Podrobnosti o príbehu Alpha Universe

Let a zem

Uroš Podlogar

„Pochádzam zo Slovinska, ktoré je pomerne malou krajinou, a helikoptéry sú tu zriedkavé. Keď som bol mladší, vždy ma zaujímali a vždy som s nimi chcel pracovať.“ 

O niekoľko rokov neskôr sa Podlogarovo prianie vyplnilo a dokázal prepojiť fotografovanie s láskou k helikoptéram.

uroš podlogar sony alpha 7RM3 dve helikoptéry lietajúce nízko nad plážou s horami v pozadí

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/50s @ f/11, ISO 50

Uroš je známy svojimi dobrodružnými fotografiami zachytávajúcimi ľudí pri extrémnych športoch v extrémnom teréne. Rovnakú filozofiu uplatňuje aj pri tvorbe leteckých snímok helikoptér.

„Krajina je jedným z najdôležitejších prvkov mojich snímok. Poskytuje pozadie pre zábery helikoptér,“ vysvetľuje a pokračuje: „Nájdenie niečoho jedinečného a ohromujúceho v rámci krajiny je naozaj dôležité, keďže vďaka tomu snímka vynikne.“ Bez krajiny by podľa Uroša snímka nebola ničím.

uroš podlogar sony alpha 9 čierna helikoptéra letí v nepále cez himaláje

© Uros Podlogar | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/160s @ f/14, ISO 50

Keď Uroš hovorí o fantastickej krajine, nepreháňa. Spolupráca s firmou Bell Helicopters ho dostala na niekoľko z najikonickejších miest planéty. „Jedným z najväčších projektov, ktoré som urobil, bol v Nepále, kde sme lietali okolo Mount Everestu. Lietal som aj okolo japonskej hory Fuji a v Južnej Afrike nad stádom zebier.“ Pri nedávnom výlete sa dostal do uchvacujúcej pobrežnej vietnamskej krajiny.

Keďže každé miesto je úplne odlišné, všetky projekty zahŕňajú veľa plánovania. Uroš si musí urobiť prieskum o danej krajine, aby dokázal určiť, kde má byť on a kde helikoptéra. To mu umožní vytvoriť tú najlepšiu snímku. Tak ako v prípade všetkých fotografií krajiny, kľúčovými bodmi sú čas dňa a smer slnka. „Svetlo je výnimočne dôležité, pretože rozhoduje o tom, či bude snímka dobrá,“ hovorí nadšene.

uroš podlogar sony alpha 7RM3 dve helikoptéry letia nízko nad plážou, v pozadí ktorej sú vietnamské hory

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/80s @ f/9.0, ISO 50

Ako isto viete, lietanie helikoptérami nie je najlacnejšia záležitosť, takže je nevyhnutné, aby sa všetko urobilo presne a rýchlo. Uroš vysvetľuje, že existujú dva rozličné štýly fotografovania helikoptér – jeden zo vzduchu z druhej helikoptéry a druhý zo zeme. „Niekedy ma helikoptéra vysadí na strhujúcom mieste a potom znova vzlietne, aby som mohol vytvoriť snímky. Väčšinu času však fotografujem z inej helikoptéry,“ hovorí.

uroš podlogar sony alpha 7RM3 helikoptéra letí vysoko nad morom a na vzdialenom oceáne vidno lode

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/80s @ f/8.0, ISO 50

Tieto fotografie vo vzduchu odlišujú Urošove snímky helikoptér od tých, ktoré sú snímané zo zeme a sú nasmerované na šíru modrú oblohu. Musíte sa však vyrovnať s tým, že nemáte nielen pevnú pôdu pod nohami, ale aj snímate pohyblivý objekt z pohyblivého objektu. A sťažujú to aj všetky vibrácie z rotorov poháňajúcich helikoptéru vpred.

„Nemáte až tak veľa času, takže musíte mať určitú sebaistotu. Nie sú tu žiadne druhé šance,“ hovorí Uroš. „Spolieham sa na stabilizáciu obrazu fotoaparátu α7R III od spoločnosti Sony. Keďže má tiež dobrú výdrž batérie, nestrácam čas výmenou batérií vo vzduchu. Potrebujem výbavu, na ktorú sa môžem spoľahnúť,“ pokračuje.

Keď fotografujete pohyblivý objekt, zvyčajne potrebujete použiť najvyššiu možnú rýchlosť uzávierky, aby ste zabránili rozmazaniu objektu. Ak však takto fotografujete helikoptéru, čepele rotora budú akoby zamrznuté a helikoptéra bude vyzerať, že sa len vznáša vo vzduchu. Uroš teda musí nájsť správny pomer medzi rýchlosťou uzávierky, ktorá znehybní let helikoptéry, no zároveň umožní, aby boli čepele rotora mierne rozmazané. Tento náznak pohybu snímky oživí.

uroš podlogar sony alpha 7RM3 širokouhlá snímka 2 pilotov helikoptér v kokpite

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/100s @ f/5.6, ISO 160

Nielen externé snímky dokážu využiť uchvacujúcu krajinu. Uroš zvyčajne používa na fotografovanie helikoptér objektív 24 – 70 mm f/2,8 GM alebo 70 – 200 mm f/2,8 G od spoločnosti Sony. Jeho esom v rukáve je však objektív FE 12 – 24 mm f/4 G od spoločnosti Sony.

Uroš môže tento mimoriadne širokouhlý objektív použiť na snímanie zvnútra kokpitu helikoptéry a ukázať množstvo ovládačov potrebných na riadenie helikoptéry. Čo je však dôležitejšie, cez čelné sklo ukáže aj neskutočnú krajinu z pohľadu pilota. Takto vznikajú snímky dávajúce divákovi pocit, že tam bol. Dokážu tiež naozaj zdôrazniť rozľahlosť uchvacujúcej krajiny, cez ktorú tieto helikoptéry letia.

Možnosť splniť si sen o lietaní a práci s helikoptérami nie je niečo, čo by Uroš bral ako samozrejmosť. „Som naozaj hrdý na to, že pracujem v letectve,“ hovorí. „Pri každom projekte sa naučím niečo nové, čo potom využijem pri ďalšom, a to znamená, že sa stále zlepšujem“.

Vybrané produkty

ILCE-7RM3

α7R III s 35 mm snímačom Full Frame a automatickým zaostrovaním

ILCE-7RM3

ILCE-9

Fotoaparát α9 vybavený vrstveným snímačom CMOS Full-Frame

ILCE-9

SEL70200GM

FE 70 - 200 mm F2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

Súvisiace články

Uroš Podlogar
Alpha Universe

Uroš Podlogar

Slovinsko

„Nie je to práca. Je to vášeň, vlastne láska. Nájdite to, pre čo žijete a čo vám rozbúcha srdce, a choďte za tým s plným nasadením.“

Zobraziť profil


x