Alpha Universe Story Detail

Ako fotografujem
Hudba naživo s Petrom Neillom

Etiketa

Keď zachytávam snímky, ktoré potrebujem, musím brať ohľad aj na ostatných ľudí. V prvom rade na samotných umelcov. Keď fotografujete v zákulisí, musíte vedieť, kedy prestať. Je v poriadku vytvoriť zopár snímok speváka, keď si vyberá kostým na večer, no nie je v poriadku stáť tam päť minút a byť otravný ako mucha.

peter neill sony alpha 7SII guy garvey zo skupiny elbow na pódiu s obrazovkami visiacimi nad jeho hlavou

© Peter Neill | Sony α7S II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 1600

A potom je tu publikum. Tým, že niekomu zakryjete výhľad, kazíte mu zážitok, za ktorý si zaplatil. Musíte brať ohľad a ja sa vždy snažím najskôr opýtať. Ak výhľad naruším čo i len nakrátko, vždy sa potom otočím, ospravedlním a poďakujem. S trochou slušnosti zájdete oveľa ďalej.

peter neill sony alpha 7RIII gitarista s gitarou gibson les paul entuziasticky spieva publiku

© Peter Neill | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/500s @ f/3.5, ISO 1600

Čo sa týka práce iných fotografov, keď som na celom turné, nechodím pod pódium počas prvých troch skladieb. Žurnalistickí fotografi totiž majú len tieto tri skladby, aby získali čo najlepšie snímky, takže odo mňa nie je fér byť ďalším človekom pod pódiom. Namiesto toho sa tieto tri skladby snažím využiť ako kreatívnu príležitosť na nájdenie jedinečného miesta týchto priestorov.

Získanie záberu

Čo má teda mať snímka, aby ma naozaj nadchla?

Najmä to, čo zachytáva atmosféru predstavenia. Hľadám spôsoby, ako vyjadriť energiu v danom priestore. Často to znamená snímanie davu, pretože bez neho by to mohla byť len snímka z produkčnej skúšky. Neexistujú žiadne pravidlá, je to len o pozeraní sa cez hľadáčik a pocite, že viete, čo je dobré. Čím viac to robíte, tým je to inštinktívnejšie.

peter neill sony alpha 7SII pohľad zhora na energetického speváka s roztiahnutými rukami

© Peter Neill | Sony α7S II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/800s @ f/4.0, ISO 2000

Fotoaparáty a objektívy – čo a kedy používať

Vždy mám na krku dva fotoaparáty – Sony α7R III a α7S II. Mnohé snímky robím s fotoaparátom α7R III, pretože jeho 42,2-megapixlový snímač mi zaistí detailné snímky a má dobrý výkon pri nízkom osvetlení. Pri veľmi slabom osvetlení však používam fotoaparát α7S II. Má snímač s nižším rozlíšením, no môžem s ním fotografovať pri vysokej citlivosti bez toho, aby došlo k veľkému šumu v obraze.

peter neill sony alpha 7SII spevák a gitarista stoja s roztiahnutými rukami a komunikujú s publikom

© Peter Neill | Sony α7S II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/800s @ f/4.0, ISO 2500

S touto výbavou používam štyri objektívy. Objektív 24 – 70 mm f/2,8 GM mám zvyčajne pripevnený k jednému fotoaparátu. S druhým fotoaparátom používam objektív 85 mm f/1,4 GM alebo 70 – 200 mm f/2,8 GM. V taške mám ešte objektív 12 – 24 mm f/4 G pre širokouhlé snímky. Tieto objektívy pokrývajú všetko, čo potrebujem na fotografovanie vystúpenia.

Ak fotografujem jeden koncert a nie turné, je skvelé používať s fotoaparátom objektív 24 – 70 mm f/2,8 GM. S týmto objektívom dokážem fotografovať celú noc. Ak však fotografujem turné a už mám snímky z niekoľkých večerov, niekedy použijem objektív 85 mm f/1,4. Obmedzenie len na jeden objektív je zaujímavé, pretože sa začnete zameriavať na detaily a hľadať kreatívnejšie zábery.

peter neill sony alpha 7RIII silueta vokalistu pred modrým pódiovým osvetlením

© Peter Neill | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/1000s @ f/2.8, ISO 800

Objektív 85 mm f/1,4 GM je skvelý v priestoroch so slabším osvetlením. Nedávno som si vo fotoaparáte α7R III obľúbil automatické zaostrovanie na oči, najmä pri používaní objektívu 85 mm GM so široko otvorenou clonou f/1,4. Vďaka novej aktualizácii vždy vyhľadáva oči, takže všetky fotky speváka mám zaostrené a zaostrenie nie je na mihalniciach, nose alebo mikrofóne pred tvárou. Je to naozaj prevratná technológia.

peter neill sony alpha 7SI spevák stojí sám v prednej časti pódia a komunikuje s publikom

© Peter Neill | Sony α7S II + FE 85mm f/1.4 GM | 1/1250s @ f/1.4, ISO 200

Zaostrovanie

Prepínam medzi automatickým zaostrovaním a manuálnym zaostrovaním, pričom používanie manuálneho zaostrovania je kreatívnou voľbou. Môžem napríklad chcieť, aby boli struny gitary ostré a hlavný spevák bol na pozadí rozmazaný, no identifikovateľný. Na dosiahnutie takéhoto záberu naplno využívam funkciu stupňovania zaostrovania, ktorá tiež pomáha, keď používam staršie, klasické manuálne objektívy. Nastavil som si tiež vlastné tlačidlo na aktivovanie a priblíženie snímky. Môžem priamo prejsť na snímku a skontrolovať zaostrenie, čo je dôležité, keď používate vysoké rozlíšenie fotoaparátu α7R III.
 

Expozícia

Fotoaparát používam vždy v režime úplnej manuálnej expozície. Mám rád, keď mám uzávierku, clonu a citlivosť ISO pod kontrolou. Výber clony však závisí od komerčných a technických parametrov. Ak sa napríklad pokúšam vytvoriť snímku pre plagát turné, musím zabezpečiť, aby bol každý člen skupiny zaostrený, takže môžem uprednostniť snímanie pri f/5,6 namiesto f/2,8 či f/1,4.

V prípade rýchlosti uzávierky je potrebné zvážiť rozmazanie pri pohybe umelca. Najpomalšia rýchlosť, pri ktorej sa mi dobre fotografuje, ak chcem mať ostrý záber, je približne 1/160 s. Rozmazanie pri pohybe však môže byť umeleckým zámerom. V takýchto prípadoch môžem rýchlosť výrazne znížiť, aby som dosiahol rozmazanie pri pohybe pri záberoch bubnov alebo strún.
 

peter neill sony alpha 7SII gitarista sa z pódia pozerá na dav ľudí držiacich v rukách mobilné telefóny

© Peter Neill | Sony α7S II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 800

Na čo sa zameriavam? 

V závislosti od snímky je tu niekoľko kľúčových vecí, no zvyčajne je tou hlavnou tvár umelca. Fotoaparáty α7R III aj α7S II mi poskytujú veľa priestoru, čo sa týka potlačenia tienistých detailov pri úprave súborov vo formáte RAW. Mojím základným pravidlom je teda vyhnúť sa nezreteľným jasným častiam. Používam histogram, ktorý mi pomáha skontrolovať expozíciu osvetlených častí ešte skôr, ako vytvorím snímku. Nevadí mi náhodné svetlo ani pohnutie bodového svetla, no úplne sa vyhýbam rozsiahlym plochým oblastiam. Podľa mňa je efektívnejšie potlačiť tiene, ako sa pokúšať potlačiť zvýraznenie.

Vybrané produkty

ILCE-7RM3

α7R III s 35 mm snímačom Full Frame a automatickým zaostrovaním

ILCE-7RM3

ILCE-7SM2

Fotoaparát α7S II s objímkou E-mount a snímačom Full-Frame

ILCE-7SM2

SEL2470GM

FE 24 - 70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL85F14GM

FE 85 mm F1,4 GM

SEL85F14GM

Súvisiace články

Peter Neill
Alpha Universe

Peter Neill

Spojené kráľovstvo

Peter Neill je najschopnejší fotograf, akého sme zatiaľ našli. V podstate už s nikým iným nespolupracujeme. – Mark Sheehan, The Script.

Zobraziť profil


x