Dokáže vám fotoaparát dodať odvahu? A čo tým vlastne myslíme?
Dominic Fraser pod tým rozumie odvahu posúvať technické aj vizuálne limity a zachytávať tak stále dynamickejšie zábery automobilov. Veď autá sú stvorené na pohyb a vyzerajú pri ňom nádherne. Rovnako, ako je úlohou pretekára vytáčať zákruty a jazdiť pri nebezpečných rýchlostiach, je úlohou fotografa zachytiť auto v pohybe čo najlepšie.
Pohybujúce sa autá sa dajú snímať mnohými spôsobmi, no jedným z najdynamickejších je snímanie v pohybe. Ide o záber z druhého pohybujúceho sa automobilu, v ktorom sedí fotograf, vďaka čomu je auto ostré, no zvyšok snímky dotvára rozmazanie pri pohybe, čo navodzuje skutočný dojem rýchlosti.
„Cieľom automobilovej fotografie, či už pre výrobcu, alebo do časopisu,“ hovorí Dominic, „je nechať produkt vyniknúť. Koniec koncov, ľudia najprv zbadajú obrázky a až potom sa začítajú do textu. Ja to robím primárne prostredníctvom snímania v pohybe. Ide tam o to, že sa celé auto zachytáva v pohybe, veď predsa automobily, hoci aj mnohokrát vyzerajú ako úžasné umelecké diela, sú určené na pohyb a na to, aby sa v nich jazdilo. A presne tak ich chcem ľuďom ukázať.“
To Dominicovi vo výbave od spoločnosti Sony umožňuje kombinácia niekoľkých funkcií. Jednou zo zásadných vecí je stabilizácia obrazu v tele fotoaparátu aj objektíve, ktorú považoval za veľmi dôležitú už od chvíle, čo v roku 2009 digitálnou zrkadlovkou α900 prešiel na produkty Sony.
„Ide o to,“ vysvetľuje, „že snímanie v pohybe na film pri rýchlosti uzávierky 1/60 s vyzeralo naozaj dobre, no na digitálnych fotoaparátoch z nejakého dôvodu ten istý záber pôsobil statickejšie, čiže ste museli použiť oveľa nižšie rýchlosti, napríklad 1/20 s. Keď sa však natriasate na zadnom sedadle auta, je naozaj náročné mať pri tej rýchlosti bez stabilizácie obrazu všetko ostré. Fotoaparát α900 mi to vtedy umožnil a α7 III to teraz robí ešte lepšie.“
Ešte lepšie znamená päť krokov stabilizácie obrazu v spojení so stabilizovaným objektívom, ako je napríklad FE 24 – 105 mm f/4 G OSS.
„Jeden z týchto záberov je zachytený pri rýchlosti uzávierky 1/8 s. Na to by som predtým ani nepomyslel. Uznávam, že povrch cesty bol dobrý, čo je podstatné, pretože dôležitá nie je len nehybnosť fotografovej ruky, ale aj prostredie a relatívna rýchlosť áut. No vďaka stabilizácii modelu α7 III môžem bez obáv experimentovať. Šancu na úspech zvyšuje aj jeho snímková frekvencia a tiež výkon pri vysokej hodnote ISO, dynamický rozsah, automatické zaostrovanie, elektronický hľadáčik a množstvo ďalšieho.“
„Elektronické hľadáčiky som používal už v ich začiatkoch,“ hovorí Dominic, „a odvtedy sa posunuli o hodný kus. No ich výhody zostali. Okamžitá spätná väzba znamená, že nemusím riešiť expozíciu.“ Rovnaké je to podľa jeho slov aj s dynamickým rozsahom fotoaparátu: „Takmer stále je obloha jasnejšia ako snímané auto a za daných okolností sa veľmi s odtienenými filtrami nestíham zabávať… Alebo ak idete počas slnečného dňa po ceste, ktorá sa vinie pomedzi stromy, kde je kontrast vysoký, nemusíte sa tým zaťažovať, pretože fotoaparát α7 III všetky svetlé časti zmierni.“
„Celý systém je neskutočne spoľahlivý,“ konštatuje, „čo je skvelé, pretože tak nikdy nemusíte pochybovať o výsledku. Skrátka robím to, čo mám, a fotoaparát to robí tiež, dokonca aj v príšerných podmienkach. Ako príklad uvediem, keď sme v daždi snímali Aston Martin Ulster na prehliadke Goodwood Festival of Speed. Mali sme na to iba tri hodiny a v momente, ako sme začali, sa príšerne rozpršalo. Aerodynamika urobila svoje a tak som sa na zadnom sedadle auta, z ktorého sme snímali, cítil ako v práčke, no skrátka to bolo treba spraviť. Fotoaparát α7 III sa s tým však popasoval a zaistil mi pár ozaj vydarených záberov. Presne, ako som očakával.“
„Hoci som prijal digitálnu fotografiu už od jej začiatkov, stále sa pokúšam fotiť na film ako starí majstri. Chcem, aby fotografia ostala fotografiou, a nie digitálnou kompozíciou. Nechcem klamať digitálnou manipuláciou.“
Prihláste sa na odber v sieti YouTube™
Pochváľte nás v sieti Facebook®