Podrobnosti o príbehu Alpha Universe

Dodanie štýlu a podstaty portrétom

Laerke Posseltová

Ak je fotografovanie vašou cestou, vaším cieľom je pravdepodobne štýl – súhrn skúseností, ktoré definujú vzhľad snímok a to, ako vnímate svet.

Vizuálny štýl bol pre fotografov vždy dôležitý a vo svete, kde fotografií neustále pribúda a dajú sa zdieľať jednoduchšie ako kedykoľvek predtým, ešte nikdy nebol dôležitejší. Ako sa však k štýlu prepracovať? Existuje jednoznačná cesta, ktorou sa možno vydať a ktorá vás k nemu dovedie ako mapa?

laerke posseltová sony alpha 7R II blondínka, ktorej tvár osvetľuje silné svetlo

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/3200s @ f/2.8, ISO 100

Definovať vlastnú prácu môže byť aj pre oceňovanú fotografku, akou je Laerke Posseltová, náročné. Ako hovorí, jej tvorba je o prepojení, emócii, pocite autentickosti, stvárnení a identite. „Ostatným sa možno o mojom štýle hovorí jednoduchšie, no pre mňa moje fotografie vychádzajú z potreby vyvolať v ľuďoch určité pocity a vyjadriť, čo vidím a cítim.“

Jej snímky výrazne prepájajú estetizmus a úprimnosť. Sú ako séria momentiek fotografovaných cez umeleckú prizmu. Porozumieť jej štýlu možno ozaj znamená pozrieť sa nielen do súčasnosti, ale aj minulosti.

laerke posseltová sony alpha 7R II portrét ženy s rozmazaním pri pohybe tváre snímaný pri pomalej rýchlosti uzávierky

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 2s @ f/10, ISO 100

„Začala som umeleckou fotografiou,“ vysvetľuje Laerke, „potom som prešla na dokumentárnu tvorbu a niekoľko rokov som sa venovala len fotožurnalizmu. Teraz moju víziu a prácu ovplyvňujú oba tieto svety.“

V roku 2012 Laerke získala prvú cenu v kategórii portrétov na súťažiach World Press Photo a Pictures of the Year international (POYi) – obe v ten istý deň. „Tento moment ma rozhodne definoval ako portrétovú fotografku,“ hovorí, „a tento žáner je pre mňa stále výzvou a napĺňa ma.“

laerke posseltová sony alpha 7R II portrét ženy pri prirodzenom svetle, ktorá vrhá výrazný tieň na stenu za sebou

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/60s @ f/9.0, ISO 640

Laerke pokračuje: „Ako napredujem, neustále ma inšpirujú medziľudské interakcie, spoločenské normy, identita a stvárnenie, takže ich tiež nájdete v mojej práci.“

Tak, ako od fotografky žijúcej dokumentárnou fotografiou a fotožurnalizmom možno očakávať, Laerke rada pracuje s dostupným svetlom, čo vysvetľuje takto: „Dodáva mojim fotografiám a prostrediu, v ktorom zábery tvorím, autentickosť.“

„Doma u osôb, ktoré fotografujem, alebo na miestach, ktoré sú im prirodzené, a za pomoci dostupného svetla viem pracovať oveľa prirodzenejšie ako v štúdiu s veľkými svetlami, dáždnikmi a softboxmi. Takisto to podnecuje moje videnie a núti ma to hľadať zaujímavé svetlo.“

laerke posseltová sony alpha 7R II portrét muža v škvrnitom osvetlení, ktoré vytvára lístie na stene za ním

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 35mm f/1.4 ZA | 1/100s @ f/4.5, ISO 200

Zachytenie takéhoto svetla si vyžaduje nástroj, ktorý si s touto úlohou poradí. Laerke ho našla vo výbave od spoločnosti Sony. Prvý model od spoločnosti Sony, ktorý použila, bol fotoaparát α7R II a teraz začína prechádzať na α7R III.

Telo bezzrkadlových fotoaparátov od spoločnosti Sony, ktoré je v porovnaní s digitálnymi zrkadlovkami menšie a ľahšie, sadlo jej potulnému dokumentárnemu prístupu najmä v tom, že fotoaparát podľa nej menej zneisťuje fotografovaných ľudí: „To, že mi nezakrýva tvár, znamená, že objekt vidí skôr mňa než zariadenie medzi nami, a toto spojenie ovplyvňuje jeho pocity a výrazy, ktoré vidno aj na snímkach.“

laerke posseltová sony alpha 7R II portrét muža pri purpurovočervenej stene

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/160s @ f/2.8, ISO 200

Pracovať so širokými clonami s cieľom vyťažiť maximum z dostupného svetla znamená mať malú hĺbku poľa, takže funkciou fotoaparátov od spoločnosti Sony, na ktorú sa Laerke spolieha, je režim nepretržitého automatického zaostrovania na oči.

„Je veľkým luxusom vedieť, že zaostrenie bude perfektné,“ hovorí, „obzvlášť, ak pracujem s objektmi, ktoré sú na začiatku nervózne. Sú to reálni ľudia, ktorí sa necítia pohodlne, takže sa niekedy vrtia alebo kolíšu, no fotoaparát α7R II na nich skvele zaostrí.“

Okrem toho sa Laerke nebojí ani zvýšiť citlivosť ISO fotoaparátu α7R II, pretože vie, že získa expozíciu, ktorú potrebuje.

laerke posseltová sony alpha 7R II žena stojaca na vrchole veterného útesu sa pozerá do fotoaparátu

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 35mm f/1.4 ZA | 1/125s @ f/9.0, ISO 160

„Viem, že pri vysokých hodnotách ISO nebudú detaily záberov rozmazané a nestratia sa v šume a neprirodzených farbách,“ hovorí. „Ostrosť je vždy zachovaná. A to natoľko, že niekedy som vysokú hodnotu ISO použila aj vo svetelných podmienkach, ktoré si ju nevyžadovali, len aby som dosiahla ten pekný, prirodzene zrnitý efekt, ktorý vďaka fotoaparátu α7R II pôsobí ako filmový negatív.“
 
V nadväznosti na rozličné fázy svojej fotografickej cesty Laerke používa fotoaparát α7R II s klasickými objektívmi na portrétovú a dokumentárnu fotografiu vrátane objektívu FE 90 mm f/2,8 Macro G OSS na zábery zblízka, FE 85 mm f/1,4 G Master na zábery tvárí alebo portréty čiastočne zahŕňajúce pozadie, Sonnar T* FE 55 mm f/1,8 ZA na širokouhlejšie zábery a Distagon T* FE 35 mm f/1,4 ZA v prípadoch, keď je veľmi dôležité pozadie.
 

laerke posseltová sony alpha 7R III slabo osvetlený portrét ženy s mäkkým teplým svetlom, ktoré osvetľuje len jej tvár

© Laerke Posselt | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/25s @ f/2.8, ISO 100

Tak ako fotoaparáty a objektívy, ktoré Laerke používa, aj ona prešla dlhú cestu. A rozhodne to stálo zato. Ktovie, kam až ju dovedie fotoaparát α7R III.

Vybrané produkty

ILCE-7RM2

α7R II s obrazovým snímačom Full Frame so zadným osvetlením

ILCE-7RM2

ILCE-7RM3

α7R III s 35 mm snímačom Full Frame a automatickým zaostrovaním

ILCE-7RM3

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

SEL55F18Z

SEL35F14Z

Distagon® T* FE 35 mm F1,4 ZA

SEL35F14Z

SEL90M28G

FE 90 mm F2,8 Macro G OSS

SEL90M28G

SEL2470GM

FE 24 - 70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

Súvisiace články

Lærke Posseltová
Alpha Universe

Lærke Posseltová

Dánsko

Fotografovanie portrétov predstavuje intenzívnu interakciu medzi ľuďmi a v najlepšom prípade sa s osobou, ktorú fotografujem, zblížim lepšie a rýchlejšie s kamerou než bez nej.

Zobraziť profil


x