Moju motiváciu fotografovať šport podnietili rôzne príbehy, ktoré boli spojené s každou športovou udalosťou. Napriek tomu, že to, čo sa deje priamo na ihrisku, je zjavne to najdôležitejšie, na pozadí prebiehajú príbehy, ktoré čakajú na zverejnenie.
Ako ich však prerozprávať pomocou fotografie? Ponúkam niekoľko nápadov.
Ako začať
Bez ohľadu na to, aký šport sa rozhodnete fotografovať, je úspech vášho výsledku absolútne závislý na tom, do akej miery danému športu rozumiete a viete, ako sa hra môže ďalej vyvíjať. Musíte byť pripravení sa hry zúčastniť a snímať v tom momente, v ktorom sa vyskytne príležitosť. Na snímanie gólu alebo pokusu oň máte len jedinú možnosť.
Pri rýchlych športoch, akým je ragby, priestor na premýšľanie o zmene nastavení fotoaparátu alebo o tom, s ktorým objektívom fotografovať, jednoducho nie je. Musí to byť takmer prirodzený inštinkt a musí to byť založené na chápaní zápasu, vašej výbave a skúsenostiach. Na začiatok je najlepším miestom trávnik. Nájdite si šport, ktorý máte radi, a spoznajte svoje príslušenstvo tým, že budete neustále dookola fotografovať.
Zachytenie skvelých snímok
Počas zápasu vždy hľadám jednotlivé momenty, ktoré rozpovedia príbeh a vďaka ktorým je snímka mediálne zaujímavá. Keď napríklad fotografujem ragby, hľadám akrobatické spôsoby skórovania, emotívne oslavy alebo najvýraznejšie súboje o loptu, pretože tieto predstavujú skvelé snímky pre sociálne médiá aj významné noviny.
Úspech pri snímaní takýchto skvelých snímok závisí aj od nájdenia vhodnej lokality. Veľkú úlohu tu zohrávajú obmedzenia štadióna, ako aj to, či vás zaujíma len jedno družstvo alebo jeden hráč. Ak napríklad ide o stý zápas hráča alebo je pravdepodobné, že sa by počas zápasu mohol dosiahnuť nejaký míľnik, venujem náležitú pozornosť pozíciám a uhlom, z ktorých snímam, aby som mal najlepšiu možnosť získať dokonalý záber.
Všetko, čo má byť v správnej výbave
Zvyčajne používam fotoaparáty α9 a α7R III. Fotoaparát α9 podľa mňa dokáže zachytiť všetko. Väčšinou ho používam s objektívmi FE 400 f/2,8 G Master a FE 70 – 200 f/2,8 G Master, aby som zachytil rýchle akcie.
Na širokouhlé snímanie používam fotoaparát α7R III s objektívom FE 16 – 35 f/2.8 G Master alebo FE 24 – 70 mm f/2.8 G Master, ktorý volím podľa toho, v akom štádiu je prebiehajúca hra a aký typ snímky chcem urobiť. Niekedy používam fotoaparát α7R III na snímanie na diaľku, umiestnim ho za bránkovú čiaru alebo try-line, aby som zachytil kľúčový moment.
Vďaka týmto objektívom dokážem pokryť väčšinu hry bez ohľadu na to, kde sa nachádzam.
Používanie vhodných nastavení
Vždy snímam použitím manuálnej expozície. Expozíciu nastavím podľa trávnika v centre ihriska ešte pred tým, ako začne zápas, a potom ju uzamknem na tejto hodnote, aby mali všetky moje snímky počas zápasu konzistentnú expozíciu.
Pri snímaní takýchto rýchlych športov je veľmi užitočný režim nepretržitého automatického zaostrovania. Pomáha mi získať výnimočne jasné snímky, ktoré potrebujem. Takisto používam zaostrovanie pomocou zadného tlačidla a zaostrovanie tlačidlom uzávierky mám vypnuté, čiže tlačidlo uzávierky spúšťa len uzávierku a zadné tlačidlo, zvyčajne AE-L, aktivuje automatické zaostrovanie fotoaparátu. Znamená to, že pri stlačení tlačidla uzávierky nedochádza k žiadnemu oneskoreniu.
Keď sa sústredíte na akciu, snažte sa snímať pri rýchlosti 20 snímok/s. Pre mňa to znamená, že mám oveľa viac príležitostí na zachytenie dokonalej snímky vo vrcholnom momente. Zachytiť na snímke loptu alebo zásadnú emóciu je kľúčové. Ak ich nemám, všetka moja ostatná snaha je zbytočná.
„Hoci fotografujem rozličné žánre, nachádzam prieniky medzi schopnosťami, ktoré pre ne potrebujem, čo prispieva ku kvalite mojej práce.“