvuk jednou z najdôležitejších vecí, najmä keď ju počujete prvý krát. Chcete, aby ju ľudia túžili počuť znova a znova.

Vízia a základná filozofia spoločnosti Sony je poskytovať možnosť zažiť kando prostredníctvom zvuku a hudby. Kando je japonské slovo, ktoré označuje silu emocionálneho spojenia alebo emocionálne dojatie či nadchnutie.

Veľmi sa mi to páči.

jessemccartney-play-3
jessemccartney-still

„Mám vzácnu možnosť byť na tej druhej strane, na pódiu, a to je neodolateľné.“

– LIVE NATION

Spoločnosť Sony sa pomocou zvuku a hudby snaží podnietiť citové spojenie. Viete si spomenúť, kedy sa vám to pri počúvaní stalo? Že sa vás skladba mimoriadne dotkla?

JESSE MCCARTNEY

K mojim najmilším spomienkam patrí cesta autom, keď som mal asi 4 alebo 5 rokov. Sedel som vzadu v otcovom aute, vonku boli pestrofarebné jesenné listy a viezli sme sa cez Connecticut k starej mame, ktorá žila v dome pri jazere uprostred ničoho. Počúvali sme skladbu Sweet Baby James od Jamesa Taylora a spomínam si, ako som sa do tej melódie zamiloval. Bola jednoducho najkrajšia, mohol som pri nej aj zaspať, a tiež mi vždy zlepšila náladu. Dokázala všetko, čoho by dobrá skladba mala byť schopná, čo je svojím spôsobom ako japonské kando, nie?

Ten album bol pre mňa rozhodujúci. Bol som iba chlapec, čo si myslel, že hudba je tá najčarovnejšia vec na svete. Nemyslím si, že by som po počúvaní toho albumu vôbec mohol robiť niečo iné. Púšťal som si ho stále odznova. Púšťam si ho stále, medzi obľúbenými pesničkami v aute ho mám aj teraz. [Smiech] Myslím, že vtedy som asi prvýkrát zažil to, čo v Japonsku nazývajú kando. Nádhera. Odteraz to budem používať stále.

– LIVE NATION

Zažili ste už, že by tak fanúšikovia reagovali na vašu hudbu? Že ste videli, že nimi to, čo robíte, pohlo?

JESSE MCCARTNEY

Áno, naposledy to bolo pri vydaní skladby Better With You. Po takej dlhej prestávke od hudby som si nemyslel, že [moji fanúšikovia] čakali, že niečo vydám. A skladba Better With You jednoducho odrážala túto nostalgiu, pretože akusticky pripomínala moje začiatky, napríklad skladbu Beautiful Soul. Myslím si, že mala trocha zrelší zvuk, no stále na nej bolo niečo, čím vzbudzovala pocit nostalgie. Milióny ľudí ju na YouTube začali prenášať a pozerať a znova sa na mňa strhla pozornosť. Išlo o emocionálnu reakciu na skladbu od umelca, pričom ľudia možno ani nevedeli, či od neho chcú ešte niečo počuť. Skutočne ma potešilo vidieť [takú] neuveriteľne pozitívnu reakciu.

– LIVE NATION

Keď ju hráte naživo, cítite tie emócie z davu?

JESSE MCCARTNEY

Áno, je to niečo neskutočné. Všetci rozsvietia baterky na telefónoch a mávajú nimi vo vzduchu. Vždy to pri tejto pomalšej balade navodí nezameniteľnú atmosféru. Byť na pódiu a vidieť publikum takto reagovať na novú skladbu je naozaj jeden z najlepších pocitov na svete. Tá reakcia sa vyrovná niektorým z mojich skladieb, ktoré sa umiestnili v rebríčkoch. Ak ich hneď aj nepredbehne. Nemôžem povedať, že by ma to netešilo.

– LIVE NATION

Musí byť úžasné, keď počujete obrovské publikum spievať slová vašej piesne. Môžete opísať, ako to znie a ako sa pri tom cítite?

JESSE MCCARTNEY

Hudbu zbožňujem, a preto aj ja sám chodievam na koncerty. A môžem vám povedať, že začuť prvých pár akordov svojej obľúbenej skladby a ihneď sa ňou nechať vrátiť do určitého obdobia života, bez ohľadu na to, kedy to bolo a koľko ste mali rokov, má niečo do seba. Vyvolá to naraz toľko spomienok, a tak len chcete spievať spolu s interpretom. No a ja mám to šťastie byť aj na opačnom konci, na pódiu.

Je to elektrizujúce. Stojíte tam a viete, že je to tu, že idete začať skladbu, pozriete sa pred seba a všetci so zatajeným dychom čakajú na prvé tóny. A keď zaznejú, publikum začne burácať. Všetci spoločne precítia ten moment. „Stalo sa to aj tebe? Pamätáš na to, zažil si si to. Poďme si spolu zaspievať.“ V tej chvíli ste so všetkými na jednej vlne. Je to úžasný pocit.

– LIVE NATION

Hrať na koncerte je jedna vec, no počuť nahrávku vlastnej hudby je niečo iné. Je pre vás dôležité, aby fanúšikovia vaše nahrávky počúvali v čo najlepšej kvalite?

JESSE MCCARTNEY

Myslím, že jednou z vecí, o ktoré sa umelci usilujú, je vytvoriť kvalitný produkt, ktorý bude znieť tak čisto, ako sa len dá. Ako človek, ktorý už v živote počul veľa nahrávok, viem, či niečo znie naozaj stopercentne. Alebo či to trocha šumí, či treba túto časť pridať a tamtú stíšiť, lebo neprimerane vyniká a odvádza pozornosť od textu.
Keď sa to potom spojí a je to namiešané naozaj dobre, skladbu doslova prežívate a všetko je dokonalé. Je to raj na zemi. Zostaviť nahrávku, ktorej zvuk má len krôčik od dokonalosti, je vrcholný úspech.

Považujem za nesmierne dôležité, aby moji fanúšikovia zažili to, čo ja, keď nahrávku počúvam znova. Vytvoril som ju predsa pre nich! Chcem, aby ju počuli čo najlepšie, [pretože] oni sú dôvod, prečo sa hudbe venujem. Pozrite, keby ste boli napríklad pekárom, tiež by ste neupiekli chlieb iba zvrchu a nepredali ho nedopečený. Chceli by ste, aby bol dokonalý. Neviem, prečo mi napadlo práve toto prirovnanie, no je to tak.

– LIVE NATION

V dnešnej dobe ľudia často počúvajú hudbu cez slúchadlá. Technológia 360 Reality Audio od spoločnosti Sony je podmanivá zvuková technológia, ktorá bežné slúchadlá obohacuje o celú zvukovú sféru. Znie možnosť skutočne poslucháčov ponoriť do vašej hudby ako niečo, čo by ste radi preskúmali?

JESSE MCCARTNEY

Nemôžem sa dočkať, kedy to vyskúšam. Ešte som nepočul, ako to znie. Predpokladám však, že pôjde o vyššiu úroveň. Veď viete, ak ide o čokoľvek, čo zážitok z počúvania hudby posúva vyššie, chcem to vyskúšať tiež.

– LIVE NATION

Čítal som frázu, ktorú niekedy používate: Uvítajte skvelé nápady. Znie to tak, akoby ste boli otvorení novým technológiám a spôsobom.

JESSE MCCARTNEY

Určite. Ak to pozdvihne úroveň umenia a poslucháčom prinesie ešte príjemnejší pocit z hudby, tak proti tomu nikto nič nemá.

– LIVE NATION

Ako môže pri nahrávaní správny zvuk v správnom čase ovplyvniť skladbu?

JESSE MCCARTNEY

Keď tvoríte pieseň, keď niečo skladáte, niekedy stačí jeden maličký detail navyše, ktorý je rozhodujúci. Niekedy ide o spev, inokedy o štýl bubnovania alebo zvukový efekt. Nikdy neviete, čo to bude. No tento jeden detail môže byť rozdielom medzi tým, či si ľudia [vašu] parádnu chytľavú skladbu zapamätajú alebo nie. Každý, kto tvorí hudbu, sa podľa mňa snaží nájsť práve toto, najmä v popovej hudbe.

Stále hľadáme, kde je ten príjemný pop? Kde nájdeme to, čo skladbu pozdvihne na vyššiu úroveň? Toto patrí k práci v štúdiu. Hľadanie a skúmanie nových zvukov, skúšanie divných vecí a nekonečné zlyhávanie. A potom nádej, že ste vytvorili ten moment, kedy si všetci povedia: „Áno, to je ono. Počujete to? To je ono!“

Nedávno som nahrával spev, ktorý sme potom tak zrýchlili, že znel ako naozajstný čipmank. Potom sme ho rôznymi spôsobmi asi miliónkrát rozdelili, otočili a spracovali cez Vocoder alebo syntetizátor a urobili s ním naozaj divné veci. Nakoniec sme ho raz či dvakrát použili v skladbe. Teraz je z neho časť, na ktorú sa ľudia tešia. Takže hej, je to príjemný pop. Najlepší spôsob, ako to opísať, je – krátky moment, kedy si poviete: „Hej, čo to je?“ To sa mi páči. Páči sa mi pocit, ktorý mám, keď to počujem.

– LIVE NATION

Z toho opisu jasne vidno, aké zložité môže byť v štúdiu vyprodukovať čo i len jeden skvelý zvuk.

JESSE MCCARTNEY

V istej chvíli určite.

– LIVE NATION

No vráťme sa k mixovaniu. Viete nám povedať, ako správne namixovaná skladba dokáže ovplyvniť zážitok poslucháča?

JESSE MCCARTNEY

Pre mňa je pri počúvaní výbornej nahrávky dôležité to, že nič nevyniká neprimerane. Nič nestojí skladbe v ceste. Nič ma nerozptyľuje. Za tie roky som si trocha vyladil uši, takže som možno citlivejší ako priemerný poslucháč, no počúvam stále znova a znova. Počúvam len bubny, len činely. Počúvam len spev alebo len pozadie. A hľadám čokoľvek, čo to ruší a potom skladbu pustím veľmi potichu a počúvam. A znova, je tam niečo rušivé?

Ach, basy sú príliš vysoko. Musíme im ubrať pár decibelov, trocha to stiahnuť. Alebo, viete čo, spev nie je dostatočne výrazný, musíme mu pridať. Ako spevák mám v nahrávke rád výrazný spev. Neviem, možno som len samoľúby, ale už som raz taký. [Smiech] Podľa mňa však nechcete, aby vás niečo pri počúvaní skladby rozptyľovalo. Nemyslím si, že je veľa ľudí, ktorí vedia nahrávku dobre namiešať. No je úžasné, keď niekoho takého nájdete. Viem, že ide o niečo, nad čím by som musel stráviť dlhé roky, ak by som to chcel urobiť dobre, tak to po dokončení skladby radšej prenechám odborníkom.

jessemccartney-hranie-4
jessemccartney-hranie-5

„Ešte nikdy sa mi nestalo, že som si dal slúchadlá a počúval niečo také.“

– LIVE NATION

[po vypočutí ukážky zvuku technológie 360 Reality Audio] Práve ste si vypočuli niekoľko skladieb zo svojich nedávnych koncertov namixovaných pomocou technológie 360 Reality Audio spoločnosti Sony. Čo na to hovoríte?

JESSE MCCARTNEY

Neviem, aká zvuková mágia je v tom zapletená. No je to ako niečo nové, čo som nikdy predtým nepočul. Poriadne to na mňa zapôsobilo. Zdalo sa mi, akoby moja skladba bola hudbou k nejakému filmovému trháku. Je to pôsobivejšie ako naživo. Ešte nikdy sa mi nestalo, že som si dal slúchadlá a počúval niečo také.

– LIVE NATION

Cítili ste sa ako na koncerte?

JESSE MCCARTNEY

Áno. Zdalo sa mi, akoby predo mnou naživo stála moja kópia. Tiež som mal pocit, že som v publiku s miliónom ďalších ľudí, ktorí si koncert užívajú spolu so mnou, hlavne keď som zavrel oči. Bol to strhujúci pocit, pri ktorom sa cítite úplne ako na koncerte naživo. Bol som úplne unesený.

– LIVE NATION

Sledovali sme, ako počúvate skladbu Soul, a naozaj ste sa do nej vžili. Takže to na vás zafungovalo?

JESSE MCCARTNEY

Áno. Najprv som sa ten zážitok snažil identifikovať, pretože sa nepodobal ničomu, čo som už niekedy cítil alebo počul. Takže najprv som si hovoril: „Čo to je? Čo sa deje?“. A potom to bolo, ako keby – boli ste niekedy v strašidelnom dome v Disneyworlde, kde ste sediac na stoličke premýšľali, čo je to za zvuk? A veci vyskakovali len tak z ničoho, zozadu a potom spredu. Naozaj to nebolo podobné ničomu, čo som niekedy predtým počul. Je to jednoducho niečo, čo musíte zažiť na to, aby ste to pochopili.

– LIVE NATION

Obľúbili ste si nejaký okamih, ktorý ste zažili pri počúvaní skladby Soul pomocou technológie 360 Reality Audio?

JESSE MCCARTNEY

Áno. [V časti] pred refrénom môžete počuť, že náš gitarista Jacob robí niečo ako také vlnenie. Tieto vlny sa nesú spredu dozadu, ako keby spredu z ľavej strany až niekam dozadu doprava. Takýto zážitok bežné slúchadlá neposkytujú. Bolo to naozaj počuť a bolo to neuveriteľné.

– LIVE NATION

Veľmi sa tešíte, že vaši fanúšikovia zažijú technológiu 360 Reality Audio?

JESSE MCCARTNEY

Neuveriteľne. Keby to moji fanúšikovia poznali, keby videli moju reakciu, určite by chceli niečo také zažiť aj oni. Toto by mal ozaj mať každý. Ako by niekto nechcel niečo také zažiť? Fakt, akože ako sa mám teraz vrátiť k svojim starým slúchadlám? [smiech]

– LIVE NATION

Ako by ste technológiu 360 Reality Audio od spoločnosti Sony opísali jedným slovom?

JESSE MCCARTNEY

Hmmm. Zvukorgazmické. Ale to asi nebude skutočné slovo, práve som si ho vymyslel.

– LIVE NATION

Teraz už je.

JESSE MCCARTNEY

Áno.

– LIVE NATION

Dokážete si predstaviť, že technológia 360 Reality Audio ovplyvní spôsob, akým budete v budúcnosti tvoriť hudbu?

JESSE MCCARTNEY

To je zaujímavá otázka. Zvukári sa tejto technológii pravdepodobne budú musieť prispôsobiť. Veru, keby som rovno v štúdiu mohol vytvoriť takýto zvuk, ani sekundu by som neváhal. Keď už viem, že táto technológia existuje, láka ma to zistiť, v ktorých bodoch môže zvuku skladby pomôcť. Budúci vývoj teda bude zaujímavý.

– LIVE NATION

Teraz, keď už o technológii 360 Reality Audio viete, nemáte chuť spraviť nový živý album?

JESSE MCCARTNEY

Určite. Živý album som naposledy nahral pred zhruba desiatimi rokmi. A pravdupovediac som ním nebol extra nadšený. Viem, že som si vtedy hovoril, že aj keď sa dá namixovať podľa seba, niektoré veci človek skrátka neovplyvní, pretože je to naživo a vtedy je to vždy ťažké. Ale ako tak počúvam toto, vravím si, že by som mal na albume zapracovať, aby sme ho mohli nahrať aj naživo. [smiech]

– LIVE NATION

Čo by sa podľa vás fanúšikom páčilo, keby ste im hudbu ponúkli v tomto formáte?

JESSE MCCARTNEY

Keby v skladbe počuli všetko krištáľovo čisto a do posledného detailu, vnímali by tiež, koľko času a úsilia to stálo. Isté časti občas zaniknú a nikdy ich nezačujete, pretože neboli dostatočne zvýraznené, neboli správne vytiahnuté. Táto nová technológia umožňuje posunúť do popredia všetky skvelé prvky, ktoré do piesne človek zahrnul, čo by podľa mňa celý zážitok zintenzívnilo aj desaťnásobne.

– LIVE NATION

Čo si myslíte o tom, že spoločnosť Sony zmeria vaše uši na to, aby pre vás optimalizovala technológiu 360 Reality Audio a poskytla vám najlepší zvukový zážitok?

JESSE MCCARTNEY

Viete, za tie roky som si na koncerty naživo často dával spraviť štuple do uší. Hudobníci sa snažia svoje uši chrániť – chcete do uší dostať správne množstvo zvuku v správnej kvalite. Ľudia počujú hudbu rozdielne. Každý počuje určité frekvencie lepšie ako iné. A ak spoločnosť Sony dokáže zážitok z hudby prispôsobiť vašim jedinečným ušiam a tomu, čo váš ušný bubienok potrebuje, je to úspech – je to totálny úspech.

– LIVE NATION

Na čom ďalšom by mala spoločnosť Sony pracovať najbližšie? Máte niečo, po čom túžite?

JESSE MCCARTNEY

Fúha. Začínam mať pocit, že vďaka Sony čoskoro budeme môcť koncertovať na Mesiaci. Nenapadá mi nič, ale neposlali by ste mi pár týchto slúchadiel v každej farbe? Tomu by som určite nepovedal nie.

– LIVE NATION

Chceli by ste k technológii 360 Reality Audio ešte niečo dodať?

JESSE MCCARTNEY

Ak ľuďom dokážete poskytnúť niečo také úžasné, ako je táto technológia, kde si zvuk vychutnávate v rôznych častiach mozgu – ona sa ho v podstate snaží prekabátiť, samozrejme, v tom najlepšom zmysle slova – určite to podľa mňa všetko zmení. Bude to revolúcia.

jessemccartney-počúvanie-1
jessemccartney-počúvanie-2
360 Reality Audio

Zistite viac o technológii 360 Reality Audio a o technológii, na ktorej táto inovatívna koncepcia hudby spočíva.

Slúchadlá WH-1000XM3

Počúvajte pomocou našich slúchadiel WH-1000XM3 s potlačením okolitého hluku a naplno zažite technológiu 360 Reality Audio.