Čím som starší, tým väčší rešpekt vo mne fotografia vzbudzuje. No naučil som sa tiež porozumieť svojim limitom. Stále sa snažím rozpovedať prostredníctvom svojich snímok príbehy, nesnažím sa však už len dokumentovať alebo poskytovať dôkazy o tom, ako svet vyzerá. Teraz viem, že pravda fotografa je relatívna, no fotoaparát je dobrým nástrojom na ukázanie otvoreného pohľadu na to, o čom je život. Keď sa pozeráme na rovnaké zábery a rovnaké príbehy, ktoré sú mnohokrát zobrazované na fotografiách, v televízii alebo vo filmoch, tak zaujímavé na nich nie je to, čo zobrazujú, ale to, ako odlišne to dokázali zobraziť.
Moje najnovšie zábery pochádzajú z výletu do oblasti v Keni, ktorá ešte nebola vo veľkej miere zasiahnutá turizmom a moderným západným spôsobom života. Chcel som vidieť ľudí, ktorí sa pokúšajú prežiť bez mobilných telefónov, medicíny alebo čohokoľvek, čo bolo vynájdené za posledných 50 rokov. Snímky nie sú príbehom, no zbierkou fotografií a ako vždy dúfam, že nejaká snímka ľudí prekvapí. Fotografia, ktorá nerezonuje alebo nevyprovokuje k premýšľaniu, je len prázdnym rámom.
Používanie farieb Keď sa pozerám na svoje snímky z Kene, vidím, že som fotografoval skutočných ľudí, ktorí robili skutočné veci. Chcel som vytvoriť snímky, ktoré by sa maximálne blížili k tomu, čo som v tej chvíli zažíval. Mojím cieľom je dostať sa k tejto vízii tak blízko, ako sa len dá, a to s využitím ohniskovej vzdialenosti a farieb. Čiernobiela fotografia má napríklad abstraktný charakter. Má neuveriteľnú emocionálnu silu a ja ju považujem za elegantnejšiu. Na druhej strane farebná fotografia sa vo väčšine prípadov ťažko používa na dosiahnutie expresívneho výsledku, preto mnoho fotografov svoje snímky štylizuje, aby ľudí nadchlo.
Výbava Keď chcem zrealizovať svoju víziu, snažím sa, aby bolo počas fotografovania všetko čo najjednoduchšie. Väčšinou fotografujem s fotoaparátom α7R III od spoločnosti Sony a používam objektív FE 24 – 70 mm f/2,8 GM. Je to kombinácia, ktorá mi umožňuje veľmi rýchlo zaostriť a zachytiť požadovaný moment. Keď pracujem, zväčša chcem snímať z veľmi krátkej vzdialenosti od objektu. Mám na objektíve špeciálnu bodku, ktorá predstavuje približne 35 mm ohniskovú vzdialenosť. Ja sa snažím čo najčastejšie snímať z tejto vzdialenosti.
História fotografie prekvapuje tým, koľko snímok bolo vytvorených len s dvoma objektívmi s pevnou ohniskovou vzdialenosťou. Ide o ohniskovú vzdialenosť 50 mm, ktorá je pravdepodobne najpútavejšia, no môže sa ťažko používať, a ohniskovú vzdialenosť 35 mm. Dlhšie ohniskové vzdialenosti dávajú pocit voyeurizmu, pretože prinášajú odstup od objektu, ktorý je len predmetom alebo hercom na pódiu.
So why do photographers love 35mm and 50mm so much? In my view, it’s because they’re close to the human field of view. With a 24mm or 28mm there could be a very boring situation in front of you, but when you look through the viewfinder you can see beyond what’s on the surface; your brain is seeing something different to what it was seeing before with your eye. With a 35mm or 50mm lens if the scene in front of you is mundane, it will still be boring though the viewfinder. So with a 50mm focal length especially you have to be mesmerised and see something stunning to make you press the shutter button. Simplicity is Key I always think extremely carefully about the shots I am going to take, so for this reason I don’t use continuous shooting. I think we should be more human about how we shoot, so I always shoot a single image at a time. Every time I press the shutter I have to know why; there has to be a reason. I have to be amazed or surprised.
Dosiahnutie dokonalosti pre mňa predstavuje výzvu v zmysle redukovania. Chcem redukovať snímku na tie najzákladnejšie prvky a súčasne vystihnúť význam. Je to v kontraste s komerčným svetom, ktorého zábery sú štylizované, objekty rozmiestnené v rámci snímky a farby vylepšené za hranicu reality. Chcem v rámci svojich snímok dosiahnuť stav, v ktorom z fotografie nemožno nič odobrať. Toto platí aj pre farby. Chcem, aby boli farby také dokonalé a reálne, že všetko je jasné aj vtedy, keď je moja myseľ ospalá. Chcem sa pozrieť na fotografiu a porozumieť jej v zlomku sekundy.
Ak chcete vytvoriť skvelú fotografiu, musíte vytvoriť niečo, čoho súčasťou je tajomstvo alebo metafora. Ak vytvoríte niečo zahŕňajúce tajomstvo, dodáte tomu väčšiu hodnotu. A toto platí aj pre fotografovanie. Najlepšie snímky sú tie, ktoré sa dotknú našej predstavivosti, vyvolajú otázky, nútia nás hľadať odpovede. Ak všetko dostanete ako na dlani a nemusíte nič urobiť, nebude to na vás mať žiaden väčší vplyv.
„Podľa mňa vo fotografii nezáleží na tom, čo sa na obrázku ukazuje a prezentuje, ale na tom, aké otázky vyvoláva.“
Prihláste sa na odber v sieti YouTube™
Pochváľte nás v sieti Facebook®