Podrobnosti o príbehu Alpha Universe
Podrobnosti o príbehu Alpha Universe
Ako fotografujem
Tvorba cinemagrafov s Virgom Haanom 

O cinemagrafoch som sa prvýkrát dozvedel, keď som si čítal článok o Jamie Beckovej a Kevinovi Burgovi, fotografickom due z New Yorku, ktoré inšpirovali pohyblivé obrázky v novinách z filmov o Harrym Potterovi. Tiež som ich videl a povedal som si, že by bolo úžasné, ak by som podobné pohyblivé obrázky dokázal preniesť do reality. Po niekoľkých mesiacoch plných pokusov a omylov som zverejnil svoje prvé cinemagrafy na Facebooku. Začal som zľahka, napríklad v jednom cinemagrafe sa hýbali iba ručičky hodín, no postupne som prešiel na komplikovanejšie výtvory.

Nápad

Ak chcete upútať pozornosť, dobrý nápad je základ. Aby však tento nápad aj fungoval, musíte vedieť, kde sa cinemagraf zverejní. Ak sa má publikovať na Instagrame, pohyb musí byť očividný a začať sa okamžite, aby upútal ľudí, skôr než sa posunú nižšie. No ak sa zverejní na väčšej obrazovke, napríklad v rámci reklamy, môže byť nenápadnejší, pretože si ho ľudia aj tak všimnú.

© Virgo Haan | Model: Lisete Altma | Makeup and Hair: Triin Lepp | Stylist: Konstantsija Ivanova

Modul Flixel

Nesmie chýbať moment prekvapenia, ktorý divákov zaujme. Často napríklad vytváram kontrast medzi pohyblivými a statickými časťami obrázkov. Ako nepohyblivú časť si vyberiem práve niečo, čo by sa hýbať malo, napríklad kvapky vody vo vzduchu, a pohyblivou časťou budú modelkine vlasy, do ktorých fúka vietor.

© Virgo Haan | Model: Maria Sergejeva | Makeup and Hair: Maret Ubaleht | Lights: Heiki Laan

Modul Flixel

Moment prekvapenia sa dá dosiahnuť aj tak, že fotografia vyzerá napríklad ako statický portrét, no po sekunde či dvoch osoba na nej náhle žmurkne – ako v tomto cinemagrafe. Divák tak spozornie, naplno sa sústredí na záber a čaká, kým sa to stane znova.

Vytváranie cinemagrafu

Môže sa to zdať ako samozrejmosť, ale je mimoriadne dôležité, aby sa fotoaparát nepohol ani o milimeter. Preto je statív kľúčový. Používam fotoaparát α7R III od spoločnosti Sony s objektívom FE 24 – 70 mm f/2,8 G Master, pretože spĺňa všetky moje požiadavky pri snímaní fotografií aj videí. A objektív mi zas poskytuje dostatočnú flexibilitu pri komponovaní toho správneho záberu.

© Virgo Haan | Client: Alexela | Agency: Age Creative | Lights: Heiki Laan |
Cat: Igor | Art Department: Viktoria Martjanova and Elisa Vesterinen

Modul Flixel

Keď snímam cinemagrafy, fotografia aj video musia mať rovnaké nastavenia expozície, aby ich v postprodukcii bolo možné jednoducho spojiť. Preto si vo fotoaparáte vždy nastavím úplnú manuálnu expozíciu a vyváženie bielej.

Nehýbať fotoaparátom je jednoduché, no ak snímate osobu, musíte sa postarať o to, aby sa tiež hýbala čo najmenej. Väčšinou ju posadím alebo o niečo opriem. Vymyslím čokoľvek, čo mi s tým pomôže. 

© Virgo Haan | Client: Rohujuur Bakery

Modul Flixel

To sa týka aj objektov, ako napríklad v tomto cinemagrafe. Snímaná osoba drží pečivo roztrhnuté napoly, vy však už nevidíte, že vnútri sú schované špáradlá, ktoré to celé držia pohromade. Jedinými pohyblivými časťami na tomto obrázku sú kvapky a stúpajúca para, zvyšok je statická fotografia. 

Videozáznam snímam pri rýchlosti 120 snímok/s, čo mi umožňuje vyťažiť z pohyblivých častí maximum. Tento režim spomaleného pohybu prináša plynulý a jemný pohyb, takže naozaj vynikne. Často pri snímaní využívam aj ďalšie funkcie, ako napríklad časozberný režim, ktorý cinemagrafu dodá surrealistický nádych. 

Postprodukcia

Hotové cinemagrafy kompilujem pomocou viacerých softvérov. Najskôr vytvorím videoslučku pomocou softvéru Adobe After Effects či Flixel Cinemagraph Pro. Klip sa snažím upraviť tak, aby sa začínal a končil na rovnakom mieste. Potrebujem vytvoriť nekonečnú slučku, ktorej prvá a posledná snímka sú rovnaké, aby nebolo medzi nimi vidno skok. Niekedy si pomôžem pár trikmi, napríklad klip začnem na konci prehrávať odzadu, prípadne doň pridám efekt postupného zosvetľovania či stmavovania. Väčšinou sa však snažím video nahrať tak, aby sa pohyb začínal a končil presne na tom istom mieste. 

© Virgo Haan | Model: Maria Sergejeva | Makeup and Hair: Maret Ubaleht | Lights: Heiki Laan

Modul Flixel

Potom sa sústredím na fotografiu a upravím ju v softvéri Adobe Photoshop. Niekedy musím trochu doladiť farby, aby boli rovnaké ako vo videozázname, prípadne zo záberu niečo vymažem. Upravenú fotografiu potom spolu so slučkou nahrám do softvéru Adobe After Effects alebo Flixel Cinemagraph Pro, kde oba prvky spojím. 

© Virgo Haan | Client: Solaris keskus

Modul Flixel

Horná vrstva je fotografia a pod ňou je slučka. Potom opatrne odstránim určitú časť z vrstvy s fotografiou, aby som vytvoril niečo ako okno, ktoré odhalí videoslučku umiestnenú na spodnej vrstve. A tak sa v podstate vytvárajú cinemagrafy.

Vybrané produkty
ILCE-7RM3
Fotoaparát α7R III 35 mm formátu Full Frame

ILCE-7RM3

SEL85F14GM
FE 85 mm F1,4 GM

SEL85F14GM

SEL24F14GM
FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

SEL2470GM

FE 24 – 70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

Súvisiace články
Virgo Haan
alpha universe

Virgo Haan

Estónsko

„Svoje maximálne úsilie venujem tomu, aby som vytváral práce presahujúce každodenný život.“

Zobraziť profil


x