Keď zachytávam snímky, ktoré potrebujem, musím brať ohľad aj na ostatných ľudí. V prvom rade na samotných umelcov. Keď fotografujete v zákulisí, musíte vedieť, kedy prestať. Je v poriadku vytvoriť zopár snímok speváka, keď si vyberá kostým na večer, no nie je v poriadku stáť tam päť minút a byť otravný ako mucha.
A potom je tu publikum. Tým, že niekomu zakryjete výhľad, kazíte mu zážitok, za ktorý si zaplatil. Musíte brať ohľad a ja sa vždy snažím najskôr opýtať. Ak výhľad naruším čo i len nakrátko, vždy sa potom otočím, ospravedlním a poďakujem. S trochou slušnosti zájdete oveľa ďalej.
Čo sa týka práce iných fotografov, keď som na celom turné, nechodím pod pódium počas prvých troch skladieb. Žurnalistickí fotografi totiž majú len tieto tri skladby, aby získali čo najlepšie snímky, takže odo mňa nie je fér byť ďalším človekom pod pódiom. Namiesto toho sa tieto tri skladby snažím využiť ako kreatívnu príležitosť na nájdenie jedinečného miesta týchto priestorov. Získanie záberu Čo má teda mať snímka, aby ma naozaj nadchla? Najmä to, čo zachytáva atmosféru predstavenia. Hľadám spôsoby, ako vyjadriť energiu v danom priestore. Často to znamená snímanie davu, pretože bez neho by to mohla byť len snímka z produkčnej skúšky. Neexistujú žiadne pravidlá, je to len o pozeraní sa cez hľadáčik a pocite, že viete, čo je dobré. Čím viac to robíte, tým je to inštinktívnejšie.
Fotoaparáty a objektívy – čo a kedy používať
Vždy mám na krku dva fotoaparáty – Sony α7R III a α7S II. Mnohé snímky robím s fotoaparátom α7R III, pretože jeho 42,2-megapixlový snímač mi zaistí detailné snímky a má dobrý výkon pri nízkom osvetlení. Pri veľmi slabom osvetlení však používam fotoaparát α7S II. Má snímač s nižším rozlíšením, no môžem s ním fotografovať pri vysokej citlivosti bez toho, aby došlo k veľkému šumu v obraze.
S touto výbavou používam štyri objektívy. Objektív 24 – 70 mm f/2,8 GM mám zvyčajne pripevnený k jednému fotoaparátu. S druhým fotoaparátom používam objektív 85 mm f/1,4 GM alebo 70 – 200 mm f/2,8 GM. V taške mám ešte objektív 12 – 24 mm f/4 G pre širokouhlé snímky. Tieto objektívy pokrývajú všetko, čo potrebujem na fotografovanie vystúpenia.
Ak fotografujem jeden koncert a nie turné, je skvelé používať s fotoaparátom objektív 24 – 70 mm f/2,8 GM. S týmto objektívom dokážem fotografovať celú noc. Ak však fotografujem turné a už mám snímky z niekoľkých večerov, niekedy použijem objektív 85 mm f/1,4. Obmedzenie len na jeden objektív je zaujímavé, pretože sa začnete zameriavať na detaily a hľadať kreatívnejšie zábery.
Objektív 85 mm f/1,4 GM je skvelý v priestoroch so slabším osvetlením. Nedávno som si vo fotoaparáte α7R III obľúbil automatické zaostrovanie na oči, najmä pri používaní objektívu 85 mm GM so široko otvorenou clonou f/1,4. Vďaka novej aktualizácii vždy vyhľadáva oči, takže všetky fotky speváka mám zaostrené a zaostrenie nie je na mihalniciach, nose alebo mikrofóne pred tvárou. Je to naozaj prevratná technológia.
Zaostrovanie Prepínam medzi automatickým zaostrovaním a manuálnym zaostrovaním, pričom používanie manuálneho zaostrovania je kreatívnou voľbou. Môžem napríklad chcieť, aby boli struny gitary ostré a hlavný spevák bol na pozadí rozmazaný, no identifikovateľný. Na dosiahnutie takéhoto záberu naplno využívam funkciu stupňovania zaostrovania, ktorá tiež pomáha, keď používam staršie, klasické manuálne objektívy. Nastavil som si tiež vlastné tlačidlo na aktivovanie a priblíženie snímky. Môžem priamo prejsť na snímku a skontrolovať zaostrenie, čo je dôležité, keď používate vysoké rozlíšenie fotoaparátu α7R III. Expozícia Fotoaparát používam vždy v režime úplnej manuálnej expozície. Mám rád, keď mám uzávierku, clonu a citlivosť ISO pod kontrolou. Výber clony však závisí od komerčných a technických parametrov. Ak sa napríklad pokúšam vytvoriť snímku pre plagát turné, musím zabezpečiť, aby bol každý člen skupiny zaostrený, takže môžem uprednostniť snímanie pri f/5,6 namiesto f/2,8 či f/1,4. V prípade rýchlosti uzávierky je potrebné zvážiť rozmazanie pri pohybe umelca. Najpomalšia rýchlosť, pri ktorej sa mi dobre fotografuje, ak chcem mať ostrý záber, je približne 1/160 s. Rozmazanie pri pohybe však môže byť umeleckým zámerom. V takýchto prípadoch môžem rýchlosť výrazne znížiť, aby som dosiahol rozmazanie pri pohybe pri záberoch bubnov alebo strún.
Na čo sa zameriavam? V závislosti od snímky je tu niekoľko kľúčových vecí, no zvyčajne je tou hlavnou tvár umelca. Fotoaparáty α7R III aj α7S II mi poskytujú veľa priestoru, čo sa týka potlačenia tienistých detailov pri úprave súborov vo formáte RAW. Mojím základným pravidlom je teda vyhnúť sa nezreteľným jasným častiam. Používam histogram, ktorý mi pomáha skontrolovať expozíciu osvetlených častí ešte skôr, ako vytvorím snímku. Nevadí mi náhodné svetlo ani pohnutie bodového svetla, no úplne sa vyhýbam rozsiahlym plochým oblastiam. Podľa mňa je efektívnejšie potlačiť tiene, ako sa pokúšať potlačiť zvýraznenie.
„Peter Neill je najschopnejší fotograf, akého sme zatiaľ našli. V podstate už s nikým iným nespolupracujeme.“ – Mark Sheehan, The Script
Prihláste sa na odber v sieti YouTube™
Pochváľte nás v sieti Facebook®