SEL2470GM
G Master
Rozhovory s inžiniermi
Inžinieri spoločnosti Sony hovoria o koncepte objektívu G Master, ktorý sa zrodil z technologických inovácií a optického dizajnu bez kompromisov.
G Master
Inžinieri spoločnosti Sony hovoria o koncepte objektívu G Master, ktorý sa zrodil z technologických inovácií a optického dizajnu bez kompromisov.
Plánovanie produktov
Akira Shiraishi
Shiraishi:
V roku 2013, kedy sme uviedli rad α7, sme vytvorili rad produktov zameraný na transfokačné objektívy s clonovým číslom F4 a pevné objektívy založené na koncepcii malej veľkosti a vysokého výkonu. Mnohí zákazníci nás žiadali o transfokačné objektívy s číslom F2,8 a pevné objektívy s číslom F1,4.
Medzitým sa telá fotoaparátov vyvinuli z α7R s rozlíšením približne 36,4 milióna pixelov na α7R II, ktorý mal približne 42,4 milióna pixelov a 5-osovú stabilizáciu obrazu.
Technológia obrazového snímača sa stále vyvíja a veríme, že vysoké rozlíšenia sú univerzálnou a dôležitou hodnotou. Bokeh objektívu predstavuje ďalšiu univerzálnu hodnotu a bude prevládať dopyt po oboch týchto hodnotách. V tomto duchu s rozvojom našich objektívov s veľkou clonou – transfokačných objektívov s clonovým číslom F2,8 a pevných objektívov s clonovým číslom F1,4 – sme uviedli značku zameranú na efektívnu kombináciu vysokého rozlíšenia a bokehu.
Sony pozná budúcnosť obrazových snímačov, preto tento objektív bude naďalej súčasťou neustále sa vyvíjajúceho výkonu fotoaparátu
Pod novou značkou G Master sme vyvinuli tri produkty: štandardný transfokačný objektív FE 24 – 70 mm F2,8 GM zameraný na výkon rozlíšenia triedy pevného objektívu pri ľubovoľnej ohniskovej vzdialenosti, portrétový objektív FE 85 mm F1,4 GM kladúci dôraz na vykresľovanie bokehu z najostrejšieho zaostrenia na pozadie a transfokačný teleobjektív FE 70 – 200 mm F2,8 GM OSS zameraný na zachytávanie výkonného rozlíšenia na telefotografickom konci a bokehu v spektre portrétu.
Tieto objektívy využívajú celý rad inovatívnych technológií vrátane našich novovyvinutých prvkov objektívu XA (mimoriadne asférického). Spoločnosť Sony je popredným výrobcom obrazových snímačov a má jasnú víziu v oblasti vývoja budúcich obrazových snímačov. Úlohou radu G Master je podľa mňa predvídať tento pokrok a poskytnúť objektívy, ktoré zostanú relevantné aj do budúcnosti.
Zástupca generálneho manažéra – oddelenie dizajnu mechaniky objektívov
Masanori Kishi
Kishi:
Pri vývoji objektívu G Master sme si vybrali objektív XA (mimoriadne asférický) s povrchovou presnosťou 0,01 mikrometra. Asférické objektívy sa veľmi ťažko vyrábajú a bolo pre nás výzvou zistiť, do akej miery by sme dokázali zvýšiť presnosť povrchu.
V čase vývoja tejto technológie sme spolupracovali s inžiniermi na pracovisku spoločnosti Sony Global Manufacturing & Operations Corporation v prefektúre Aiči v Japonsku, kde majú technológiu na výrobu asférických objektívov. Po preskúmaní každého jedného výrobného procesu od začiatku sme zaviedli nový proces.
Som presvedčený, že objektívy XA, ktoré sme napokon dokázali vyrobiť, patria medzi najkvalitnejšie na svete. Myslím si, že sme ich dokázali zdokonaliť do takejto vysokej miery preto, lebo sme mohli využiť jedinečnú patentovanú technológiu Sony a rozvíjať ju v úzkej spolupráci s výrobným závodom.
Objektív XA (mimoriadne asférický) maximalizuje výkon ďalších prvkov objektívu, aby dosiahol vysoké rozlíšenie a prirodzený bokeh
V dizajne objektívov zvyčajne nedávame všetkým prvkom objektívu rovnakú účinnosť a citlivosť. Skôr optimálne prispôsobujeme dizajn a každému optickému členu priradíme vlastnú úlohu. Podobne je to aj v prípade objektívu G Master. Keďže obsahuje prvok objektívu XA s vysokou presnosťou povrchu, dokážeme poskytnúť funkcie, ako je napríklad schopnosť kompenzácie citlivosti a aberácie. Vďaka tomu dokáže celý objektív poskytnúť vyššie rozlíšenie ako kedykoľvek predtým.
Podľa mňa objektív G Master dokáže poskytnúť vysoké rozlíšenie od stredu až k okrajom obrazu a zároveň veľmi prirodzený bokeh práve preto, že sme dokázali vytvoriť prvky objektívu XA s extrémne vysokou presnosťou povrchu 0,01 mikrometra. Nie je prehnané tvrdiť, že objektív G Master by nebol možný bez vývoja našich prvkov objektívu XA.
Vytvorenie účinnejšej kombinácie konfliktných prvkov s frekvenciou 50 párov riadkov na milimeter ako základ MTF
Kishi:
Keďže si vysoké rozlíšenie a nádherný bokeh vo svojej podstate odporujú, je veľmi ťažké spojiť ich do ich konečnej formy. Pokiaľ ide o rozlíšenie, ako základ nášho dizajnu sme použili MTF1 s priestorovou frekvenciou 50 párov riadok na milimeter, čo je doteraz najnáročnejší štandard.
Vyššia priestorová frekvencia znamená, že objektív dokáže lepšie reprodukovať jemné zmeny v kontraste. Na dosiahnutie tohto cieľa sme už vo fáze dizajnu úplne odstránili viacnásobné optické aberácie, ako sú napríklad chromatická aberácia a aberácia komy. Na odstránenie aberácie v rohoch obrazu sme špecificky opakovali početné simulácie a odstraňovali aberácie kúsok po kúsku, kým sme nedosiahli konečný optický dizajn.
Dosiahnutie vyššej priestorovej frekvencie samozrejme nie je zárukou dobrého objektívu, pretože môže existovať veľa nízkofrekvenčných zložiek závislých od snímaného predmetu. Konečným cieľom by mala byť fotografia, ktorá vyzerá dobre, keď sa na ňu pozeráte. Dôležité je teda dosiahnutie dizajnu, ktorý je dobre vyvážený od nízkych frekvencií až po vysoké frekvencie.
V etape navrhovania objektívu musíme pri zvyšovaní rozlíšenia neustále kontrolovať bokeh. Na tento účel sme použili simuláciu bokehu, aby sme sa uistili, že zvyšovanie výkonu MTF nemá nepriaznivý vplyv na bokeh.
Bokeh objektívu je veľmi zložitá téma a existujú jeho rôzne druhy, napríklad predný a zadný, na zaostrenie na blízko aj do diaľky. Keďže druh bokehu závisí aj od ohniskovej vzdialenosti, nejde o niečo, čo sa dá posúdiť len simuláciou.
Simulácie bokehu musia preto byť šikovne integrované s využitím nahromadených skúseností a know-how spoločnosti Sony. Týmto spôsobom neustále vyhľadávame efekty bokeh, ktoré naši zákazníci budú považovať za nádherné.
Obrázky simulácie bokehu
Shiraishi:
V rámci optického dizajnu existuje niekoľko prvkov, ktoré majú vplyv na bokeh, ale je ťažké úplne ich odstrániť vo fáze optického dizajnu. Sú úzko spojené s individuálnymi rozdielmi v konečnom produkte. Preto sa objektívy radu G Master počas výrobného procesu kontrolujú po jednom a upravujú sa tak, aby bolo ešte pred expedíciou zabezpečené, že budú vytvárať ideálny bokeh.
Na vykonanie týchto úprav je nutné napríklad vytvoriť nové nastavovacie zariadenie a integrovať nastavovací mechanizmus priamo do objektívu. Mechanizmy na realizáciu tohto kroku spracovania treba nastaviť vopred. Takouto úpravou bokehu však dokážeme svojim zákazníkom poskytovať špičkové objektívy a podľa môjho názoru je tento druh prístupu a charakteru dôležitou vlastnosťou radu G Master.
Objektív FE 85 mm F1,4 GM a FE 70 – 200 mm F2,8 GM OSS využíva 11-lamelovú clonu po prvýkrát v objektíve α. Vývoj aktuálnej 11-lamelovej clony bol inšpirovaný potrebou v čo najväčšej možnej miere zachovať kruhové tvary bokehu pri nastavení veľkej clony. Ďalšou výhodou zvýšenia počtu lamiel je, že sa tým umožňuje kompaktnejší dizajn pre jednotky clony s veľmi veľkými priemermi clony.
Objektívy sa počas výrobného procesu nastavujú po jednom, aby sa zabezpečilo, že budú poskytovať ideálny bokeh
Bokeh s 11-lamelovou clonou
Bokeh so 7-lamelovou clonou
Rozlíšenie a bokeh sú optimalizované pomocou optického dizajnu. Potom sa testujú pomocou technológie pohonu spoločnosti Sony
Kishi:
Aj keď vytvoríte rovnováhu medzi vysokým rozlíšením a bokehom a dosiahnete najvyššie úrovne výkonu, nebudete mať šancu zažiť tento výkon bez rovnakej presnosti zaostrenia. Z tohto dôvodu sa vyžadovala aj špičková presnosť. Chceli sme získať z výkonu objektívu maximum. Kým ho teda optickí dizajnéri vylepšovali na maximálnu možnú úroveň, my sme dali objektívu G Master neuveriteľné zaostrovacie schopnosti. Dosiahli sme to vďaka kombinácii inovatívnych pohonov Sony vyvinutých pomocou našej patentovanej technológie s mechanizmami optimalizovanými na optické vlastnosti každého objektívu.
Objektív FE 70 – 200 mm F2,8 GM OSS rieši hmotnosť zaostrovacieho objektívu rozdelením skupiny zaostrovania, ktorá je zvyčajne jedna, na dve samostatné skupiny zaostrovania. Tým sa hmotnosť rozloží. Kombináciou skupín zaostrovania s nezávislými pohonmi a ich nezávislým ovládaním objektív navyše dosahuje plynulejšie zaostrovanie nielen statických snímok, ale aj videa. Rozdelením skupiny zaostrovania na dve sa tiež vytvára plávajúca konštrukcia, ktorá umožňuje efektívne korigovať rôzne aberácie pri všetkých vzdialenostiach predmetu. Vďaka plávajúcej konštrukcii, ktorú možno ovládať úplne nezávisle, môžete upraviť polohu každého prvku objektívu po jednom do ideálnej polohy spôsobom, ktorý nie je v typickej plávajúcej konštrukcii možný. To umožňuje získať z vlastného výkonu objektívu maximum.
1. Motorček SSM s prstencovým pohonom 2. Lineárny motorček
Inovatívna technológia pohonu umožňuje úplne iný štýl fotografovania
FE 85 mm F1,4 GM a FE 70 – 200 mm F2,8 GM OSS majú novú generáciu systémov motorčekov SSM s prstencovým pohonom, ktorá optimalizuje motorčeky SSM používané v objektívoch s objímkou A-mount na automatické zaostrovanie na základe kontrastu v bezzrkadlovkách s vymeniteľným objektívom. Tieto fotoaparáty tiež používajú automatické zaostrovanie na základe kontrastu a pri zaostrovaní si vyžadujú malý vratný pohon, a teda plynulé otáčanie.
Tento motorček dosahuje plynulejšie otáčanie vďaka inovatívnej kombinácii s guľôčkovými ložiskami. FE 85 mm F1,4 GM má tiež dva snímače polohy, ktoré rozpoznávajú a riadia zaostrovací objektív. Špičkový motorček SSM, snímače detekcie polohy a pokročilý algoritmus pohonu umožňujú ovládať polohu objektívu na úrovni 1 mikrometra a docieliť tak automatické zaostrovanie s vysokou presnosťou.
Kishi:
Pevne verím, že ľudia vyskúšajú funkciu automatického zaostrenia na oči (Eye AF), ktorá zaostruje na oči predmetu, v kombinácii s objektívom FE 85 mm F1,4 GM a radom α7. Podľa mňa si hneď na prvýkrát uvedomia vysokú presnosť zaostrovania tohto objektívu. Tradičné objektívy 85 mm F1,4 vzhľadom na ich nízku hĺbku poľa mávajú občas problémy s dokonalým zaostrením na oči pri použití automatického zaostrovania.
Mnohí odborníci používajú na presné zaostrenie objektívu 85 mm F1,4 manuálne zaostrenie. Je preto skvelé, že sme dokázali zjednodušiť dosiahnutie tejto úrovne presnosti s automatickým zaostrovaním. Napriek tomu, že objektív 85 mm F1,4 má nízku hĺbku poľa, sme dosiahli dostatočnú presnosť a priviedli sme zaostrovacie objektívy do bodu, kedy fotografi môžu zaostriť nielen na zreničku, ale aj viečka, na konce mihalníc, povrch zreničky alebo jej odraz, podľa svojho zámeru.
Túto úroveň presnosti nám umožnila dosiahnuť inovatívna technológia pohonu zabudovaná do týchto objektívov. Myslím si, že to povedie k úplne odlišnému štýlu fotografovania. Predtým sa fotografi totiž museli sústrediť na presné zaostrenie, zatiaľ čo teraz si môžu voľne zvoliť uhol pohľadu a nechať predmet sa pohybovať, a to všetko pri zachovaní zaostrenia na zreničky.
Správa od Akiru Shiraishiho
Mám slabosť pre objektív FE 85 mm F1,4 GM. Pred desiatimi rokmi som poskytol rozhovor o objektíve 85 mm F1,4 A-mount: medzi objektívmi α je objektív 85 mm F1,4 niečo ako ikona s mimoriadnymi parametrami. Myslím, že ide o vynikajúci objektív, ktorý reprezentuje značku α.
Pri vytváraní tohto nového objektívu 85 mm F1,4 som chcel, aby to bol dosiaľ najlepší objektív, ktorý prekoná všetky doterajšie objektívy. Myslím, že to som dosiahol, a dúfam, že naše pocity z objektívu FE 85 mm F1,4 GM budú mať aj ostatní používatelia. Dôkladne sme si vypočuli spätnú väzbu od zákazníkov na rad F4 a dokázali sme tak zlepšiť výkonnosť našich dvoch ďalších objektívov radu G Master, FE 24 – 70 mm F2,8 GM a FE 70 – 200 mm F2,8 GM OSS. Dúfam, že zákazníci, ktorí používajú rad F4, vyskúšajú aj nové modely s F2,8.
Správa od Masanoriho Kishiho
Počas príprav na simultánne vydanie týchto troch výnimočných objektívov pod novou značkou G Master naši vývojári neustále zvyšovali ich úroveň tým, že každý vybavili špičkovými funkciami vrátane jemného ovládania bez akýchkoľvek kompromisov. Od uvedenia radu α7 sme dostali veľa cenných názorov a informácií od mnohých profesionálnych používateľov.
Tieto produkty sme priniesli na trh vypracované do posledného detailu, či už ide o funkčnosť, výkon, alebo iné funkcie, a využili sme pri tom práve ich podnety. Verím, že sme vytvorili objektívy, ktoré môžem bez najmenších obáv odporúčať, a budem šťastný, ak ich ľudia budú používať a užívať si fotografovanie pomocou nich. Dúfam, že ocenia výnimočnú kombináciu vysokého rozlíšenia a nádherného rozostrenia, ktoré nový rad G Master prináša.
NOVÉ PRODUKTY
Vysoké rozlíšenie a pôsobivé rozostrenie pozadia ukryté v objektívoch, ktoré budú ešte dlho podávať špičkový výkon v kombinácii s najpokročilejšími telami fotoaparátov.