Podrobnosti o príbehu Alpha Universe
Podrobnosti o príbehu Alpha Universe
Zoči voči nešťastiu 

Andrea Frazzetta 

Je zvláštne, že sa fotožurnalista nechal inšpirovať jedným spontánnym autoportrétom zverejneným online? Možno. No momentálne žijeme v zvláštnych časoch. Za posledné mesiace niet významnejšieho autoportrétu, než aký zverejnila sestrička Alessia Bonariová na konci svojej 12-hodinovej zmeny v nemocnici zasiahnutej pandémiou COVID-19 na severe Talianska.

Fotožurnalista Andrea Frazzetta vysvetľuje: „Bola streda, 11. marca 2020, a Alessin príspevok videli milióny ľudí z celej krajiny. Odtlačky po rúšku, ktoré mala na tvári celý deň, pripomínali zranenia z boja. Podľa mňa ide o dokonalý symbol súčasnej situácie vo svete.“

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 portrét zamestnanca nemocnice v prvej línii v Taliansku

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/6.3, ISO 400

„Koncom marca sa zo severného Talianska stalo epicentrum celosvetovej pandémie COVID-19,“ Andrea pokračuje, „v regióne Lombardsko, v prvej oblasti na západe, kde vírus vypukol, sa bohatý a vyspelý systém zdravotnej starostlivosti zmenil na vojnovú zónu.“

Andrea Frazzetta cítil povinnosť reagovať na túto krízu, a tak to urobil spôsobom typickým pre fotožurnalistov – vlastnou sériou fotografií, ktoré vyrozprávajú doterajšie snahy o zastavenie tohto smrteľného vírusu. Zachytil sériu neobyčajných portrétov v nemocniciach na severe Talianska počas tých najťažších dní boja proti pandémii COVID-19, ktoré zverejnil časopis New York Times Magazine.

Počas niekoľkých týždňov Andrea nasnímal portréty zdravotníckeho personálu v prvej línii v nemocniciach a klinikách v mestách Brescia, Bergamo a Miláno.

Prezradil: „Nápad bol inštinktívny, no zároveň ide o veľmi jednoduchý impulz, ktorý majú dokumentárne fotografie a portréty spoločný – zameriavame sa na tváre hlavných protagonistov počas tragédie, aby sme mohli vyrozprávať príbeh o ľuďoch a cene ľudského života.“ 

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 portrét zachytávajúci sestričku, ako si dáva dole rúško na konci zmeny

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/4.5, ISO 400

Hlavnými protagonistami v Andreovej práci sú „záchranári, dobrovoľníci, upratovací personál, sestričky, doktori a primári. Dokopy som odfotografoval až 30 osôb na konci ich zmien, len čo si zložili rúška. Chcel som zachytiť ich únavu, vyčerpanie a vyčítať im z očí, čo robili.“

Fotožurnalisti ako Andrea vždy pracujú pomerne blízko nebezpečenstva a hoci nešlo o bežnú vojnovú zónu, nebezpečenstvo bolo stále vysoké a v tomto prípade neviditeľné. „Samozrejme, že to bolo nebezpečné, no prijali sme všetky možné preventívne opatrenia. Každý náš projekt je trochu nebezpečný. No tá bolesť v tvárach, ktoré som snímal, ma celkom vystrašila a šokovala. Verím, že sa môj strach premietol aj do fotografií.“ 

„Všetky portréty som zachytil s využitím veľmi jednoduchej techniky,“ vysvetľuje Andrea. „V ruke som držal blesk HVL-F45RM, ktorý bol s fotoaparátom prepojený bezdrôtovým rádiovým ovládačom FA-WRC1M. Potreboval som využiť dostatočne rýchlu techniku, aby som ušetril čas, no tiež som chcel zachovať autentický nádych, aby som do fotografií premietol situáciu a chvíle, v ktorých som fotografoval. Vo svojej práci často využívam malý externý blesk, ktorý môžem jednoducho ovládať, čo je pre mňa mimoriadne dôležité.“ 

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 talianska policajtka si nasádza ochranné rúško

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/3.5, ISO 400

Okrem emočne vypätej situácie bolo treba prekonať aj technické problémy. „Fotografovať s ochrannými prostriedkami nie je vôbec jednoduché,“ vysvetľuje Andrea. „Rúško, rukavice, kombinéza a hlavne okuliare predstavujú obrovskú prekážku. Nemôžete napríklad fotografovať cez hľadáčik, a tak musíte používať monitor. A rúško funguje aj ako psychologická prekážka. Keďže snímané osoby nevidia váš výraz tváre, vytvoriť si s nimi puto, ktoré je pri snímaní portrétov kľúčové, je o to náročnejšie.“

Hoci záleží na celom projekte, Andrea vybral ako dva najpôsobivejšie zábery portréty Monicy Falocchiovej a Marca Rizziho. „Fotografia Monicy je v celej tejto sérii fotografii nesmierne dôležitá,“ prezradil. „Nielenže sa dostala na obálku časopisu New York Times Magazine, ale stal sa z nej aj symbol vzdoru v tejto katastrofickej situácii.“ 

Fotografia Monicy je jednou z prvých fotografií v tejto sérii a „vďaka nej som pochopil, akým smerom sa mám vydať,“ povedal. „Na niekoľko minút vyšla z jednotky intenzívnej starostlivosti, zložila si rúško a cez fotoaparát sa mi pozrela priamo do očí. Videl som v nich všetku tú bolesť z celej noci. Keď cvakla uzávierka, znova si rúško nasadila a vrátila sa k pacientom, aby splnila svoju povinnosť.“ 

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 portrét Marca z nemocnice Papa Giovanni v Taliansku

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/5.6, ISO 400

Andrea okomentoval fotografiu Marca, riaditeľa Jednotky infekčných chorôb v nemocnici Papa Giovanni XXIII, takto: „Je trochu rozmazaná a rozhodne nie je dokonalá po technickej stránke. No v Marcových očiach zachytáva všetky tie emócie daného okamihu. Nedokonalosť niekedy fotografii pridá ďalší rozmer. Vidíme vďaka nej skutočný život.“

Nie je vôbec prekvapujúce, že Andrea musel svoje portréty dokončiť oveľa skôr než zvyčajne. Navyše si musel poradiť aj s osobnými ochrannými prostriedkami, ktoré zhoršovali kontakt medzi ním a snímanými objektmi. „Každý záber mi trval iba niekoľko minút,“ vysvetľuje, „no aj za taký krátky čas som si s nimi dokázal vytvoriť veľmi silné puto.“

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 portrét zachytávajúci chirurga, ako si dáva dole rúško na konci zmeny

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/4.5, ISO 400

Pri fotografovaní hral významnú úlohu aj fotoaparát α7R III spolu s objektívom FE 24 – 70 mm f/2,8 GM, ktorý Andreovi umožnil pracovať rýchlo a efektívne aj v zložitej situácii. „Táto výbava je ľahká a spoľahlivá a môžem s ňou pracovať rýchlo, čo bolo obzvlášť dôležité, pretože sme si mohli týchto ľudí dovoliť vyrušiť iba na niekoľko sekúnd. So zaostrovaním pomocou systému rozpoznávania tváre som mohol snímať ešte rýchlejšie a presnejšie a ohnisková vzdialenosť objektívu 24 – 70 mm pre mňa predstavovala ideálnu voľbu. Mal som tak k dispozícii dostatočný priestor na vytvorenie predstavy o výslednej fotografii a tiež flexibilitu na vytvorenie kompozície s dostatočným kontextom pre snímané objekty.“

Život na severe Talianska sa pomaly vracia do starých koľají a Andrea verí, že jeho fotografie zostanú s ľuďmi ešte dlho. „Navždy to pre mňa zostane mimoriadne dôležitý projekt z osobného aj profesionálneho hľadiska. Moje fotografie sa stali trvalou súčasťou archívu v Taliansku, ktorý bude aj naďalej zbierať zábery z pandémie. Fotografie sú v tomto zmysle veľmi dôležité. Spomienka na tieto dni by nám mala pripomínať lepšiu budúcnosť. Neviem, ako bude život vyzerať po pandémii, no nič už nebude také ako predtým.“ 

Vybrané produkty
ILCE-7RM3
Fotoaparát α7R III 35 mm formátu Full Frame

ILCE-7RM3

SEL2470GM
FE 24 - 70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

HVL-F45RM
Externý blesk s bezdrôtovým rádiovým ovládaním

HVL-F45RM

FA-WRC1M

Bezdrôtový rádiový ovládač

FA-WRC1M

Súvisiace články
Andrea Frazzetta
alpha universe

Andrea Frazzetta

Taliansko

„Fotografia pre mňa znamená ideálny nástroj objavovania. Spôsob, ako spoznávať svet, iných ľudí a hlbšie aj samého seba. S každou fotografiou niečo „beriete“ a niečo dávate späť tým, že sa zapojíte do témy, ktorú zaznamenávate, a vyjadríte svoj názor. Každá snímka je ako zaujatie postoja vo svete.“

Zobraziť profil


x