Rozprávač príbehov

Amedeo Novelli

Fotografia je umením komunikácie. V najčistejšej podobe predstavuje cestu idey z mysle fotografa do mysle osoby, ktorá si ju prezerá. Môže ňou byť čokoľvek, či už je to komplikované alebo jednoduché, umelecké, dokumentárne alebo komerčné, no jednoznačnosť komunikácie je čisto na zručnosti fotografa.

amedeo novelli sony alpha 7RII muž vo vzduchu preskakujúci cez dlažobné kocky

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 1/800s @ f/2.0, ISO 400

Na základe svojich fotožurnalistických skúseností to Amedeo Novelli dokonale pozná a pomocou fotoaparátov a objektívov radu Alpha od spoločnosti Sony to využíva vo svojej komerčnej a móde venovanej práci, aby vytvoril jasné a silné odkazy pre svojich klientov.

„Keď robím komerčnú prácu, pomáham svojim klientom komunikovať ich hodnoty prostredníctvom fotografovania. A to mám rád. Jednou z najlepších častí tejto práce je kombinovanie fotografickej vízie s tou, ktorú má značka a kampaň.“

amedeo novelli sony alpha 7RII muž prichádzajúci k fotografovi po moste

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 1/2500s @ f/1.8, ISO 200

Medzi Amedeom a klientom je samozrejme vždy komunikačná agentúra dohliadajúca na dodržiavanie projektových pokynov: „Od týchto sa nemožno odchýliť, no sú východiskovým bodom každého stretnutia predchádzajúceho realizácii. Sú základom, od ktorého sa odrazí kreativita fotografa.“

amedeo novelli sony alpha 9 dievča visiace z neónovej basketbalovej obruče

© Amedeo Novelli | Sony α9 + 35mm f/1.4 ZA| 1/160s @ f/4.5, ISO 200

Amedeo pri tvorbe svojej komerčnej práce vychádza z rozličných vplyvov, ktoré mu ako rozprávačovi vizuálnych príbehov pomáhajú komunikovať idey. Jeho starý otec bol námorným inžinierom, cestoval po svete a vytvoril tisícky fotografických snímok, ktoré zanechal Amedeovi spolu so svojím fotoaparátom Rolleiflex a najmä so svojou vášňou pre fotografie.

Ako fotograf začal pracovať takmer náhodou, keď sa ako vysokoškolský študent vybral cestovať s batohom po juhovýchodnej Ázii a svoju cestu financoval predajom fotografií do časopisov.

„Fotožurnalizmus ma naučil, že každý projekt by mal vždy začínať poriadnou prípravou. Tá nie je len o vizuálnom prieskume a nápadoch, dôležité je najmä poznať príbehy, ľudí a značky, s ktorými pracujem,“ vysvetľuje. V prípade komerčnej práce to podľa jeho slov znamená pozeranie sa na hodnoty produktu a hľadanie spôsobu, ako ich vysvetliť prostredníctvom snímok.

amedeo novelli sony alpha 9 dievča stojace pred anjelskými krídlami vyrobenými z neónového osvetlenia

© Amedeo Novelli | Sony α9 + 24mm f/1.4 GM | 1/160s @ f/3.2, ISO 200

Amedeo vo veci vnášania vlastných vplyvov do projektu, či už podvedome alebo zámerne, dodáva: „Znamená to, prirodzene, že každý fotograf k základnému klientovmu receptu pridá niečo, čím vytvorí vlastnú jedinečnú víziu. Verím tomu, že kultúra, technické zručnosti a skúsenosti sa v tom ako nevyhnutné ingrediencie prepoja. Ja napríklad prinášam svoju vášeň pre žurnalizmus a komunikovanie informácií spolu s prvkami svojich osobných projektov zameraných na sociálne otázky a fotografovanie v uliciach.“

amedeo novelli sony alpha 7RII pohľad z vtáčej perspektívy na muža pozerajúceho sa nahor a odrážajúceho sa v okne

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 1/3200s @ f/1.8, ISO 200

Pri komerčnej práci venovanej móde je podľa Amedeových slov nevyhnutné vytvoriť prepojenie medzi produktom a cieľovou skupinou – ľuďmi, pre ktorých je určený – a vyvolať v nej pozitívne emócie. Pre neho to často znamená dotvorenie kontextu a dodanie realistickosti snímkam, takže sa nezameriava len na modelky a modelov, ale aj na priestor, v ktorom sa nachádzajú, a životy, ktoré by v ňom potenciálne viedli.

amedeo novelli sony alpha 7RII muž stojaci zboku v tehlovej uličke a pozerajúci sa na fotografa

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 1/1600s @ f/1.8, ISO 50

„Moja skúsenosť s fotografovaním v uliciach a reportážami ovplyvňuje moje komerčné snímky, ktoré zriedkavo vznikajú v štúdiu. Skôr než priamo v uliciach sú väčšinou sú robené v obchodoch, domovoch alebo kanceláriách. Cieľom je umiestniť modelky, modelov a produkty do reálneho kontextu, a ak dokážu prerozprávať kratšie príbehy, je to ešte lepšie.“

amedeo novelli sony alpha 9 dievča v ružovej mikine s kapucňou stojace pred pultom s lahôdkami

© Amedeo Novelli | Sony α9 + 24mm f/1.4 GM | 1/160s @ f/5.0, ISO 200

Keďže využíva svoje skúsenosti z fotožurnalizmu a vkladá svoje témy zamerané na fotografovanie ulíc a dokumentovanie sociálnej problematiky do svojej módnej a komerčnej práce, Amedeo rád používa širokouhlé objektívy: „Ide najmä o FE 16 – 35 mm f/4 ZA OSS, FE 24 mm f/1,4 GM a FE 35 mm f/1,4 ZA, ktoré mi umožňujú ukázať objekt v kontexte a využiť dané prostredie.“ Jeho výbava však obsahuje aj klasickejšie portrétové objektívy vrátane objektívov FE 55 mm f/1,8 ZA a FE 85 mm f/1,4 GM.

Najdôležitejšie sú však fotoaparáty, ktoré mu pomáhajú prepojiť to, čo ho ovplyvňuje, a vytvárať príbehy: α9 a α7R III. Čo ho láka na používaní bezzrkadlových tiel na takýto typ práce? Amedeo vysvetľuje, že veľkým faktorom je kvalita.

amedeo novelli sony alpha 7RII muž stojaci na škatuli a pozerajúci sa na podlahu

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 1/1250s @ f/1.8, ISO 50

„Vysoká kvalita súborov, ktorú zaručujú senzory spoločnosti Sony, a malá veľkosť fotoaparátov znamená, že môžete byť diskrétnejší a lepšie sa spolu s objektami pohybovať. Čo ma však naozaj okamžite presvedčilo, bola idea za bezzrkadlovým systémom. Nápad, že konečne môžete cez elektronický hľadáčik v reálnom čase vidieť efekt svojich nastavení uzávierky a clony, je neuveriteľný. Tento prístup mám rada, odkedy som prvý raz použila fotoaparát Sony NEX 3. Keď bol uvedený fotoaparát RX-1 a prvý fotoaparát α7, tak som zrkadlovky nadobro opustila.“

Produkty spomínané v tomto článku

ILCE-9

Bezzrkadlový fotoaparát a9 Full Frame s vrstveným snímačom CMOS

ILCE-9

ILCE-7RM2

α7R II s obrazovým snímačom Full Frame so zadným osvetlením

ILCE-7RM2

SEL24F14GM

FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

SEL35F14Z

FE 35 mm f/1,4 ZA

SEL35F14Z

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

SEL55F18Z

Amedeo Novelli
Alpha Universe

Amedeo Novelli

Taliansko

Môj fotografický výskum sa v konečnom dôsledku vždy zameriava na človeka. Keby som ho musel zadefinovať, použil by som asi slovo sociálny, i keď vo veľmi širokom zmysle slova. Na človeku ma zaujíma všetko od pocitov až po jeho vzťah k prostrediu. Rozhodol som sa pre bezzrkadlový systém, pretože mi umožňuje byť diskrétnejším aj vnímavejším, keď sa snažím uchopiť emócie, ktoré chcem zachytiť svojou fotografiou. Som večný lovec svetla. Svetlo mení obyčajné na magické. – Trent Parke

Zobraziť profil


x