Uskutočňovanie zmeny

Kaisa Lappalainenová

„Urobte viac.“ Neexistuje lepšia rada pre fotografov voľne žijúcej zveri, ako je táto, a ide o súhrn metód, ktoré sú jasne zreteľné v rámci celej tvorby Kaisy Lappalainenovej vrátane jej najnovšieho projektu, ktorý je zameraný na tasmánsky dažďový prales s miernym studeným podnebím a jeho obyvateľov.

No čo a ako urobiť viac? Pre Kaisu to znamená ísť ďalej v geografickom meradle, pracovať kreatívnejšie a snažiť sa, aby bolo jej fotografovanie vplyvnejšie v politickom meradle.

kaisa lappalainenová sony alpha 9 čupiaci drobný cicavec v džungli

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/640s @ f/2.8, ISO 2000

Kaisa – vynikajúca turistická sprievodkyňa po safari, ktorá má na konte početné cesty po Afrike – sníma prírodu od svojich 15 rokov. Začínala vtedy so starou obitou digitálnou zrkadlovkou a nedávno prešla na fotoaparát Sony α9.

Napriek tomu ju do Tasmánie priviedlo niečo úplne iné. „Chystala som sa do Austrálie na kamarátkinu svadbu,“ hovorí, „a napadlo mi, že ak letím 20 hodín, mala by som v rámci tej cesty podniknúť aj niečo iné. Nikdy predtým som v Tasmánii nebola, no očarilo ma miestne prostredie, pretože je na svete len pár miest, kde sa nachádzajú dažďové pralesy s miernym studeným podnebím. Chcela som ich zažiť a vidieť, ako vyzerajú, na vlastné oči.“

 

kaisa lappalainenová sony alpha 9 drobný cicavec na voľnom priestranstve

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 85mm f/1.4 GM | 1/2500s @ f/2.0, ISO 100

Kaisa pociťovala okamžité spojenie s Tasmániou pre ochranársky problém. „Tasmánia čelí obrovskej hrozbe ťažby dreva,“ vysvetľuje, „a vo Fínsku máme v skutočnosti rovnaký problém – v oboch krajinách rastú lesy a vyrába sa toaletný papier! Veľkým rozdielom však je, že do Tasmánie prichádzajú spoločnosti stínať tisícročné stromy, aby mohli vysadiť viac eukalyptov. Lesy sú iné, ale problémy sú rovnaké. Živočíchy sú vždy ohrozené stratou prirodzeného prostredia.“ Kaisa sa rozhodla vytvoriť projekt regiónu, aby sa čo najviac ľudí dozvedelo o tom, čo sa deje v tejto oblasti.

kaisa-lappalainen-sony-alpha-9-tasmanian-bird-stands-alone-in-an-open-space

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/1250s @ f/5.6, ISO 400

Pokiaľ ide o vizuálne odovzdávanie posolstva, Kaisa vyvinula dokumentárnejší, rozprávačský štýl. „Je dôležité mať kontext,“ hovorí nám, „aby ľudia mohli vidieť dané živočíchy, ale aj krajinu a ich prirodzené prostredie.“

Z tohto dôvodu Kaisa zdôrazňuje, že nie je dôležité sústrediť sa len na zábery zblízka – v tom sa podľa nej môžu niektorí fotografi mýliť, keď snímajú portréty zvierat a akciu.

kaisa lappalainenová sony alpha 9 kŕdeľ tasmánskych vtákov trpezlivo sediacich vo vysokej tráve

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/320s @ f/2.8, ISO 320

„Podľa mňa sú tri fázy, ktorými by mali fotografi voľne žijúcej zveri prejsť,“ vysvetľuje Kaisa. „Prvou etapou je dostať sa čo najbližšie k zvieraťu a naplniť snímku ako pri portréte. Keď to zvládate, druhá fáza je o zachytení vášho objektu v jeho prostredí, čo mu dodáva kontext. V tretej fáze sa stávate viac umelcom pomocou panorám alebo pomalých časov uzávierky, čo je viac umením ako dokumentom. Spoločnými silami rôznorodosť projekt vylepší.“

kaisa lappalainenová sony alpha 9 ježura oňucháva zem pri hľadaní potravy

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/1250s @ f/2.8, ISO 400

Pri tomto prístupe je nevyhnutný celý rad objektívov, z ktorých sa Kaisa zvyčajne spolieha na tri: FE 16 – 35 mm f/2,8 GM, FE 70 – 200 mm f/2,8 GM OSS a FE 100 – 400 mm f/4,5 – 5,6 GM OSS, čiže môže snímať fotografie od mimoriadne širokých až po telefotografie.

„Rada to nosím všetko so sebou,“ vysvetľuje, „a keď chcem proces urýchliť, mám dve telá α9. Zvyčajne mám 100 – 400-milimetrový objektív na jednom tele a 70 – 200-milimetrový na druhom, ale mnohé z tasmánskych záberov som urobila s novým objektívom FE 400 mm f/2,8 GM OSS, ktorý je úžasný.“

Aké sú teda výhody použitia viacerých tiel? „No,“ hovorí Kaisa, „môžem reagovať oveľa rýchlejšie, ako keby som vymieňala objektívy. Zvieratá sú rýchle a ich reakcie sú chvíľkové, takže často nemám dosť času na výmenu skla.“

Podľa Kaisy je nosenie viacerých tiel a objektívov možné len vďaka tomu, že prešla na menšiu, ľahšiu súpravu Alpha. „Dokonca aj ten 400-milimetrový,“ vysvetľuje, „ktorý by ste normálne považovali za ťažký objektív, môžem teraz používať bez akýchkoľvek podpier.“

kaisa lappalainenová sony alpha 9 dve kengury spolu zápasia o dominanciu

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/800s @ f/2.8, ISO 1600

„Prechod na fotoaparát α9,“ pokračuje Kaisa, „bol obrovským posunom vo výkone v porovnaní s mojou starou digitálnou zrkadlovkou. Teraz by som si už nevedela predstaviť, že by som sa k nej vrátila, hlavne pre výkon nového fotoaparátu v automatickom zaostrovaní, ktorý je nevyhnutný pre moju prácu vo voľnej prírode. Viem, že môžem zaručiť, že sa zafixuje na letiace alebo bežiace zviera a ostane naň zaostrený.“

Pokračuje: „Striedam nepretržité automatické zaostrovanie so širokým priestorom na akciu a na nečakané objekty, no portréty vylepšujem jednorazovým automatickým zaostrovaním s vyznačeným bodom zaostrenia Je úžasné, že si môžete objekt priblížiť naživo, aby ste skontrolovali, že je ostrý presne tam, kde chcete. Kedykoľvek, keď v súčasnosti vezmem skupiny používateľov digitálnych zrkadloviek von, vždy sa mi snímky podaria, zatiaľ čo im zábery unikajú.“

A v aký efekt svojho projektu Kaisa dúfa?

„Koniec koncov je to všetko o uvedomovaní si ľudí, že ich činy budú mať neskôr následky. Musíme si uvedomiť, že či už je to na našom prahu, alebo na druhej strane sveta, ide o rovnaký boj. Máme tieto krásne krajiny, no ak svoje správanie nezmeníme, stratia sa.“

Produkty spomínané v tomto článku

ILCE-9

Fotoaparát α9 vybavený vrstveným snímačom CMOS Full-Frame

ILCE-9

SEL70200GM

FE 70 - 200 mm F2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL400F28GM

FE 400 mm F2,8 GM OSS

SEL400F28GM

SEL85F14GM

FE 85 mm F1,4 GM

SEL85F14GM

Kaisa Lappalainenová
Alpha Universe

Kaisa Lappalainenová

Fínsko

Zachytávanie ohrozených druhov v prirodzenom prostredí je to, čo ma ženie dopredu. Viem, že sa zvieratá ani ich prirodzené prostredie nemusia zachovať pre ďalšie generácie. A preto je ešte dôležitejšie deliť sa o fotografie našej nádhernej planéty a jej rôznorodých prostredí.

Zobraziť profil


x