mike will sony alpha 7M3 pohľad nahor stredom vysokej budovy a obloha v pozadí

Ako fotografujem Architektúra s Mikeom Willom

V noci budovy získavajú nový charakter. Všetky čiary, svetlá a farby môžu vytvoriť nové formy, preto je pre mňa nočné mesto tak esteticky príťažlivé. Spomedzi všetkých tvarov vyhľadávam vodiace čiary. Môže ísť napríklad o cestu vedúcu k budove alebo môžu byť súčasťou štruktúry inej budovy, no v konečnom dôsledku slúžia na pritiahnutie divákovho oka k scéne.

mike will sony alpha 7M3 záber s dlhou expozíciou zachytávajúci autá prechádzajúce popri londýnskom moste tower bridge

© Mike Will | Sony α7 III + 12-24mm f/2.8 GM | 0.8s @ f/3.5, ISO 125

Ďalšou vecou, ktorú vyhľadávam, sú anomálie. Môže ísť napríklad o to, že na budove svietia všetky svetlá okrem jedného. Ľudia sú veľmi dobrí v tom, že rýchlo nájdu vzory alebo ich narušenia, preto sú takéto veci zaujímavými bodmi zaostrenia.

Čo sa nastavenia záberu týka, nerád sa pripravujem. Často sa vyberiem fotografovať nejakú budovu a jednoducho začnem skúmať rozličné uhly alebo perspektívy, z ktorých môžem snímať. Je to prirodzený zážitok a umožňuje mi zostať kreatívnym. Ak by som si záber presne naplánoval a vedel by som, kedy slnečné svetlo dopadne na určité miesto v danom čase dňa, mohol by som tam ísť a čakať na záber. Ak však mám málo očakávaní, jednoducho fotografujem, pretože nikdy neviem, ako spolu zafungujú svetlá, tiene a odrazy.

mike will sony alpha 7RM3 pohľad nahor na nočnú oblohu spomedzi štyroch budov

© Mike Will | Sony α7R III + 12-24mm f/4 G | 1/100s @ f/4.0, ISO 2000

Tento rok som stál na námestí Time Square v New Yorku. Ako každý turista som sa pozeral hore a otáčal krk, aby som zachytil všetky neónové svetlá a budovy týčiace sa nado mnou. Vytiahol som svoj objektív FE 12 – 24 mm f/4 G a vytvoril záber s pohľadom nahor, na ktorom všetky budovy priťahovali pozornosť na semafor uprostred záberu. Pohľad nahor takmer vždy vytvorí zaujímavé zábery, pretože takto sa na svet pozerá málo ľudí.

mike will sony alpha 7M3 interiér múzea

© Mike Will | Sony α7 III + 16-35mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/2.8, ISO 200

Do svojej výbavy som tiež pridal objektív FE 12 – 24 mm f/2,8 G Master a užívam si, že mám k dispozícii o 1 EV svetla naviac. Celkom rád s týmto objektívom snímam bez statívu, a to vďaka množstvu svetla, ktoré prepúšťa dnu. Viem, že citlivosť ISO môžem nastaviť až na úroveň fotoaparátu Alpha 7R III a kvalita obrazu zostane stále skvelá. Keď mám tú možnosť, rád fotografujem bez statívu, pretože mi to dáva viac slobody snímať a objavovať. Ak však chcem zachytiť záber s dlhou expozíciou alebo astrologický záber, samozrejme, že fotoaparát položím na statív.

mike will sony alpha 7M3 zámok bodiam v noci

© Mike Will | Sony α7 III + 20mm f/1.8 G | 30s @ f/1.8, ISO 2500

Nedávno som pomocou objektívu FE 20 mm f/1,8 zachytil kométu Neowise nad hradom Bodiam. Na zábere sa toho dialo veľa, no ja som sa musel rozhodnúť, ako všetko na scéne rozmiestniť. Vedel som, že kométa bude nízko na oblohe. Tiež som chcel zachytiť odraz na vodnej priekope, aby som poprediu záberu dodal niečo zaujímavé. Nastavil som teda všetko na snímanie kométy na oblohe priamo nad jednou z hradných veží. Chcel som, aby bol prvou vecou, ktorá pritiahne ľudí k záberu, hrad, následne aby si všimli hviezdy na oblohe a nakoniec zbadali kométu.

mike will sony alpha 7RM3 budova osvetlená počas noci svetlometmi

© Mike Will | Sony α7R III + 16-35mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/2.8, ISO 2500

Hoci mám veľmi rád svoje mimoriadne širokouhlé objektívy, nepracujem len s nimi. Fotografovať som sa naučil pomocou 35 mm objektívu, takže túto ohniskovú vzdialenosť stále rád využívam na bežnejšie zábery. Myslím si, že je dôležité vedieť, aký objektív alebo akú ohniskovú vzdialenosť treba použiť a prečo ich použiť. Toto často získate len skúsenosťami. Zvyčajne mám v taške objektív FE 24 – 70 mm f/2,8 G Master. Ten mi pokryje viacero ohniskových vzdialeností a umožní mi vytvoriť viacero záberov v jednej sérii, ktorými skúšam vytvoriť príbeh. Takisto používam objektív FE 70 – 200 mm f/2,8 G Master. Pre väčšiu veľkosť a hmotnosť ho však beriem len na fotenia, kde ho určite využijem, napríklad ak fotím zo strechy a chcem zachytiť architektúru budovy alebo určitý prvok v pozadí.

mike will sony alpha 7RM3 pohľad na horné vitrážové okná z interiéru kostola

© Mike Will | Sony α7R III + 12-24mm f/4 G | 1/30s @ f/4.0, ISO 2000

Jednou z mojich najdôležitejších rád pre fotografov architektúry je, aby si ešte pred skončením fotografovania skontrolovali, či majú vo fotoaparáte všetko potrebné. Snaha o dokonalú prípravu všetkého pri snímaní so širokouhlým objektívom môže byť náročná. Fotenie Justičného paláca vo Viedni bolo napríklad ideálne, pretože je tu množstvo čiar. Snímal som záber s ohniskovou vzdialenosťou 16 mm. Keď vytvárate takýto širokouhlá záber, potrebujete zaistiť, že úplne všetko je dokonale rovné, inak to nebude zarovnané. S fotoaparátom Alpha 7R III vždy používam mriežku a nechávam ju zapnutú. Pomáha mi zaistiť, že všetky čiary sú rovné, a pomocou ukazovateľa úrovne môžem skontrolovať, či je fotoaparát zarovnaný so zemou. Po vytvorení záber pred odchodom z miesta nezabudnite ešte raz skontrolovať na obrazovke.

Vybrané produkty

Zaregistrujte sa na príjem bulletinu α Universe

Gratulujeme, máte prihlásený odber bulletinu α Universe

Zadajte platnú e-mailovú adresu

Ľutujeme, vyskytla sa chyba

Gratulujeme, máte prihlásený odber