Ako fotografujem | Extrémne makrozábery s Petarom Sabolom

Príroda a živočíchy, a obzvlášť tie najdrobnejšie, ktoré voľným okom nevidieť, ma odjakživa fascinovali. Jednou z oblastí, na ktoré sa ako fotograf prírody špecializujem, sú extrémne makrozábery. Je to pomerne náročný typ fotografie a vyžaduje si veľa odhodlania a trpezlivosti, no rád by som objasnil, čo robím a ako to robím.

petar sabol pózuje so svojím fotoaparátom alpha 7RIII od spoločnosti Sony

V akcii

Najčastejším problémom je počasie, a preto mám vždy prehľad o tom, ako bude. Pri extrémnych makrozáberoch používam techniku skladaných snímok, pri ktorej treba objekt nafotiť viackrát, takže výsledok môže ovplyvniť aj ten najnepatrnejší pohyb. Vietor je preto mojím úhlavným nepriateľom, a keď fúka, tak som skrátka dofotil.

 

julien mauve sony alpha 7RII dar hu v lese so stromami v pozadí

© Petar Sabol | Sony α99 II + 100mm f/2.8 Macro | 1/15s @ f/9.0, ISO 200

Vždy snímam skoro ráno. Hmyz cez noc vstupuje do stavu, ktorý pripomína hibernáciu, a stane sa aktívnym, až keď ho rozohreje slnko. Je preto ideálne snímať ho vtedy – veľmi pravdepodobne sa totiž vôbec nebude hýbať, a to je pre mňa ideálne.

petar sabol sony alpha 99II motýľ usadený na stonke kvetu s prstencovými svetlami v pozadí

© Petar Sabol | Sony α99 II + 100mm f/2.8 Macro | 1/640s @ f/2.8, ISO 100

Musím si tiež vyčleniť čas na pohľadanie správnej kompozície a pozadia, a to celé závisí od farieb na scéne. Špeciálne sa zameriavam na detaily, ako je napríklad ranná rosa na tráve. Keď totiž svieti slnko, kvapôčky vody dokážu v pozadí vytvoriť nádherné kruhové rozostrenie (bokeh).

petar sabol sony alpha 7RIII vážka a slimák na stonke kvetu

© Petar Sabol | Sony α7R III + 1:1 Macro | 1/30s @ f/13, ISO 400

Vybavenie

Snímam fotoaparátom α7R III od spoločnosti Sony, ktorý má neuveriteľné rozlíšenie 42,4 megapixelov. Okrem toho nemá zrkadlo a umožňuje použitie elektronickej uzávierky, aby pohybujúce sa časti nespôsobovali vibrácie. Tie sú totiž nočnou morou každého makrofotografa.

petar sabol sony alpha 7RIII záber veľmi zblízka na hlavu hmyzu

© Petar Sabol | Sony α7R III + 2.5 – 5x Macro Zoom | 1/6s @ f/4.0, ISO 200

Pokiaľ ide o osvetlenie, blesk používam len zriedkavo. Radšej pracujem s prirodzeným svetlom a z času na čas použijem reflektor, aby som trochu presvetlil tiene.

Vždy zaostrujem manuálne a využívam funkciu stupňovania zaostrovania fotoaparátu α7R III, ktorá na obraze zvýrazní okraje, ktoré sú zaostrené. Farba zvýraznenia sa dá nastaviť na žltú, bielu alebo červenú, aby na farbách objektu vynikla.

Potom si pomocou kontroly zaostrenia zväčšením priblížim iba časť snímky a nájdem presný bod zaostrenia. Pri tom všetkom mi ozaj pomáha nakloniteľná obrazovka LCD, najmä ak snímam z nejakého nezvyčajného uhla.

Počas prispôsobovania roviny zaostrenia vidno červené značky stupňovania zaostrovania.

petar sabol sony alpha 7RIII motýľ s roztiahnutými krídlami na stonke rastliny

© Petar Sabol | Sony α7R III + 1:1 Macro | 1/20s @ f/10, ISO 400

Pokiaľ ide o expozíciu, usilujem sa čo najlepšie vyvážiť expozičný trojuholník tvorený rýchlosťou uzávierky, clonou a citlivosťou. Ak mi situácia umožňuje snímať pri nižšej rýchlosti uzávierky, snažím sa používať ISO 100, aby bol obraz čo najkvalitnejší. Je dobré, že ak potrebujem, fotoaparát α7R III mi umožňuje zvýšiť citlivosť na vyššiu hodnotu ISO a pritom aj naďalej vidieť dostatok detailov. Clona sa líši, no poväčšine som niekde medzi f/8 a f/13, aj keď niekedy používam aj medzikrúžky, aby som prenikajúce svetlo ešte viac skresal a dosiahol ešte väčšie zväčšenie.

Skladané snímky

Pri makrofotografii je hĺbka poľa veľmi nízka, a to dokonca aj pri použití pomerne malých clôn. Preto využívam skladané snímky, kde skombinujem rad záberov s rôznymi bodmi zaostrenia na objekt. Vďaka tomu objekt zostane ostrý z každej strany.

Používam na to elektronické makro koľajničky a extrémne stabilný statív. Tieto pohyblivé koľajničky posúvajú fotoaparát po mikrometroch. Pomocou ovládača môžem nastaviť celkový pohyb a počet krokov, ktorý sa má vykonať. Po každom kroku alebo pohybe fotoaparát zachytí snímku.

petar sabol sony alpha 7RIII záber veľmi zblízka na hlavu sršňa

© Petar Sabol | Sony α7R III + 2.5 – 5x Macro Zoom | 1/13s @ f/4.0, ISO 100

Niekedy je záberov aj viac ako 100 či 200, preto potrebujem, aby bol objekt absolútne nehybný a nefúkal vietor. Stačí jeden pohyb a celá séria môže vyjsť navnivoč. Z toho dôvodu sa vždy pozerám na obrazovku Live View fotoaparátu α7R III a sledujem, či medzi snímkami nedošlo ani k najmenšiemu pohybu. Musím byť naozaj veľmi trpezlivý a vždy nafotiť viac ako jednu sériu. Jedným z trikov je napríklad ochrániť objekt strieškou alebo niečím podobným, čo odkloní vietor.

Keď mám zábery hotové, spojím ich do jedného obrázka. Používam na to špeciálny softvér Zerene Stacker, ale zvládnete to aj pomocou niektorého z najdostupnejších softvérov na úpravy.

Niekoľko tipov na záver

Hmyz fotografujte pri východe slnka, keď sa pravdepodobne nebude veľmi hýbať, pretože ešte hibernuje.

Pri tvorbe kompozície záberu nezabudnite ani na pozadie a jeho farby.

Používajte statív, aby sa fotoaparát nehýbal.

Používajte elektronickú uzávierku, ktorá zabráni drobným vibráciám spôsobeným mechanickou uzávierkou.

Citlivosť majte nastavenú na čo najnižšiu, aby ste zachytili čo najviac detailov.

Produkty spomínané v tomto článku

ILCE-7RM3

α7R III s 35 mm snímačom Full Frame a automatickým zaostrovaním

ILCE-7RM3

ILCA-99M2

Model α99 II s obrazovým snímačom Full Frame so zadným osvetlením

ILCA-99M2

SAL100M28

100 mm F2,8 Macro

SAL100M28

Petar Sabol
Alpha Universe

Petar Sabol

Chorvátsko

„Vždy sa snažím zachytiť tú najlepšiu fotografiu, nezáleží na tom, ako dlho to potrvá a koľko úsilia si to vyžiada. Všetky potrebné prvky musia byť prítomné – svetlo, kompozícia, moment, príbeh a technické prevedenie. Svoje limity tak posúvam stále ďalej a vychutnávam si proces tvorenia.“

Zobraziť profil


x