muž žijúci v provizórnom dome pri hranici Mexika

Pohyblivé obrazy

Alessandro Grassani

„Samostatné snímky ma viac nezaujímajú,“ začína svoje rozprávanie Alessandro Grassani a dodáva: „Podľa mňa dnes dokáže skvelé samostatné snímky vytvoriť takmer každý, dokonca aj s telefónom. Dôležitejšie je vytvorenie komplexného pracovného projektu. Séria snímok je dôležitá na vytvorenie príbehu a je niečím, čo dokáže otvoriť okno do neznámeho sveta – nielen zo žurnalistického, ale aj emočného uhla pohľadu.“

chovateľ žijúci na africkom pobreží slonoviny

© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/3200s @ f/5.0, ISO 400

Jeden z takýchto projektov, Posledná ilúzia, je o ceste environmentálnych migrantov do miest. Názov vyjadruje ich ašpirácie, ktoré boli, nanešťastie, zmarené.

„Tam, odkiaľ pochádzajú, nie je žiadna budúcnosť. Preto odchádzajú do miest, no ak ste celý život rybárom a prídete do mesta, akým je Dháka, nemáte zručnosti, aby ste v ňom prežili. Sen o veľkomestách sa pre nich stane nočnou morou.“
rybár sediaci v lodi na africkom pobreží slonoviny

© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/500s @ f/11, ISO 400

Ako sa k tomu dostal? Tak ako v prípade kariéry väčšiny ľudí to nebolo okamžité. Po študovaní fotografie Alessandro najskôr pracoval ako asistent reklamného fotografa. „Rok, možno o niečo dlhšie, som pre neho pracoval v štúdiu a potom ma vyhodil,“ smeje sa Alessandro, „povedal, že sa na tento typ fotografovania nehodím a mal by som sa zamerať na svoju vášeň, ktorou bola dokumentárna fotografia. Bol to naozaj láskavý spôsob, ako ma vyhodiť.“ Následne pracoval na voľnej nohe pre talianske noviny vrátane Corriere Della Sera a neskôr začal pokrývať Blízky východ. Teraz pracuje na množstve reklamných, korporátnych a dokumentárnych zadaní, medzi ktoré vždy, keď je to možné, zaradí vlastné projekty: „Všetky zadania sú dobré, pretože ako fotograf potrebujete dostatok financií, aby ste uživili svoju rodinu a mohli naďalej pracovať na vlastných projektoch.“

mexickí migranti z chiapas nasledujú vlakové koľaje do spojených štátov

© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/125s @ f/7.1, ISO 400

Využil svoju prax z reklamy aj v dokumentárnej práci? A ak áno, ako sa v nej odráža?

„Najmä čo sa osvetlenia týka, v štúdiu si môžete premiestniť svetlá a vytvoriť si ho sami. V exteriéroch to, samozrejme, nie je možné. Avšak ak ste všímaví, dokážete spôsoby, ako ho zmeniť, nájsť v dostupnom svetle. Viac si ho všímate a stane sa súčasťou všetkého, čo robíte.“

Znamená to čakanie na správne svetelné podmienky – odhodlanie získať vhodnú snímku, ktorá vypovie príbeh.

ubytovňa pre imigrantov v mexickej sonore

© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 35mm f/2.8 ZA | 1/200s @ f/2.8, ISO 1600

„V prípade jedného z mojich projektov o migrácii môže mať konečný výber 30 alebo menej snímok vytvorených v priebehu niekoľkých rokov. Vytvorenie jednej z takýchto snímok sa pritom môže rovnať týždňovej práci. Viem, čo ňou chcem povedať, a poznám dané miesto, takže tam chodím celé dni pri východe aj západe slnka, v daždi a v rôznych časoch dňa, aby som si počkal na dokonalé svetlo, ktoré by to všetko vystihlo.“
žena z afrického pobrežia slonoviny prechádza okolo spustnutej budovy

© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/1000s @ f/6.3, ISO 800

Editovanie je veľkou časťou projektu umožňujúcou nájsť dokonalú rovnováhu medzi snímkami. „Nikdy neviem, ktorý záber je dokonalý, kým nerobím konečné editovanie a nemám ich všetky v jednej skupine na obrazovke. Editovanie je dôležité, pretože ak ho neurobíte správne, môžete svoju prácu zničiť. Zlá práca editovaná dobrým spôsobom môže vyzerať lepšie a dobrá práca editovaná zle môže stratiť svoj príbeh. Snímky musia fungovať ako séria, rozprávať väčší príbeh, naratív s emocionálnym vplyvom,“ vysvetľuje Alessandro. Z tohto dôvodu Alessandro pri editovaní vždy vyhľadáva pomoc, aby získal na svoju prácu pohľad z novej perspektívy: „Ako fotograf nie ste vždy najlepším editorom svojej práce. Editovanie robím s ľuďmi, ktorým dôverujem, a je to časovo náročné. Editovanie jednotlivých častí projektu môže trvať týždeň, ale aj niekoľko mesiacov. Urobím prvý výber, potom diskutujeme a potom to na chvíľu necháme. Je to ako víno – necháte ho tak a stane sa lepším.“

múr v mexickej sonore na hranici so spojenými štátmi

© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/125s @ f/7.1, ISO 200

Jedným z kľúčových aspektov fotografovania a editovania je dosiahnutie rovnováhy medzi estetikou a žurnalistikou: „Pri práci dodržiavam všetky pravidlá fotožurnalizmu, no robím to z estetického uhla pohľadu. Cítim voľnosť pracovať najlepšie, ako viem, a tak lepšie zachytiť snímky s výrazným dosahom. Povedzme, že mojím cieľom je nájsť dokonalú kombináciu medzi krásou a pravdou, pretože vtedy snímky najlepšie evokujú, čo majú.“

pohľad z mesta tecate na múr v štáte baja california oddeľujúci spojené štáty a mexiko

© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 35mm f/2.8 ZA | 1/320s @ f/5.0, ISO 800

Z tohto dôvodu Alessandro redukuje svoje kompozície, aby našiel jednoduchšie a efektívnejšie kombinácie. „Predtým som možno hľadal komplexnejšie kompozície s rozličnými objektmi na rôznych úrovniach snímky. Teraz sa snažím, aby to bolo esenciálnejšie,“ hovorí. V praxi tento jednoduchší prístup znamená nasledovné: „Odobratie nepotrebných vecí, ktoré rušia a rozptyľujú, umožní, aby bola snímka jednoduchšia, no zároveň sa zachoval kontext, napríklad miesto, kde objekty žijú. Preto mám rád rozsiahlu krajinu s objektom uprostred. Krajina, atmosféra a objekt spolu musia súvisieť. Koniec koncov, kontext tvorí príbeh.“

Vybrané produkty

Alessandro Grassani

Alessandro Grassani | Italy

„Toto je môj osobný cieľ – zanechať svoj odkaz v rámci neustáleho hľadania dokonalej kombinácie krásy a pravdy, ktorú nazývame umenie.“

Zaregistrujte sa na príjem bulletinu α Universe

Gratulujeme, máte prihlásený odber bulletinu α Universe

Zadajte platnú e-mailovú adresu

Ľutujeme, vyskytla sa chyba

Gratulujeme, máte prihlásený odber