Svetlá, kamera, akcia

Chris Raphael 

Aj keď je vo filme obsadených tisíc hercov, v zákulisí bude pracovať omnoho viac ľudí realizujúcich produkciu od konceptu po scénu a ďalšie veci. Jedným z nich je fotograf filmových momentiek alebo scén. 

„Mojou úlohou je získať snímky, ktoré film predajú. Môžu byť použité v novinách, časopisoch a dokonca aj na plagátoch pre kiná alebo obaloch pre disky DVD alebo Blu-ray,“ hovorí fotografom filmových scén s 15-ročnou praxou Chris Raphael.

chris-raphael-sony-alpha-6300-steve-buscemi-autorske-prava-Sony-Pictures-Television

© Chris Raphael/Sony Pictures Television | Sony α6300 + 24-70mm f/2.8 GM | 1/640s @ f/5.0, ISO 1000

Snímky fotografa filmových scén sú nevyhnutné, pretože sú vytvárané vo vyššej kvalite, než je tá zachytená filmovými alebo digitálnymi kamerami, a je ich preto možné výrazne priblížiť. Fotografi filmových scén ako Chris netvoria len portréty filmových hercov. Väčšinou je na scéne počas filmovania a sníma výkony hercov, ale aj dianie v zákulisí.

Znie to ako práca snov a pri láske k filmom, akú má Chris, to ňou aj naozaj je. Je to však aj náročná práca. Dni sú dlhé, fotografovanie je nepredvídateľné a môžete mať len pár sekúnd na vytvorenie potrebných záberov. Dobrým príkladom tohto je získavanie špeciálnych alebo galériových snímok, ktoré predstavujú tradičnejšie portrétové snímky filmových hviezd.

 

chris-raphael-sony-alpha-7RII-herec-v-kostyme-pilota-pozuje-pri-fotografovani

© Chris Raphael | Sony α7R II + 85mm f/1.8 | 1/125s @ f/5.0, ISO 1250

„Produkčná spoločnosť vyberie čas, kedy pracuje väčšina hercov, a my vytvoríme mobilné štúdio, aby sme ich po dokončení scény mohli fotografovať. Spoločnosť hercom nechce platiť za dni naviac, počas ktorých by sa to realizovalo. Utratili by aj za generátory, asistentov a prenajaté svetlá, takže potrebuje rýchlo získať dobrý materiál. Ste pod tlakom, no je to dobrý tlak.“

Ako to teda funguje pri fotografovaní filmových scén? Ako pracuje, keď všetci ostatní pracujú tiež? „Zvyčajne sa postavím vedľa kamery A. Toto je miesto, kde treba byť. Pre ňu má kameraman primárne osvetlenú scénu, takže hlavná akcia prebieha pred ňou. Tu vznikajú hlavné snímky, ktoré sa pokúšate zachytiť – tie, ktoré zhrnú dianie filmu. Môže ísť o hlavný výpovedný moment alebo reakciu, no získate ich presne odtiaľto,“ hovorí Chris.

chris-raphael-sony-alpha-7RII-brad-pitt-v-kostyme-z-20-tych-rokov-20-teho-storocia

© Chris Raphael | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 1/125s @ f/3.2, ISO 4000

„Keď som spokojný s tým, ako som zachytil scénu, pokúsim sa získať ďalší záber z iného uhla, ktorý bude pravdepodobne bližšie ku kamere B, alebo sa pokúsim nájsť vydarený záber zo zákulisia,“ vysvetľuje Chris.

Zábery zo zákulisia tvoria asi len 5 % toho, čo robí, no príležitosti na ne sú tu vždy. „Ak to všetko so žeriavmi a osvetlením vyzerá dobre, odstúpim a urobím veľký širokouhlý záber,“ hovorí Chris. „Inokedy môžete zbadať zozadu osvetleného kameramana alebo asistenta držiaceho mikrofón či sústredeného režiséra s producentmi pri monitoroch. Snímky režisérov spolupracujúcich s hercami sú niečím, čo majú filmové spoločnosti veľmi rady, no musíte ich urobiť dobre. Je to vážny moment, takže nesmiete rušiť.“

chris-raphael-sony-alpha-7SII-herec-zastrasuje-muza-zbranou-mieriacou-na-tvar

© Chris Raphael | Sony α7S II + 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/3.2, ISO 6400

Týmto sa dostávame k najdôležitejším veciam, ktoré musí fotograf filmových scén podľa Chrisa dosiahnuť – nesmie ho byť vidieť a počuť. Spolu s rokmi praxe mu s oboma týmito vecami pomáhajú fotoaparáty α7R III.

„Hoci je dobré byť pri kameramanovi, fotograf by nemal byť hercom videný. Nechcete sa na nich priamo pozerať, pretože by ich to mohlo rušiť. V takýchto prípadoch je užitočná výklopná obrazovka môjho fotoaparátu. Môžem sa skryť za asistenta držiaceho mikrofón alebo prvého asistenta kamery, vytvárať kompozíciu a byť nepozorovaný. Takisto však môžem nastaviť snímanie na diaľku.“

Keď je potrebné, aby vás nebolo počuť, tiché snímanie fotoaparátu α7R III je naozaj efektívne. „Kedysi sme používali veľké zvukotesné puzdro na fotoaparát, ktoré však nebolo ideálne, pretože ste nevideli 60 % snímky, nemohli ste prispôsobiť expozíciu alebo zaostrovanie a bolo veľké a ťažké. Používal som ich 10 – 12 rokov, no keď sa objavili bezzrkadlové fotoaparáty s tichými uzávierkami, padol mi kameň zo srdca.“

chris-raphael-sony-alpha-7RII-2-herci-v-kostymoch-sedia-v-tlmene-osvetlenej-stodole

© Chris Raphael | Sony α7R II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/2.8, ISO 800

Je prácou fotografa filmových scén len dokumentovanie produkcie alebo môžu fotografi ako Chris zapojiť aj svoje kreatívne schopnosti? „Určite je tu priestor na sebavyjadrenie,“ hovorí Chris, „hoci do určitého bodu ide najmä o dokumentovanie. Keď mám hlavné snímky z prvých filmových záberov v rozličných veľkostiach, môžem robiť viac toho, čo chcem.“ Dôsledkom obmedzení týkajúcich sa osvetlenia a kompozície, ktorým fotografi filmových scén čelia, Chris veciam dodáva vlastný charakter najmä menením hĺbky poľa alebo rýchlosti uzávierky, vďaka čomu snímky vystúpia z filmových záberov.

Zoberme si napríklad akčnú scénu. „Ak herec udiera päsťou alebo fotografujem automobilovú naháňačku, nechcem snímať pri hodnote 1/500 s alebo 1/1000 s a zmraziť tento moment,“ hovorí, „chcem tam mať energiu, trocha rozmazania v rozmachu rukou, no zároveň chcem, aby bola tvár zaostrená. Hodnotu preto znížim na 1/60 s. Rýchloidúce auto je ten istý prípad – namiesto zmrazenia a statického, nudného záberu radšej ukážem pohyb a využijem techniku panorámovania. Snímke to dodá napätie.“

chris-raphael-sony-alpha-7SII-jackie-chan-klaciaci-vedla-budovy-po-vybuchu

© Chris Raphael | Sony α7S II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/4.0, ISO 6400

Chrisov prístup k akčným filmovým objektom je založený na jeho skúsenostiach so športovou fotografiou, pričom ročné skúsenosti z fotografovaním portrétov a módy mu pomáhajú aj pri fotografovaní hercov v štýle štúdiovej fotografie. „Dostal som sa do veľkej športovej agentúry a potom som pracoval ako asistent portrétových fotografov. Fotografoval som aj pre divadelnú spoločnosť, takže keď priateľov priateľ produkoval film v Londýne (Láska a iné katastrofy), zapojil som sa. Moja filmová práca potom pribúdala, čo je skvelé, pretože vďaka nej prakticky vždy fotografujete niečo iné a pracujete s vynikajúcimi tímami ľudí.“

Tieto rozmanité skúsenosti mu, ako hovorí, pomáhajú pri snímaní rozličných objektov a situácií na filmovej scéne. „Pri akejkoľvek práci môžete mať kombináciu slabého osvetlenia, akcie, portrétov a krajiny. Skúsenosti vám pomôžu rýchlejšie sa prispôsobiť a neprísť o kľúčové snímky. Filmová spoločnosť môže investovať milióny dolárov a nemôže veci vrátiť späť len preto, že vy ste sa pozerali na svoj fotoaparát. Potrebujete vedieť, ktorá rýchlosť uzávierky a ktorý objektív bude fungovať, a byť pripravený. Nemáte čas na to, aby ste to pokazili.“

Produkty spomínané v tomto článku 

ILCE-7RM2

Fotoaparát α7R II s obrazovým snímačom Full Frame so zadným osvetlením

ILCE-7SM2

Fotoaparát α7S II s objímkou E-mount a snímačom Full-Frame

ILCE-6300

Fotoaparát α6300 s objímkou E-mount a snímačom APS-C

SEL2470GM

FE 24 - 70 mm F2,8 GM

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

Chris Raphael
Alpha Universe

Chris Raphael

Spojené kráľovstvo

Výroba momentiek z filmov je to najlepšie, čo som v oblasti fotografovania doteraz robil. Každý deň robím niečo nové a práca ma stále veľmi baví…

Zobraziť profil


x