Ako snímam | Farby krajín s Albertom Drosom

Farby sú v mojich fotografiách krajín významným prvkom. Či už fotografujem úchvatnú krajinu s neuveriteľne živými farbami, alebo niečo menej nápadné, vždy sa snažím divákovi ukázať, aké sú farby a svetlo úžasné.

albert dros sony alpha 7RIII orol stúpa ponad sopečné pohoria osvetlené oranžovou žiarou

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/320s @ f/7.1, ISO 100

Plánovanie lokality

Všetko sa začína plánovaním. Veľa času trávim prieskumom miest pre svoje krajinné snímky, najmä vo svojej rodnej krajine, v Holandsku. Vždy by ste mali mať oči na stopkách pre miesta, ktoré by prichádzali do úvahy, dokonca aj také, okolo ktorých ste mohli prejsť už nespočetne veľakrát.

V širšom okolí je veľa spôsobov na preskúmavanie miest. Na Instagrame alebo pomocou Obrázkov Google môžete nájsť takmer všetky miesta, čo by vám malo pomôcť vytvoriť si predstavu o danej oblasti a type svetla, s ktorým by ste tam mohli pracovať. Keď skúmam miesta niekde mimo vyšliapanej cesty, používam aplikáciu Google Earth. Viem s ňou stráviť hodiny, len tak si prezerať krajinu a preverovať možné exteriéry. Keď sa dostanem na nejaké miesto, často používam na prieskum možných miest záberu svoj dron, namiesto toho, aby som míňala čas a energiu na ich vyhľadávanie.

Na správne zafarbenie snímky potrebujem vedieť, ako bude vyzerať svetlo. Musím vedieť, kedy a kde vyjde slnko alebo mesiac a kam budú zachádzať. Na tento účel používam hlavne aplikáciu PhotoPills, aby som zistila, ako sa mesiac a slnko budú pohybovať a ovplyvnia fotografovanie na danom mieste.

albert dros sony alpha 7RIII maják v diaľke s vychádzajúcim slnkom vykúkajúcim v pozadí

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 13s @ f/10.0, ISO 200

Tiež som vždy na pozore, pokiaľ ide o počasie, pretože to má obrovský vplyv na sfarbenie v zábere. Ak ide všetko podľa plánu a počasie je na mojej strane, perfektné svetlo je buď tesne pred východom slnka, alebo tesne po západe slnka. V týchto časoch sa obloha môže zafarbiť na červeno, ružovo alebo fialovo – je teda vo výrazných farbách, ktoré milujem. Chodím snímať aj v noci; nočná obloha má skutočne veľa farieb, ktoré je možné zachytiť pri dlhej expozícii, a to najmä v oblastiach, kde nie je žiadne svetelné znečistenie.

No to, čo naozaj hľadám z celkového pohľadu, sú farby, ktoré sa dopĺňajú. Modrá a oranžová sú jednou z mojich obľúbených farebných kombinácií – modré more s oranžovou oblohou sa k sebe hodia skutočne dobre. Môžu to však byť aj malé veci v popredí, ktoré sa môžu hodiť k farbe oblohy, ako napríklad malá kvetinka alebo malá skala; pohľadajte takéto veci a skúste ich použiť vo svojich kompozíciách.

albert dros sony alpha 7RIII ďaleké hory odrážajúce sa v pokojnom jazere s fialovými kvetmi v popredí

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/4s @ f/11.0, ISO 200

Jedným zo spôsobov, ako vynášam menšie farebné predmety do popredia, je používanie veľmi širokouhlých objektívov. Často používam objektív 12 – 24 mm f/4 G pri šírke 12 mm. Keď sa s touto ohniskovou vzdialenosťou priblížite k zemi, náhle uvidíte všetky čiary a detaily, ktoré môžete použiť ako predmety v popredí. So šírkou 12 mm sa vaše popredie zväčší tak, akoby vás obraz pohltil.

Ďalší objektív, ktorý vždy používam, je objektív Sony FE 100 – 400 mm f/4,5 – 5,6 OSS G Master. Je to jeden z najostrejších transfokačných objektívov, aký som kedy použil, a stal som sa od neho závislý! Pri fotografovaní krajiny so šírkou objektívu 400 mm musíte byť veľmi kreatívni – musíte sa pozrieť ďaleko do diaľky a vidieť, ako budú rôzne prvky vo vašej krajinke spoločne fungovať. Fotografovanie s takýmito extrémnymi ohniskovými vzdialenosťami vás tlačí k tomu, aby ste boli kreatívni, čo vedie k jedinečnejšiemu obrazu, než keby ste použili len štandardnú ohniskovú vzdialenosť.

Zvykol som používať svoje objektívy s fotoaparátom Sony α7R II, no teraz som sa posunul ďalej k používaniu fotoaparátu Sony α7R III. Jeho rozlíšenie 42,4 megapixlov mi poskytuje všetky detaily, ktoré potrebujem, a dynamický rozsah dokáže vytiahnuť z tieňov detaily. Okrem fotoaparátu, objektívov a statívu so sebou nosím aj niekoľko filtrov, ale odstupňované ND filtre používam zriedka a namiesto toho radšej upravím expozíciu na to najdôležitejšie. Viem, že α7R III dokáže takmer vždy zachytiť množstvo detailov v tieňoch, ktoré potom môžem vyniesť na svetlo pri úprave obrázkov.

albert dros sony alpha 7RII kostolík učupený v tieni pohoria s vrcholmi osvetlenými na zlatooranžovo

© Albert Dros | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/1.6s @ f/11.0, ISO 100

Úpravy

Keď upravujem svoje obrázky, rada ich spracúvam tak, aby som zo scény vyťažila čo najviac. Nikdy však scénu nefalšujem tým, že by som zmenila oblohu – použitím svojich techník spracovania ukážem to, čo na scéne bolo, tým najlepším možným spôsobom. Najskôr použijem Adobe Lightroom na katalogizáciu obrázkov, potom Adobe Photoshop na ich spracovanie, úpravu farieb a kontrastu i vytieňovanie a zosvetlenie oblastí obrazu.

Ľudia často hovoria, že fotografovanie vyžaduje príliš veľa spracúvania, alebo dokonca, že obraz sa môže javiť ako falošný, najmä pri pohľade na východy či západy slnka. No prirodzené svetlo a farby môžu byť neuveriteľne krásne a niekedy som dokonca musela znížiť sýtosť častí obrazu. Takže moja rada znie: vstaňte skoro a buďte svedkom toho, čo príroda dokáže.

albert dros sony alpha 7RII pestrofarebné prístavné mesto za súmraku s oblohou s červenými pásmi oblakov počas západu slnka jpgmanarola Sony24 70GM A7RII

© Albert Dros | Sony α7R II + 24-70mm f/2.8 GM | 15s @ f/9.0, ISO 50

Niekoľko tipov na záver:

Choďte do extrémov: Skúste použiť veľké ohniskové vzdialenosti so širokouhlým objektívom, aby ste dodali svojim snímkam efekt a odlíšili ich od iných tradičnejších krajiniek.

Choďte nízko k zemi: Použite širokouhlý objektív tesne pri zemi, aby ste ukázali aj popredie.

Nájdite si doplnkové farby: Oranžové západy slnka a modré more fungujú, no hľadajte tiež malé kúsky farby v popredí, veci ako rastliny a skaly fungujú dobre.

Predtým a potom: Západy a východy slnka sú pekné, no tá najlepšia farba sa môže objaviť pred samotným východom a po západe slnka.

Produkty spomínané v tomto článku

ILCE-7RM3

α7R III s 35 mm snímačom Full Frame a automatickým zaostrovaním

ILCE-7RM3

ILCE-7RM2

α7R II s obrazovým snímačom Full Frame so zadným osvetlením

ILCE-7RM2

SEL100400GM

Supertransfokačný teleobjektív radu G Master s rozsahom FE 100 – 400 mm

SEL100400GM

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

SEL2470GM

FE 24 - 70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

SEL55F18Z

SEL1635Z

Vario-Tessar® T* FE 16 – 35 mm F4 ZA OSS

SEL1635Z

Albert Dros
Alpha Universe

Albert Dros

Holandsko

„Som posadnutý snahou o dokonalý záber.“

Zobraziť profil


x