Všetky svadby sú si veľmi podobné. Hoci má každá svoj vlastný štýl a spôsob organizácie, tradície a rozvrhnutie dňa sa väčšinou nemenia. Mojou úlohou je preto zachytiť tie výnimočné prvky každej svadby. A to sa dá dosiahnuť jedine tak, že si vytvorím puto s nevestou a ženíchom.
Nie je to iba o fotografovaní najbližších priateľov a rodiny. Rád sledujem, ako novomanželia komunikujú s ostatnými a zisťujem, aké sú medzi nimi vzťahy. S kým sa budú smiať a vtipkovať?
Keď nájdete tie dôležité osoby a odhalíte, aké majú medzi sebou vzťahy, hravo zachytíte intímne chvíle a okamihy, na ktoré bude pár s radosťou spomínať.
Dokumentujte, nerežírujte
Pri fotografovaní svadieb využívam dokumentárny prístup, aby som zachytil vývoj udalostí dňa. Samozrejme, že nezabúdam ani na klasické portrétové zábery, pretože všetci ich chcú, no väčšinou ľudí neoslovujem, aby mi zapózovali alebo sa niekam presunuli. Chcem, aby si novomanželia o niekoľko rokov pri pohľade na fotografie spomenuli na všetky tie emócie, ktoré vtedy cítili, a nie na to, ako im niekto stále hovoril, aby pózovali.
Humor sa snažím nájsť v každej situácii a to sa dá, keď poznám vzťahy medzi ľuďmi. Keď chcem zachytiť vtipné alebo emocionálne okamihy, potrebujem sa správať ako nindža. Prechodom z digitálnej zrkadlovky na fotoaparát α9 som získal funkciu tichého snímania, čo zmenilo spôsob, akým fotografujem. Teraz sa už môžem k ľuďom priblížiť bez toho, aby som ich vyrušil, čo mi dáva možnosť zachytiť tie výrečné, čisté okamihy. Často, keď snímané objekty započujú cvaknutie fotoaparátu, okamžite ich to rozruší a momentka je fuč.
Najčastejšie používam objektív FE 24 – 70 mm f/2,8 GM. Vďaka nemu sa môžem voľne a rýchlo pohybovať a ohnisková vzdialenosť je ideálna. Tiež so sebou brávam objektív FE 85 mm f/1,8, a keď chcem byť čo najnenápadnejší, s objektívom FE 35 mm f/2,8 ZA je moja výbava ľahko prehliadnuteľná.
Využívajte okolie
Pri fotografovaní svadieb sa vždy zabavím. Milujem sliedenie v okolí scény, aby som získal možnosti na zachytenie netradičných portrétov a nájdenie výnimočného v obyčajnom. Keď sa niekto pozrie na konečný obraz, chcem, aby povedal: „Wau! Ako to ten fotograf urobil?“
Nedávno som napríklad využil sklenené panely v streche na vytvorenie vodiacich čiar smerom k páru, ktorý bol zaliaty svetlom. Nič som radikálne neretušoval, len som nastavil expozíciu na najsilnejšie svetlo a prirodzené svetlo na scéne sa postaralo o zvyšok. Pomocou elektronického hľadáčika fotoaparátu α9 som ešte pred stlačením spúšte presne videl, ako bude záber vyzerať.
Akcia a reakcia
Dokonalá dokumentárna snímka sa vyznačuje tým, že v sebe zachytáva celý príbeh. Takže v nej potrebujete mať akciu aj reakciu.
Podarilo sa mi odfotografovať snímku, kde ženích tancuje pre nevestu. Zachytil som množstvo záberov toho tanca, no mojím najobľúbenejším je ten, ktorý je zaostrený na smejúcu sa nevestu a pred ňou ženích tancuje rukami, no nie je mu vidno tvár. Mohol som odfotografovať len ju, no nevedeli by ste, prečo sa smeje. Tým, že som do záberu umiestnil aj tancujúceho ženícha, rozostreného, vidíte celý príbeh – akciu aj reakciu.
Ďalšou mojou obľúbenou fotografiou je tá, na ktorej hosť drží jedálny lístok vo vzduchu. Tá snímka má v sebe všetko. Humor, grafické prvky a nie je umelo vytvorená. Priestory boli také presvetlené, že slnko svietilo do očí hosťom, ktorí si ich zakrývali zdvihnutými jedálnymi lístkami. Okrem toho, že je to vtipné, zúčastneným to bude pripomínať detaily celého dňa – priestory, úžasný slnečný svit, jedlo, hostí – a to všetko na jednej fotografii. Navyše je to skvelý a nezvyčajný detail na jedálne lístky.
Ďalšou fotografiou je tá, na ktorej nevesta posiela pusu družbom v autobuse. Aj na tejto fotografii som zachytil akciu – posielanie pusy – a reakciu – družbov búchajúcich na okno autobusu. Pri snímaní tejto fotografie som sa spoľahol na vysokú snímkovú frekvenciu a automatické zaostrovanie so sledovaním fotoaparátu α9 od spoločnosti Sony. Keď som uvidel nevestu utekať k autobusu, hneď som vedel, že musím bežať za ňou. Celé sa to udialo tak rýchlo. Nevesta poslala pusu a ja som mal asi pol sekundy na to, aby som umiestnil jej hlavu do okna autobusu a našiel taký uhol, v ktorom má ruku oddelenú od brady. Vďaka automatickému zaostrovaniu a rýchlosti snímania 20 snímok/s fotoaparátu α9 od spoločnosti Sony som mohol nasnímať skupinu fotografií a nájsť tak správny záber počas toho, ako im posielala pusu.
Na záver dodáva: „Potom som zistil, že sa mi podarilo zachytiť dokonalý záber, čo len dokazuje, akú významnú úlohu hrá na snímaní dokonalých fotografií výbava.“
„Hľadanie dokonalosti v nedokonalosti.“